Co w numerze 104-105

Di Galitzyaner Klezmorim „Ponad horyzont”

104-105 (kwiecień 2013) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Krakowski zespół Di Galitzyaner Klezmorim w swojej twórczości nawiązuje do tradycji muzyki klezmerskiej. Od czternastu lat koncertuje, nagrywa płyty i zdobywa nagrody. Na najnowszej płycie - "Ponad horyzont" - artyści nadają muzyce klezmerskiej osobistego charakteru.

Rodyna

104-105 (kwiecień 2013) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Zespół śpiewaczy Rodyna ze wsi Dubiażyn istnieje od 1991 roku. Powstał z inicjatywy mieszkańców wsi, Związku Ukraińców Podlasia oraz Urzędu Gminy Bielsk Podlaski. Dubiażyn - wieś położona na terenie gminy Bielsk Podlaski - to miejsce bardzo rozśpiewane i bogate w ukraińskie tradycje.

Folkowo na 2013

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Wojciech Ossowski Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

W sondzie udział wzięli:

  • Wojciech Ossowski etnomuzykolog, dziennikarz Polskiego Radia
  • Witt Wilczyński Folk24, Gniazdo, RadioWID, Gadki z Chatki
  • Rafał Chojnacki redaktor naczelny portalu "Folkowa.art.pl", wieloletni słuchacz folku, punka i metalu - razem i osobno. Obecnie mieszka w Uppsali (Szwecja), gdzie realizuje swoje pasje związane ze skandynawskimi powieściami kryminalnymi.
  • Jacek Hałas absolwent Akademii Sztuk Pięknych, muzykant, śpiewak, tancerz. Zajmuje się tradycjami wędrownych śpiewaków, tańcem korowodowym, działalnością warsztatową i edukacyjną

Cygańskie kapele jako element krajobrazu kulturowego Podpol'ania

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Agata Siemaszko Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Pierwszy zapis dowodzący obecności romskiej grupy etnicznej na ziemiach Królestwa Węgier pochodzi z wieku XII1, zaś najstarsze świadectwo działalności romskich muzyków na tych terenach - z końca wieku XV3. Ponadto, począwszy od końca XV w., Romowie przebywający na terenach dzisiejszej Słowacji, zmuszani byli do porzucania wędrownego trybu życia i osiedlania się3 (przypomnijmy, że właśnie wtedy rozpoczęła się również kolonizacja wołoska4). W związku z powyższym, zasadną wydaje się być stwierdzenie, że muzycy romscy brali udział w kształtowaniu się słowackiego folkloru muzycznego od samego początku.

Cygański Dom

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Agnieszka Caban Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Europejskie Centrum Kultury i Edukacji Romów "Romano Kher" - "Cygański Dom" to nowa inicjatywa tworzona przez Radomskie Stowarzyszenie Romów "Romano Waśt" - Pomocna Dłoń. O historii idei, planach i doświadczeniu tworzenia miejsca wyjątkowego z Agnieszką Caban rozmawiała Monika Koziołek-Sulima.

W piątek zły początek (?)

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Agata Turczyn Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Utarło się powiedzenie, że jeśli chcemy wybrać odpowiedni czas rozpoczynania ważnych czynności, powinniśmy jak ognia wystrzegać się piątków. Czy jednak nasi przodkowie rzeczywiście przestrzegali tej reguły? Czy każdy piątek jest równie pechowy? Czy zła sława dotyczy także jednego z najważniejszych w ciągu roku piątków - przypadającego na okres Wielkanocy?

Zielone Świątki w tradycji ludowej Lubelszczyzny

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Piotr Lasota Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Zielone Świątki to ludowa nazwa Święta Zesłania Ducha Świętego - początkowo łączono je z Wielkanocą, od IV w. stało się samodzielnym świętem obchodzonym w siedem tygodni po Wielkanocy, między 10 maja a 13 czerwca. Już w XVI w. duchowni tępili zwyczaje z nim związane, uznając je za echa pogańskich wierzeń, zabobonów, słowiańskich zabaw o charakterze ludycznym i magiczno-kultowym. Palono wtedy ogniska, przy których bawiono się do późnej nocy. Kościół zwyczaje te stanowczo zwalczał. W środowisku wiejskim czas ten spędzano radośnie, odwiedzano się i cieszono pięknem otaczającej przyrody.

