Artykuły autora: Anna Kowalska

Wolność to tylko słowo?

104-105 (kwiecień 2013) Autor: Anna Kowalska Dział: Folk i okolice To jest pełna wersja artykułu!

Kiedy P.F. Jenkins badał śpiewy kurobroda siodłatego1 nie wiedział, że jego badania przysłużą się memetykom. Co połączyło kurobroda siodłatego z teorią drugiego replikatora? Czy istnieje jaźń i wolna wola? Czy człowiek jest jedynie nietrwałym zlepkiem replikatorów? Dlaczego jemy na śniadanie płatki kukurydziane i lubimy czekoladę? Czy istnieje przeznaczenie, czy może wszystko jest dziełem przypadku?

XXII Muzyczne Dialogi nad Bugiem

102 (paŸdziernik 2012) Autor: Anna Kowalska Dział: Relacje

W pierwszych dniach sierpnia (4-5 VIII 2012 r.) w Mielniku odbył się już po raz dwudziesty drugi międzynarodowy festiwal "Muzyczne Dialogi nad Bugiem". Ideą organizowanych corocznie spotkań jest otwarcie na poznanie różnych kultur. Województwo podlaskie zamieszkują przedstawiciele kilku mniejszości narodowych i etnicznych - Białorusini, Litwini, Ukraińcy, Rosjanie, Romowie. Dlatego właśnie w Mielniku zrodził się pomysł zorganizowania Muzycznych Dialogów.

Bajka zwierzęca

96 (październik 2011) Autor: Anna Kowalska Dział: Recenzja To jest pełna wersja artykułu!

Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej to piąta pozycja Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w ramach serii PARALELE, obejmującej publikacje z pogranicza folkloru, literatury i kultury. Tom ukazał się pod redakcją Adriana Mianeckiego i Violetty Wróblewskiej. Poświęcony jest pamięci zmarłego w 2010 poety, folklorysty, literaturoznawcy: Jana Mirosława Kasjana. Jest to zbiór artykułów napisanych przez folklorystów, etnolingwistów oraz kulturoznawców z różnych ośrodków badawczych w Polsce.

Kątku! Kątku! Przywróć spanie mojemu dzieciątku! O ludowych praktykach przywracania dzieciom snu

94 (czerwiec 2011) Autor: Anna Kowalska Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Płaczące po nocach dziecko, które nie śpi i nie daje spać innym... Która matka tego nie przeżyła? Problem ten istniał od zawsze i zmieniały się jedynie sposoby radzenia sobie z nim. Ludowe praktyki przedstawiają szeroką gamę możliwości. Jak podają źródła etnograficzne najprostszą, aczkolwiek niestety czasem tragiczną w skutkach, metodą uśpienia dziecka było podawanie mu maku. Opinie takie funkcjonują na wsi polskiej i dziś. Nie dalej jak jesienią ubiegłego roku jedna z mieszkanek Krasnobrodu opowiadała: Przemyślali ludzie. Dawniej był [taki] smoczek. Szmate, troszke cukru. Zawiązało się i do buzi się dziecku dawało i ono ssało i spokojne było. A jak że nie chciało naprawde tam mocno spać, to ja nie wiem, ja tego nie robiłam. Ale tak, jak opowiadali, że to mak dawali… [Bogumiła Maruszek, Krasnobród] Inną możliwością było okadzanie dziecka ziołami z domieszką pajęczyn z czterech rogów izby lub zamówienie rzuconego na dziecko uroku.

Korowaje

86-87 (sierpień 2010) Autor: Anna Kowalska Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Korowaj to obrzędowe ciasto tradycyjnie wypiekane w Polsce na Lubelszczyźnie, Podlasiu, Suwalszczyźnie i częściowo na Mazowszu. Znany jest także na Ukrainie, Białorusi, Litwie, w Serbii i Bułgarii. Przygotowuje się go przede wszystkim na wesele, a także na Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny (25 marca) i z okazji prawosławnego dnia świętego Jerzego (6 maja). Od 2005 roku Korowaj Lipski i Gąski Weselne są zarejestrowanym produktem regionalnym na Podlasiu.