Artykuły autora: Maciej Szajkowski

Folkowe podsumowanie roku Najlepsze płyty, wydarzenia, debiuty 2021

157 (6 2021) Autor: Witt Wilczyński, Autor: Paulina Łaskarzewska, Autor: Jan Konador, Autor: Maciej Szajkowski, Autor: Marianna Kril, Autor: Marcin Puszka Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

Folkowy rok 2021 w Polsce… Co najmniej kilkanaście etnoperełek udało mi się znaleźć i nimi zachwycić. Duże koncerty na żywo widziałem tylko... dwa, ale były to muzyczne diamenty: rosyjski („z pitera”) Otava Yo w warszawskiej Progresji (gig przesunięty z 2020 roku z powodów COVID-owych) i słowacką Hrdzę na plenerze Dnia Słowackiego na Ursynowie. Resztę folkowego grania na żywo zaliczyłem albo bardzo lokalnie (głównie były to muzyczne spacero-plenery w wykonaniu niezmordowanej Grupy Śpiewu Tradycyjnego Osiedla Przyjaźń i zaproszonych gości) lub po prostu online – w tym m.in. tegoroczny Trifon Zarezan (i niestety już ostatni raz zagrany w stołecznym OKO), reaktywowany Księżyc i akustyczny Merkfolk. Na pewno ci, którzy widzieli na żywo Dirty Shirt na Poland Rock, też nie żałują – gig można obejrzeć udostępniony przez zespół na YT.

(Witt Wilczyński)

Folkowe top 2019 Czym żył ruch folkowy? Wydarzenia, koncerty, płyty, debiuty…

146-147 (1-2 2020) Autor: Maciej Szajkowski, Autor: Marcin Piosik, Autor: Magdalena Tejchma, Autor: Witt Wilczyński, Autor: Adam Dobrzyński Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

Ten rok eksplodował jak trzęsienie ziemi, tsunami, Wejście Smoka, wywracając wszystko do góry nogami. Kogo więc interesuje miniony? Tym bardziej że mógł to być ostatni czas względnego status quo. Od 2020 roku nikt i nic już nie będzie takie samo. Ale rok ubiegły zaczął się dla polskiej muzyki rewelacyjnie!

(Maciej Szajkowski)

Wątki słowiańskie we współczesnej kulturze Słowiańszczyzna

145 (6 2019) Autor: Piotr Grochowski, Autor: Witt Wilczyński, Autor: Jerzy Bartmiński, Autor: Maciej Szajkowski Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

W swoich badaniach od wielu lat zajmuję się tradycyjną kulturą ludową Słowian. Przyglądam się też, jak poszczególne jej motywy i wątki są przetwarzane i wykorzystywane w różnych nurtach kultury współczesnej. W świetle tych obserwacji nie ulega dla mnie wątpliwości, że są one cały czas obecne i stanowią ważny element naszych obecnych praktyk kulturowych. Co więcej, w ostatnich latach w Polsce nasila się wręcz zjawisko, które można by określić jako (po)nowoczesne słowianofilstwo. Jego cechy charakterystyczne to przede wszystkim wernakularność oraz silne uwikłanie w kontekst ponowoczesnej kultury popularnej.

(Piotr Grochowski)

Chłopaki, czekajta! TeChytrze

143 (4 2019) Autor: Jacek Steinbrich, Autor: Maciej Szajkowski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

W maju tego roku Maciej Szajkowski gościł w swoim cotygodniowym autorskim programie „Folk-Off” w radiowej Czwórce gitarzystę Jacka Steinbricha z lubelskiej korzenno-awangardowej kapeli TeChytrze.

Fot. P. Olszewska

Noc ciemna Mehehe

142 (3 2019) Autor: Barbara Songin, Autor: Helena Matuszewska, Autor: Maciej Szajkowski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Duet Mehehe tworzą Helena Matuszewska, na co dzień z Samych Suk, i Barbara Songin, kojarzona przede wszystkim z grupą Sutari. W zeszłym roku na Festiwalu „Nowa Tradycja” zdobyły trzecią nagrodę. Ten sukces stał się impulsem do dalszej pracy, bo po roku od pierwszego występu ukazał się ich debiutancki krążek „Ciemnienie”.