Muzyka nie powstaje z pustki

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Mateusz Dobrowolski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Palestyńskie Le Trio Joubran tworzą trzej bracia wywodzący się z rodziny, w której tradycje wykonywania i gry na instrumencie oud sięgają czterech pokoleń. Ich pradziadek, dziadek, ojciec, a teraz oni, Samir, Wissam i Adnan, uczynili z tego instrumentu swoją pasję, sztukę i sposób na życie. Z Wissamem Joubranem, urodzonym w Nazarecie muzykiem i lutnikiem, po koncercie Le Trio Joubran w ramach cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" 24 lutego 2013 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Szpilmana, rozmawiał Mateusz Dobrowolski.

Buntownik akordeonu

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Marcin Piosik Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Celso Pina jest kompozytorem, aranżerem, a przede wszystkim niezwykleżywiołowym wokalistą i akordeonistą (głównie gatunku cumbia). Ten"buntownik" akordeonu sam nauczył się grać na instrumencie. Napoczątku swojej kariery muzykował z braćmi, z którymi chodził po domach, grającdla lokalnej społeczności. Celso Pina jest pionierem w łączeniutradycyjnej środkowoamerykańskiej muzyki z elementami ska, reggae, rap,hip-hop czy R&B. Artysta był dwukrotnie nominowany do Latin Grammy Awardsoraz do Nagrody MTV Latino jako Best Artist Alternative.

Bart Peeters - życie zaczyna się po czterdziestce

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Maciej Froński Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Gdy na przełomie zimy i wiosny 1996 roku byłem przez trzy miesiące na stypendium na KUL-u, czyli na Katolickim Uniwersytecie Leuven w Belgii, w eterze królowały tam takie przeboje, jak "Con Te Partiró" Andrei Bocellego, "Lemon Tree" grupy Fool's Garden czy piosenka o amsterdamskiej kolejce podmiejskiej, której ani tytułu, ani wykonawcy nie potrafię sobie dzisiaj przypomnieć. Utworów Barta Peetersa nie słyszałem, bo i słyszeć nie bardzo mogłem. Ten urodzony 30 listopada 1959 roku w podantwerpskim Mortsel artysta, z wykształcenia germanista, był wówczas znany głównie jako aktor i prezenter telewizyjny.

Trochę dobrze, trochę nie [folk a sprawa polska]

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Tomasz Janas Dział: Felieton w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Pierwsze miesiące nowego roku to dla wszystkich chyba czas podsumowań tego, co wydarzyło się w roku poprzednim - również w perspektywie sceny folkowej. Zwłaszcza, że w tym czasie odbywają się przecież doroczne konkursy na Folkowy Fonogram Roku, Fonogram ródeł, a także Wirtualne Gęśle. Kolejny rok z rzędu miałem przyjemność być zaproszony do ocenienia płyt zgłoszonych do Folkowego Fonogramu, nadarzyła się więc prawdziwa okazja, by szczegółowo i "nausznie" przekonać się jak wyglądała fonografia folkowa Anno Domini 2012.

Kamczatka Enter

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Ewa Teresa Wrona Dział: Podróże To jest pełna wersja artykułu!

Pewnie w każdym języku są takie pojęcia, których alegoryczna wymowa jest i oczywista, i czytelna. Bez względu na ilość przeczytanych książek, odbytych rozmów, obejrzanych filmów czy postawionych sobie pytań, pewne słowa - klucze przywołają jednoznaczne skojarzenia. Nazwa "Rosja" nigdy nie budziła zaufania. Słowo "Syberia" nie budziło go tym bardziej. Trudno się dziwić, skoro tylko w czasie II wojny światowej na Syberię wywieziono ponad milion Polaków! W jak nieludzkich warunkach żyli i umierali, nie można sobie nawet wyobrazić. Podobnie jak faktu, że do dziś nikt nie poniósł żadnej odpowiedzialności za te zbrodnie. Ale Rosja nie jest tylko kolebką zbrodniczego systemu komunistycznego, a Syberia nie tylko upiornym cmentarzyskiem ofiar tego systemu. Posłuchajcie…

Wolność to tylko słowo?

