Co w numerze 92-93

Żywiołak „Nowa Mix-Tradycja”

92-93 (kwiecień 2011) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Jeden z najpopularniejszych zespołów folkowych w Polsce, chcąc ukrócić cierpenia fanów związane z oczekiwaniem na drugi album długogrający, postanowił poczęstować ich zbiorem remixów z pierwszej, hitowej płyty "Nowa Ex-Tradycja".

In Extremo „Sterneneisen”

92-93 (kwiecień 2011) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Niemieccy bogowie folk metalu przypomnieli o sobie nową płytą, której tytuł jest całkowicie niewymawialny dla zwykłego śmiertelnika nie będącego ich rodakiem. Pomijając tytuł, muzyka, wypełniająca krążek w zasadzie żadnej świeżości do repertuaru Niemców nie wnosi.

Pospolite Ruszenie „Świebodność”

92-93 (kwiecień 2011) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Krążek, który pokazuje nam pewną nową jakość na rodzimym muzycznym rynku. Ciekawy, melodyjny folk metal połączony ze średniowiecznymi psalmami i chorałami naprawdę może robić wrażenie.

Ludowe instrumenty muzyczne Słowian ze szczególnym uwzględnieniem dorobku polskiego ludu

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Zygmunt Sobolewski Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Historia instrumentów muzycznych sięga w daleką przeszłość i wiąże się nieodłącznie z pradawnymi dziejami kultury ogólnoludzkiej.

O istnieniu instrumentów muzycznych w starożytności świadczą nie tylko biblijne wzmianki (Dawid grający na harfie, trąby pod murami Jerycha itp.), ale także płaskorzeźby egipskie (np. harfistki) i starogreckie ryty na wazonach, przedstawiające postaci grajków muzykujących na aulosach i lirach-formingach, czyli na dętych i strunowych instrumentach.

Niewiele przejawów życia ludzkiego dostarcza tak niezbitych dowodów kulturalnej łączności wszystkich ludów świata, jak właśnie instrumenty muzyczne. Zarówno ich pomysłowa budowa jak i sposób użycia w obrzędach wskazują na łączność między ludami zamieszkujący odległe lądy i rozproszone po oceanach wyspy. Dzisiaj poznajemy instrumenty minionych epok w muzeach, gdzie zgromadzono kolekcje wszelkich "przyrządów" muzycznych. (W Polsce mamy muzeum dawnych instrumentów w Poznaniu).

Badania uczonych muzykologów-etnografów usystematyzowały zbiory muzealne różnych krajów i dały w wyniku syntetyczny obraz ewolucji różnych instrumentów: idiofonów, membranofonów, aerofonów i chordofonów.

Wiosenna magia lalki

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Małgorzata Wielgosz Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Lalka to symbol płodności, ale przede wszystkim nośnik wiedzy o zróżnicowaniu etnicznym świata. Występuje w wielu obrzędach mających charakter widowisk teatralnych, takich jak uśmiercanie Judasza czy topienie Marzanny.

Monidło

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Magdalena Wójtowicz Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Fotografię traktuje jako narzędzie do przyglądania się światu oraz do zabawy z rzeczywistością. Jest twórcą i koordynatorem Pracowni Fotografii i Galerii NN w Ośrodku „Brama Grodzka-Teatr NN” w Lublinie. W jego pracach odnajdujemy folklorystyczne motywy: wigor, kolor, erotyzm, którymi emanują zespoły tańca ludowego. Jest współautorem pionierskiej wystawy, która dowartościowuje obecne niemal w każdym domu udoskonalone portrety – monidła. Z pszczołami łączy go nie tylko pracowitość. Z Marcinem Sudzińskim, współtwórcą wystawy „Monidło. Wstępna próba rehabilitacji” - o podglądaniu świata i zabawach z rzeczywistością rozmawia Magdalena Wójtowicz.

Historie krwią pisane

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

„Praca nad RUTĽ była przeżyciem zgoła metafizycznym, rodzajem objawienia i transu. Nic tu nie było przypadkowe.” – z Maćkiem Szajkowskim (aka Szaja Bisurman), pomysłodawcą projektu R.U.T.A., hersztem Kapeli ze Wsi Warszawa., o historii Polski, pogardzie człowieka dla człowieka, funtach i pracy nad płytą „GORE – Pieśni buntu i niedoli XVI – XX wieku” rozmawia Mateusz Dobrowolski.