Fot. B. Muracki

Polonia Maior Jazz Polmuz

140-141 (1 2019) Autor: Michał Fetler, Autor: Rafał Igiel, Autor: Maciej Szajkowski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Mało kto pamięta, że Polmuz to nazwa polskiej, państwowej firmy produkującej instrumenty perkusyjne oraz dęte, działającej od lat 60. XX wieku do 1992 roku. Jej siedziba mieściła się w Warszawie przy ulicy Grochowskiej. Tę samą nazwę, świetnie oddającą istotę rzeczy, przyjął poznański zespół muzyczny w składzie: Michał Fetler – saksofony; Rafał Igiel – instrumenty perkusyjne; Rafał Zapała – syntezator, elektronika; Ksawery Wójciński – kontrabas. Na Festiwalu „Nowa Tradycja” kwartet zajął I miejsce i zdobył prestiżową Nagrodę im. Czesława Niemena. Michał Fetler i Rafał Igiel niedawno gościli u Macieja Szajkowskiego, prowadzącego audycję „Folk-Off” na antenie Czwórki Polskiego Radia.

Fot. J. Chalacińska

Suficko-słowiańska koalicja

140-141 (1 2019) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

7 września 2018 roku w Muzeum Azji i Pacyfiku odbył się spektakularny koncert „Polska-Pakistan. Muzyka bez granic/ Poland-Pakistan. Music Without Borders”, będący częścią wieloletniego projektu, realizowanego przez polskich i pakistańskich muzyków pod auspicjami Ambasady RP w Islamabadzie.
Wystąpili artyści: Imran Aziz Mian Qawwal (syn jednego z najbardziej charyzmatycznych śpiewaków qawwali, Aziza), perkusjoniści Irshad Ali i Muhammad Asif oraz reprezentacja rodzimej sceny – Maria Dobrosława Rumińska, Marcin Rumiński, Marcin Drabik, Jacek Fedkowicz i duch sprawczy całego przedsięwzięcia, Kamil Rogiński, którego intuicja i doświadczenie ponownie nie zawiodły.

Fot. J. Poliwko

Muzyka ma być żywa… Maciej Szajkowski

139 (6 2018) Autor: Maciej Szajkowski, Autor: Tadeusz Konador Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

…mówi lider Kapeli ze Wsi Warszawa, Maciej Szajkowski, muzyk, dziennikarz, animator. Niekwestionowana osobowość polskiego folku, niespożyty poszukiwacz nowych brzmień i słów. Oprócz Kapeli spod jego ręki wyszło kilka innych projektów muzycznych, które odegrały niebagatelną rolę w kształtowaniu obecnej sceny muzyki inspirowanej tradycją.

Fot. www.streetcollodionart.com

Paszport dla folkowca

98-99 (kwiecień 2012) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Tegoroczne rozdanie Paszportów Polityki to także wyróżnienie dla przedstawiciela środowiska folkowego. Nagroda przyznawana od 1993 roku, ciesząca się poważaniem w środowiskach artystycznych, stała się dla niejednego twórcy znakiem uznania. W kategorii Muzyka – za przekraczanie granic w sztuce, Paszport otrzymał Maciej Szajkowski – lider Kapeli ze Wsi Warszawa, jak również projektu R.U.T.A.

Historie krwią pisane

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

„Praca nad RUTĽ była przeżyciem zgoła metafizycznym, rodzajem objawienia i transu. Nic tu nie było przypadkowe.” – z Maćkiem Szajkowskim (aka Szaja Bisurman), pomysłodawcą projektu R.U.T.A., hersztem Kapeli ze Wsi Warszawa., o historii Polski, pogardzie człowieka dla człowieka, funtach i pracy nad płytą „GORE – Pieśni buntu i niedoli XVI – XX wieku” rozmawia Mateusz Dobrowolski.