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Anna Kowalska Dział: Folk i okolice To jest pełna wersja artykułu!

Kiedy P.F. Jenkins badał śpiewy kurobroda siodłatego1 nie wiedział, że jego badania przysłużą się memetykom. Co połączyło kurobroda siodłatego z teorią drugiego replikatora? Czy istnieje jaźń i wolna wola? Czy człowiek jest jedynie nietrwałym zlepkiem replikatorów? Dlaczego jemy na śniadanie płatki kukurydziane i lubimy czekoladę? Czy istnieje przeznaczenie, czy może wszystko jest dziełem przypadku?

Skradziona tożsamość

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Ewelina Grygier Dział: EtnoLektura To jest pełna wersja artykułu!

Wojna zmieniła tożsamość wielu ludzi, w tym również dzieci. I nie chodzi tu o traumę czy zmiany w psychice związane z gehenną wojny, o podpisywane - z różnych pobudek - kenkarty, nagłe przypisanie komuś narodowości żydowskiej w świetle praw ustanowionych podczas rządów Adolfa Hitlera, czy zmianę tożsamości (także religijnej) uratowanych z Soah dzieci żydowskich. Karl-Markus Gauss opowiada o jeszcze innym rodzaju przemian tożsamościowych.

Ostatni wiejscy muzykanci

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Antoni Beksiak Dział: Reklama w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Kim jest Andrzej Bieńkowski? Malarz, profesor warszawskiej ASP, który od ponad 30 lat poszukuje tradycyjnej muzyki polskiej wsi i rejestruje ją. Zniechęcony brakiem piśmiennictwa i hermetycznością nielicznej literatury muzykologicznej, postanowił przyjąć następujące zasady:
1. nie znam się na muzyce wsi ani na muzykantach;
2. nauczyć mnie jej mogą tylko muzykanci i ludzie ze wsi;
3. w mojej pracy chcę przyjąć ich (muzykantów) punkt widzenia.

Oczy i Obiektywy

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Ewelina Grygier Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W dniach od 5 do 7 kwietnia w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbyła się dziesiąta edycja przeglądu filmów etnograficznych. W czasie trzech dni projekcji filmowych zobaczyć można było produkcje z całego świata (w tym także z Polski). Filmy przedstawione zostały w blokach tematycznych: 1. święto, procesja, karnawał; 2. tożsamość; 3. muzyka w podróży; 4. w sieci; 5. rodzina; 6. Indie; 7. polityka/społeczeństwo. Dodatkowo pokazano filmy krótkometrażowe w cyklu "Etnoshort".

Kiedy bard śpiewa - dzieją się różne rzeczy: Circle of Bards w Czarnym Tulipanie

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Małgorzata Wielgosz Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Im bliżej mu do gwiazd" - te słowa zaczerpnięte z utworu "Ostatni Rejs" śpiewał Mariusz Migałka, wokalista Circle of Bards. I rzeczywiście na koncercie w dzień chłopaka (10 marca) członkowie zespołu udowodnili, że do gwiazd już im niedaleko, a ich granie jest bardzo męskie. Trzon kapeli tworzą bowiem mężczyźni, a finezji dodaje jej jedna kobieta - skrzypaczka.

II Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Ewelina Grygier Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W dniach 16-17 marca odbyło się w Warszawie II Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne. Głównym organizatorem było powstałe w ubiegłym roku Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne, a współorganizatorami były: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Koło Naukowe Etnomuzykologii, działające w tymże instytucie.