Perkałaba Energia gór

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Marianna Kril Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Ukraiński zespół Perkałaba słynie z tego, że gra długo i bez przerwy. Zdarzyło się tak na festiwalu Szeszory od godziny 22. do 4. nad ranem. Perkałaba słynie również ze swojego huculskiego punk-rocka. Łączą tak dużo w swojej muzyce, że często sami nie potrafią wytłumaczyć co chcieliby nią wyrazić. Energia? Warto to samemu sprawdzić na koncercie iwano-frankowskich muzyków. Andrij Fedotow, wokalista zespołu, po koncercie w Lublinie opowiedział między innymi o tej niezwykłej energii, a także o wrażeniach z ostatniej trasy koncertowej w Austrii, Niemczech oraz Polsce.

Jest we mnie Lubelszczyzna...

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Marta Cywińska Dział: Felieton w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Po raz kolejny, o północy, okrążam nieistniejący dom, w którym słynny Dziadek Brandenburski ukrywał partyzantów AK w okolicach Urzędowa. Niedaleko stąd rozwidlają się wiosenne drogi. Jedna z nich zaprowadzi mnie do samego Annopola, skąd wrócę z workiem jabłek, lekkim jak opowieści Singera dla dzieci. Każde tych jabłek potoczy się kolejno na gościniec, rozwijając z przyprószonej złotem skórki, a okoliczne wróble uniosą je w górę na niteczkach i serpentynach w ten karnawałowy czas.

Uroki fonogramów (folk a sprawa polska)

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Tomasz Janas Dział: Felieton w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Po raz kolejny mam przyjemność wysłuchać płyt zgłoszonych do konkursu na Folkowy Fonogram Roku. Żartem mówiąc: zechciał tak los, a także organizatorzy konkursu z Radiowego Centrum Kultury Ludowej i Programu 2 Polskiego Radia. Piszę ten tekst w czasie gdy jeszcze nie podjąłem ostatecznych, jurorskich decyzji. Jeszcze przed stresem skreślania kolejnych pretendentów, na etapie słuchania.

Spod niebieskiej góry - noworoczny koncert muzyki tradycyjnej

92-93 (kwiecień 2011) Autor: (e_d)t Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

29 stycznia 2011 r. w Janowie Lubelskim w miejscowym ośrodku kultury odbył się wyjątkowy koncert noworoczny poświęcony muzyce tradycyjnej Roztocza Zachodniego.Koncert, na który przybyła liczna publiczność, składał się z dwóch części. W pierwszej odsłonie odbyła się prezentacja Szkoły Suki Biłgorajskiej oraz promocja płyty „Spod niebieskiej góry – muzyka Roztocza”.

Mărţişor

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Vlepkarz Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Mărţişor to rumuńskie święto wiosny, będący bardzo starą tradycja wywodzącą się z czasów pogańskich. Nazwę wywodzi również od miesiąca marca, gdy u Rzymian nowy rok zaczynał się właśnie wtedy, z początkiem wiosny, a wszyscy obywatele hucznie świętowali to wydarzenie. Warszawskie obchody trwały trzy dni, od piątku do niedzieli 4-6 marca za sprawą coraz prężniej działającego Rumuńskiego Instytutu Kultury.

Oczy i Obiektywy (studium przypadków)

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Maciej Wiktor Kornobis Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W 2004 r. grupa studentów z Ewą Wołkanowską na czele wpadła na pomysł zorganizowania przeglądu zapomnianych filmów warszawskich etnologów i pokazania etnograficznych dzieł profesjonalnych reżyserów. Dzięki staraniom kolejnych roczników studentów działających w Kole Naukowym Studentów IEiAK „ETNO” odbyło się już osiem edycji „Oczu i Obiektywów”.

Ludowa Ksiêga Rodzaju

92-93 (kwiecień 2011) Dział: Recenzja w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

W jaki sposób powstał świat? Kto go stworzył lub z czego się on wyłonił? Jak został urządzony? Jaką wiedzę na ten temat przechowuje kultura ludowa? Aby poznać odpowiedzi na te pytania, warto sięgnąć po książkę folklorysty, etnologa i historyka literatury Adriana Mianeckiego - Stworzenie świata w folklorze polskim XIX i na początku XX wieku (Toruń 2010). Publikacja ukazała się w serii "Paralele", proponującej czytelnikom pozycje z pogranicza folklorystyki, literaturoznawstwa oraz antropologii kultury (jedna z nich była omawiana w 84 numerze "Gadek" - praca Piotra Grochowskiego Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach, Toruń 2009).