Jesteśmy czarnymi owcami

76 (listopad 2008) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

MOTION TRIO – Trio akordeonowe z Krakowa założone w 1997 roku przez Janusza Wojtarowicza – lidera i autora większości kompozycji. Grają na akordeonach Pigini Sirius Millenium – uważanych za najlepsze na świecie. Laureaci nagrody Grand Prix IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej Krzysztofa Pendereckiego (2002). Koncertowali i nagrywali m.in. z takimi artystami jak Bobby McFerrin, Tomasz Stańko, Michał Urbaniak, Trilok Gurtu. Polska krytyka muzyczna uznała Motion Trio za najlepszy debiut roku 2000 w Polsce. Od kilku lat grają nieustannie koncerty i trasy zagranicą – od Europy po Azję, Australię i obie Ameryki. Ich muzyka łączy wiele gatunków – muzykę klasyczną, folk, jazz, rock, awangardę, muzykę współczesną. Zespół tworzą Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek, Marcin Gałażyn.

Zaproszenie na folkowe wakacje

75 (czerwiec 2008) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

W dyskusji udział biorą:

  • Ksiądz Stefan Batruch - proboszcz Parafii Greckokatolickiej w Lublinie, prezes Fundacji Kultury Duchowej Pogranicza, pracownik KUL, członek Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych PAN w Lublinie i rzecznik pojednania polsko-ukraińskiego, koordynator przedsięwzięć konserwatorskich, takich jak: translokacja tarnoszyńskiej cerkwi do Lublina, renowacja zabytkowej świątyni w Korczminie, prace konserwatorskie przy cerkwi w Baligrodzie, pomysłodawca i organizator Transgranicznych Dni Dobrosąsiedztwa.
  • Marzena Motyl - Fundacja OVO dla Kultury i Edukacji - Wrocław
  • prof. Andrzej Bieńkowski - malarz, etnograf, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • Maciek Szajkowski - Kapeli ze Wsi Warszawa, Village Kollektiv, Open Sources
  • Agata Abramowicz i Patryk Wernio - tancerze tańców tradycyjnych

    Zaproszenie na folkowe wakacje

    LIPIEC
    Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, 27.06-6.07.2008
    "Etnofestiwal" w Osadzie Zamczysko w Malborku, 1-5.07.2008
    Festiwal "Brave - przeciw wypędzeniom z kultury" we Wrocławiu, 4-12.07.2008
    Europejski Festiwal Muzyki Folk i Ethno "Ethnosfera" w Skierniewicach, 5-6.07.2008
    "Folk Fiesta" w Ząbkowicach Śląskich, 5-6.07.2008
    "Tolk Folk" w Bielawie, 10-13.07.2008
    Festiwal Muzyki Folkowej podczas Dni Grunwaldu, 11-13.07.2008
    "Silesia Folk & Country Festival" w Ustroniu, 11-13.07.2008
    Festiwal na Kultur Rozstajach "Dybuk" w Pyskowicach, 12-13.07.2008
    Poleskie Lato z Folklorem we Włodawie, 15-20.07.2008
    Europejski Festiwal Ballady "Ballads of Europe" w Niepołomicach, 18-20.07.2008
    "Pobocza Folku" w Parchowie, 19-20.07.2008
    "Przystanek Olecko" w Olecku, 21-26.07.2008
    Międzynarodowe Warsztaty Śpiewu Archaicznego w Rzepedzi, 22-29.07.2008 (II tura: 31.07-7.08.2008)
    Festiwal Kultur Świata "Globaltica" w Gdyni w Parku Kolibki, 24-28.07.2008
    Festiwal Kultury Tradycyjnej "Rozstaje" w Krakowie, 24-27.07.2008
    Międzynarodowy Festiwal Muzyki Uzdrowiskowej "Muzyka Świata" w Polanicy Zdroju, 24-28.07.2008
    Jarmark Folkowy "Bojkowiana" w Ustrzykach Dolnych, 25.07.2008
    "Mediawave" festiwal w Sanoku, 25-27.07.2008
    Festiwal Muzyki Ludowej "Dawne Pieśni - Młode Głosy" w Białymstoku, 27.07.2008
    Scena Letnia w "Lapidarium" w Warszawie (każdy piątek)