Spotkanie z cyklu „Mistrzowie” - Olga Pawluczuk

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Ilona Gumowska Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

27 lutego 2013 r. w Galerii Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" odbyło się kolejne spotkanie z cyklu "Mistrzowie". Istotą cyklu jest prezentacja sylwetek "wybitnych osobowości artystycznych muzyki tradycyjnej". Tym razem spotkanie poświęcone było wyjątkowej śpiewaczce z Łukowisk - Oldze Pawluczuk (1911-1994).

Powrót królów

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Rafał "Taclem" Chojnacki Dział: Recenzja w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

W latach dziewięćdziesiątych Hedningarna zawładnęła europejską sceną folkrockową. Do dziś pojawiają się grupy, w których muzyce wciąż słychać myślenie zaszczepione przez ten szwedzki zespół. Nawet jeśli posłuchamy nagrań naszych polskich bandów, takich jak Żywiołak, Hoboud czy nawet Rzepczyno, znajdziemy tam ślad odciśnięty przez skandynawskich folkrockowców. Nic w tym dziwnego - kasety z muzyką Hedningarny były jednymi z pierwszych, które wydała na licencji zasłużona dla polskiej fonografii firma Folk Time. Dzięki nim wielu polskich miłośników muzyki opartej na tradycji ludowej mogło spotkać się po raz pierwszy ze współczesnym spojrzeniem na muzykę skandynawską.

Obłęd

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Marcin Puszka Dział: Recenzja w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Marzyliście kiedyś o czymś co wydawało wam się zupełnie nierealne, a w pewnym momencie sprawy przybrały taki obrót, że nagle wasze marzenie stało się to faktem? Ja miałem tak właśnie z Molly Malone's. Marzyłem o kapeli, która zagra celtic-punk po polsku, ale na światowym poziomie. Kapeli, która szantowy klimat z mazurskich jezior i nadmorskich portów połączy z ostrym riffem i bogatą spuścizną rodzimej rebelii. I w końcu doczekałem się. W ręku trzymam przepięknie wydany album - w efektownym digipacku, z ciekawą grafiką i bogato ilustrowaną książeczką z tekstami.

Rum „Birbant”

104-105 (kwiecień 2013) Autor: MP Dział: Prezentacje w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Rum, 2013

W rodzimym folkmetalowym światku ostatnimi czasy powiało trochę nudy- co prawda Percival Schuttenbach dwoi się i troi, a warszawska scena produkuje nowe twory (postvecordiowy Hellroth), ale zewsząd dają się słyszeć głosy, że brakuje czegoś świeżego, innego, delikatnie odmiennego od pogańsko-ponurego schematu. I oto pojawił się Rum z płytą "Birbant" - zawadiackie granie z dużą dawką humoru.

Donatan „Równonoc - Słowiańska dusza”

104-105 (kwiecień 2013) Autor: TOC Dział: Prezentacje w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Urban Rec. 2012

W 2012 roku ukazał się podwójny album, będący owocem współpracy gwiazdy hip - hopu - Donatana (jego pierwsza solowa płyta) i zespołu Percival, grupy folkowej. Projekt powstawał dwa lata.

Bumtralala „Krówki są z marca”

104-105 (kwiecień 2013) Autor: SB Dział: Prezentacje w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Zespół Bumtralala powstał w Krakowie i ma podobny skład oraz instrumentarium jak formacja Południca!, która jednak obecna jest na naszej scenie folkowej dużo dłużej. Łączy je również osoba liderki - Violi Król. Różni je natomiast podejście do muzyki. Bumtralala z założenia jest żartem muzycznym, podczas gdy Południca! gra całkowicie "na poważnie".


Makaruk „Erotyki ludowe”

104-105 (kwiecień 2013) Autor: TOC Dział: Prezentacje w Gadkach To jest pełna wersja artykułu!

Karrot Komando, 2012

ołączenie jazzu z muzyką tradycyjną w roku 2011 i 2012 było bardzo modne. Na fali zainteresowania jazzmanów korzennym brzmieniem ukazał się ten właśnie krążek, będący wynikiem współpracy Dariusza Makaruka, muzyka i producenta oraz autora instalacji audiowizualnych, z zespołem śpiewaczym z Rudy Solskiej.