Silent Stream of Godless Elegy „Návaz”

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Vlepkarz Ziutek Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

Season of Mist, 2011 (Czechy/Morawy)

Silent Stream of Godless Elegy to pionierzy folk metalowego grania u naszych południowych sąsiadów, dlatego dobrze się stało, że płyta "Návaz" ukazała się po czesku. Wcześniej zespół miał propozycje wydania anglojęzycznej wersji, ale na szczęście francuska wytwórnia wydała płytę w oryginale.

Dalriada „Ígéret”

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Vlepkarz Ziutek Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

AFM Records, 2011 (Węgry)

Latka lecą, a Binder Laura nadal jest bosssska ;) "Ígéret" to najbardziej folkowa z dotychczasowych płyt znanych węgierskich pagan - folk metalowców.

Atmasfera „Integro”

92-93 (kwiecień 2011) Autor: AB Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

Wai Lana Productions, 2011 (Ukraina)

W lutym 2011 ukazała się trzecia w karierze Atmasfery, a druga folkowa płyta pod tytułem "Integro". Jest to kolejna pełna lekkości i delikatności płyta tego ukraińskiego zespołu. Kto zna klimat, w jakim stworzyli poprzedni album, szybko zorientuje się, że grupa przy nagrywaniu tej płyty konsekwentnie kroczy wytyczoną sobie drogą.

Bubliczki „Opaa!”

92-93 (kwiecień 2011) Autor: SB Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

Jest to debiutancka płyta zespołu z kaszubskich Brus, wydana już pod skróconą nazwą. Wcześniej jako Bubliczki Cashubian Klezmer Band odnieśli kilka sukcesów na polskich festiwalach (I miejsce na "Nowej Tradycji" 2009 i II miejsce na "Mikołajkach Folkowych" 2008).

Koncert „Nasi Mistrzowie” na Nowej Tradycji Warszawa, 12 maja 2011

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Andrzej Bieńkowski Dział: Wydarzenia, zapowiedzi, patronaty To jest pełna wersja artykułu!

Pierwszego dnia Festiwalu Nowa Tradycja - 12 maja - tradycyjnie już wysłuchamy koncertu muzyki wiejskiej. Tym razem przygotowuje go Andrzej Bieńkowski. Wystąpią: zespół śpiewaczy z Gałek Rusinowskich i Kapela Foktów z Radomskiego, Jan Cebula - skrzypek z Rzeszowskiego wraz z Witkiem i Anią Brodą oraz zespół śpiewaczki Danii Czekun z Polesia ukraińskiego.

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” Warszawa, 25-30 kwietnia 2011

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Jagna Knittel Dział: Wydarzenia, zapowiedzi, patronaty To jest pełna wersja artykułu!

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” został powołany do życia w 2010 r. z okazji Roku Chopinowskiego. Zaczęło się od śledzenia losów polskich ludowych mazurków, które przez wieki wędrowały po całym świecie – „mazurkę” tańczy się zarówno we Francji, jak i we Włoszech, w Portugalii, a nawet na wyspach Zielonego Przylądka. W krajach skandynawskich tańczy się taniec „polska”. Nasze rodzime rytmy pobrzmiewają w twórczości europejskich kompozytorów okresu baroku (np. u H.G. Telemanna), a potem u wielu późniejszych wielkich – Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego.

Jedyne takie Folkowisko Gorajec, 15-17 lipca

92-93 (kwiecień 2011) Dział: Wydarzenia, zapowiedzi, patronaty To jest pełna wersja artykułu!

Chociaż przez okrągły rok w zagubionym wśród lasów Roztocza Gorajcu jest cicho i spokojnie, to przez jeden lipcowy weekend, gdy zjeżdżają się tu miłośnicy folku, wschodniej kultury oraz dobrej zabawy, wieś zamienia się w centrum kultury pogranicza polsko-ukraińskiego.

Ksebki i odsibki znad Zgłowiączki

92-93 (kwiecień 2011) Autor: Zbigniew Jerzy Przerembski Dział: Płyta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Pokolenie temu staraniem Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ukazał się dwuczęściowy zbiór pieśni z Kujaw , który dał początek kontynuowanej do dziś serii Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. ródła i Materiały pod redakcją Ludwika Bielawskiego. Kolejne tomy tego monumentalnego wydawnictwa poświęcone były Kaszubom oraz Warmii i Mazurom . W przygotowaniu są tomy zawierające transkrybowane zapisy muzycznego folkloru Podlasia i Wielkopolski, a następnie też innych regionów Polski, przechowywane w instytutowych Zbiorach Fonograficznych . Serię tę poprzedził szereg popularnych śpiewników wydawanych w latach pięćdziesiątych, będących pierwszą próbą ukazania regionalnego zróżnicowania folkloru muzycznego kraju.