    SIERPIEŃ
    Festiwal Muzyki Inspirowanej Folklorem "Dźwięki Północy" w Gdańsku, 29.07-2.08.2008
    Festiwal Muzyki Góralskiej i Folkowej w Ostródzie, 1-3.08.2008
    Festiwal Słowian i Wikingów - Konkurs Muzyki Celtyckiej na wyspie Wolin, 1-3.08.2008
    Festiwal Tańców Dworskich w Krakowie, 2-10.08.2008
    Międzynarodowe Spotkania ze Sztuką Ludową "Z wiejskiego podwórza" w Czeremsze, 3-10.08.2008
    Tabor Domu Tańca w Szczebrzeszynie, 3-10.08.2008
    Karpacki Jarmark Turystyczny w Ustrzykach Dolnych, 8-9.08.2008
    Krotoszyński Folk Festival w Krotoszynie, 8-9.08.2008
    Dymarki Świętokrzyskie w Nowej Słupi, 16-17.08.2008
    Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, 22-29.08.2008
    Festiwal Muzyki Celtyckiej "Zamek" w Będzinie, 29-31.08.2008
    Drum Djemboree w Muszli Leśnej w Głuchołazach, 30-31.08.2008
    Scena Letnia w "Lapidarium" w Warszawie (każdy piątek)

    WRZESIEŃ
    Międzynarodowy Festiwal Muzyki Świata - World Fusion Music Festival - Euroszanty & Folk w Sosnowcu, 5-7.09.2008
    Festiwal Kultury Żydowskiej "Warszaw Singera" w Warszawie, 7-14.09.2008
    Festiwal "Skrzyżowanie Kultur" w Warszawie, 13-21.09.2008

Poznałam Polskę

75 (czerwiec 2008) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Mari Boine to jedna z najwybitniejszych postaci sceny world music. Jest najbardziej znaną osobistością na scenie muzycznej swego regionu. Mieszka na północy Norwegii, należy do ludu Sámi. Jej muzyka wymyka się wszelkim klasyfikacjom. Jej fundament stanowi tradycja śpiewu joik, ale można doszukać się wielu elementów muzyki współczesnej, od klasyki, jazzu, rocka do awangardy. Może też dlatego, że jej muzyka zaciera granice między muzyką świata, folkiem, jazzem czy rockiem. Jak sama mówi - nigdy nie widziała przed sobą celu ostatecznego swoich działań - raczej była zainteresowana ciągłym podróżowaniem i poszukiwaniem.

Debiutowała na początku lat osiemdziesiątych, choć sławę przyniosła jej dopiero płyta "Gula Gula", która ukazała się w 1989 roku nakładem wytwórni Petera Gabriela. Płyta uczyniła Mari Boine osobą znaną. Osobą której "słucha się". Wielu ludzi zaczęło postrzegać Mari Boine jako rzecznika, "ambasadora kultury" ludu Sámi. Choć ona sama się za niego nigdy nie uważała - Nie mogę reprezentować całego mojego ludu. Ale mogę opowiedzieć moją historię jako Sámi, to jest mój sposób by pokazać część naszego świata. Mogę opowiedzieć o moim bólu i ucisku, ale również o radości bycia częścią kultury tak bliskiej i przyjaznej naturze. Nie zawsze byłam tak aktywna politycznie - to przyszło razem z muzyką.

Współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami m.in.: Janem Garbarkiem, Kari Bremnes Ole Pausem, Peterem Gabrielem.

Koncert Mari Boine w ramach Festiwalu Warszawskiego. Skrzyżowanie Kultur został objęty patronatem Ambasady Królestwa Norwegii.

Chłopomania

50 (kwiecień 2004) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Felieton To jest pełna wersja artykułu!

Idea powrotu do korzeni, od kilku lat zaczyna przynosić efekty. Powstają nowe studenckie grupy muzyczne inspirowane dawną muzyką wsi, w niektórych miastach prowadzą działalność Domy Tańca, gdzie można się nauczyć wywijać oberka, kujawiaka, mazurka i krzesanego. Rośnie popularność w całej Polsce licznie organizowanych festiwali folkowych.

Polak podbija Indie Michał Czachowski

70 (wrzesień 2007) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Michał Czachowski - muzyk, kompozytor, publicysta, architekt, jeden z najlepszych gitarzystów flamenco w Polsce. Koncertujący z sukcesami na całym świecie, współpracujący ze znakomitymi muzykami z Hiszpanii i Indii. Swoje umiejętności rozwijał między innymi u boku takich gitarzystów flamenco, jak Rafael Cortés, Gerardo Nunez i Salva del Real. W 1998 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Po występie na międzynarodowym festiwalu w Cabella Ligure we Włoszech, został zaproszony do Akademii Muzycznej w Nagpur w środkowych Indiach. Tam pracował jako nauczyciel gitary, równocześnie ucząc się gry na tradycyjnym, indyjskim instrumencie strunowym - sitarze. W 2005 roku wydał płytę "Indialucía - Tam Gdzie Wschód Spotkał Zachód". "Indialucía" będącą połączeniem flamenco z muzyką Północnych Indii. Album ten stał się jedną z najlepszych płyt world music w USA w 2006 roku. Od wielu lat, Michał jako jedyny na Śląsku zajmuje się nauczaniem gry na gitarze flamenco. Prowadzi także szkołę oraz publikuje artykuły na temat tej muzyki na łamach pism: angielskojęzycznego "Flamenco International Magazine" oraz polskich: "Świat Gitary" i "Jazz Forum". Występował razem z takimi wielkimi muzykami flamenco jak: tancerze Eduardo el Clavijo, Teo Barea, Carlos Troya i Maite Saez, cajonista Ricardo Espinosa, flecista Domingo Patricio, gitarzyści Rafael Cortés, Gerardo Nunez, Rafael Cuen Garibi czy wirtuoz instrumentów perkusyjnych Pierluca Pineroli, oraz mistrzami muzyki indyjskiej: tancerz Pratap Pawar, sitarzysta Avaneendra Sheolikar, tablista Sandesh Popatkar, Sukhvinder Singh, znakomity śpiewak Prasad Khaparde oraz amerykański wirtuoz sarodu Steven Day. W roku 2004 oraz 2005 Michał Czachowski został wybrany przez czytelników pisma "Gitara i Bas" najlepszym gitarzystą flamenco. Właśnie wrócił z prawie dwumiesięcznej trasy koncertowej po Indiach.

Azjatycki Manicheizm

30 (wrzesień 2000) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Folk i okolice To jest pełna wersja artykułu!

Aki Navaz to założyciel kultowej wytwórni Nation, pod szyldem której nagrywały m.in. takie tuzy azjatyckiej awangardy jak: Transglobal Underground, Asia Dub Foundation czy Loop Guru. Navaz jest również liderem najważniejszej grupy tego nurtu - FunDaMental.Rozmowa z nim przeprowadzona została 7 sierpnia 2000 r., tuż przed przyjazdem FunDaMental do Polski na festiwal "Tam, gdzie biją źródła".

Przystanek Koszelówka

29 (lipiec-sierpień 2000) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Malowniczo położona nad jeziorem Zdworskim, nieopodal Płocka, Koszelówka, słynie nie tylko z walorów rekreacyjno - wypoczynkowych. To tutaj właśnie znajduje się jedyna w swoim rodzaju Galeria Sztuki. Jest przystanią dla twórców czerpiących inspiracje z pejzażu wiejskiego w malarstwie, grafice, rysunku i rzeźbie. Od kilku lat w Koszelówce organizowane są plenery dla rzeźbiarzy nieprofesjonalnych. Galeria stworzyła im szansę uwolnienia się od poczucia, które prześladuje chyba każdego uzdolnionego człowieka - niedostrzeżenia i zapomnienia. Szczególnie dotyczy to ludzi ze wsi, dalekich od towarzyskich układów, branżowych wyróżnień czy kolaboracji z Cepelią. Artystów tworzących nie wedle narzuconych konwencji, czy panujących mód, ale wedle głosu serca. Dostrzegających piękno i pragnących oddać je w swoich pracach.