Co w numerze 59

Michał Czachowski Indialucia

59 (grudzień 2005) Autor: Michał Czachowski Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Około IX wieku tysiące mieszkańców północno-zachodniej części Indii powędrowało na zachód, by dotrzeć na południe Hiszpanii, do regionu Al-Andalus, gdzie przez setki następnych lat współistniały różne kultury. Muzykę indyjską i flamenco łączą emocje, ekspresja, rytmiczność, głębia oraz spontaniczność.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Hati Zero coma zero

59 (grudzień 2005) Autor: Hati Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Hati to projekt muzyczny bazujący na brzmieniu akustycznym. Jedną z przewodnich idei płyty "Zero coma zero" jest wykorzystanie instrumentów z odzysku - przedmiotów wyrzuconych na śmietnik, które niekoniecznie przeznaczone są do tworzenia muzyki. Słychać tu również instrumenty etniczne.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Orkiestra Jednej Góry Matragona Trans silvaticus

59 (grudzień 2005) Autor: Matragona Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Trzeci album Matragony (po płycie "Budzenie góry" i epce "Tańce zmierzchu"). Nagrania do niego powstały podczas nocnych sesji w Kościele oo. Franciszkanów w Sanoku. Brak tu dźwięków wytwarzanych elektronicznie - wszystkie są naturalne, pochodzą z instrumentów akustycznych lub są efektem wykorzystania pogłosu wnętrza świątyni.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Od redakcji

59 (grudzień 2005) Dział: Wstępniak To jest pełna wersja artykułu!

Podczas ostatniego Festiwalu Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" w Lublinie, w 2004 roku, jeden z dni był poświęcony muzyce krajów wyszehradzkich. W programie koncertu "Cztery strony folku" znalazła się wówczas słowacka Muzička, czeski duet Hudecká Úderka oraz koncert "Posłóchejcie, kamaradzi" - węgiersko-polski projekt Joszka Brody. Koncertom towarzyszyły warsztaty tańców słowackich, węgierskich i polskich. Kontynuacją tamtego wyszehradzkiego dnia festiwalowego jest ten numer "Gadek", który - podobnie jak koncert - został przygotowany dzięki pomocy Międzynarodowej Fundacji Wyszehradzkiej z Bratysławy.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Kraje wyszehradzkie-muzyczne naczynia połączone

59 (grudzień 2005) Autor: Piotr Dahlig Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Zestawianie obok siebie muzycznych tradycji Węgier, Czech, Słowacji i Polski nawiązuje do idei Grupy Wyszehradzkiej (istniejącej od 1991 roku), ale i do muzykologii porównawczej z początku XX wieku, gdy celem było poznanie odmiennych od europejskich kultur muzycznych - Azji, Afryki i Indian Ameryki Północnej - przy pomocy środków typowych dla społeczeństw zindustrializowanych, czyli urządzeń fonograficznych, nagrań dźwiękowych, pomiarów akustycznych, a następnie transkrypcji na zapis nutowy wraz z różnego typu analizami i interpretacjami naukowymi.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Nowe horyzonty tradycji Nagroda im. Oskara Kolberga dla środowiska Orkiestry św. Mikołaja

59 (grudzień 2005) Autor: Marcin Skrzypek Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

18 września lubelska Orkiestra św. Mikołaja działająca pod skrzydłami Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie otrzymała honorową nagrodę im. Oskara Kolberga. Jest to najwyższe wyróżnienie w świecie folkloru i sztuki ludowej w Polsce, obejmujące kilka kategorii. Nagrody honorowe przyznawane są "szczególnie zasłużonym w dziedzinie opieki i upowszechniania kultury ludowej".


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Muzyka ludowa, folk i world music w Czechach

59 (grudzień 2005) Autor: Jiri Plocek Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!

Republika Czeska dzieli się na trzy historyczne prowincje - Czechy (Bohemia) na zachodzie, Morawy na wschodzie oraz Śląsk na północnym wschodzie. Czechy należą do zachodnioeuropejskiego typu muzyki ludowej, podczas gdy Morawy tworzą europejskie przejście między stylem zachodnim, a wschodnim - na zachodzie pokrewnym muzyce czeskiej i niemieckiej, na wschodzie zaś związanym ze Słowacją, Węgrami oraz Ukrainą.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


S³owacka muzyka ludowa i ruch folklorystyczny

59 (grudzień 2005) Autor: Eva Brunovská Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!

Słowacja należy do krajów z ciągle, jak dotąd, żywym folklorem. Słowacy zachowali w stosunku do niego pozytywne nastawienie. Dzieje się tak być może ze względu na chłopskie korzenie dużej części społeczeństwa; być może również dzięki historii kraju, w której było dużo walk o wolność i tożsamość. Na Słowacji stale rozwija się też ruch folklorystyczny, pomimo że współcześnie państwo od dłuższego czasu nie wspiera go już w takim stopniu, jak w czasach komunizmu. Po roku 1989 zaczęło przybywać na Słowacji nowych, niezależnych od państwa festiwali folklorystycznych oraz innych dużych przedsięwzięć o charakterze widowiskowym.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Muzyka ludowa i badanie folkloru na Węgrzech

59 (grudzień 2005) Autor: István Pávai Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!

Inteligencja węgierska zaczęła interesować się folklorem, a zwłaszcza muzyką ludową, w drugiej połowie XVIII wieku. Na początku XIX wieku pojawiły się pierwsze zbiory –

Inteligencja węgierska zaczęła interesować się folklorem, a zwłaszcza muzyką ludową, w drugiej połowie XVIII wieku. Na początku XIX wieku pojawiły się pierwsze zbiory - przygotowywane jeszcze ręcznie - muzyki ludowej, a już w drugiej połowie tego samego wieku coraz częstszymi były zbiory drukowane. Inicjatywę zbierania i wydawania folkloru węgierskiego wsparła Węgierska Akademia Nauk.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Muzyczna V4 O instrumentach i innych muzycznych związkach Czech, Węgier, Słowacji i Polski w kontekście politycznego konceptu krajów wyszehradzkich

59 (grudzień 2005) Autor: Marek Styczyński Dział: Instrumenty To jest pełna wersja artykułu!

Wyszehrad leży w północnych Węgrzech, nad Dunajem, ale jego panoramę najlepiej podziwiać ze słowackiej strony rzeki... W pobliżu Wyszehradu, w Esztergomie, wznosi się wielka bazylika, która jest jedną z najbardziej charakterystycznych budowli tej części Europy. Kiedyś miejsce to nazywało się po polsku - Ostrzychom... Tak można by zacząć fascynującą opowieść o miejscu symbolicznego odniesienia Grupy Wyszehradzkiej.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Budapezteńska jesień

59 (grudzień 2005) Autor: Joanna Zarzecka Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W Budapeszcie jesienią nudzić się nie było można. Wprawdzie moja październikowa wyprawa na dziesięć dni do stolicy Madziarów nie była w założeniu podróżą nastawioną na poszukiwanie kultury tradycyjnej, jednakże przypadkiem (czasem trochę sterowanym) udało mi się zażyć ludowych klimatów.


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Cechomor "Co sa stalo nove" 2005, CD Sony BMG

59 (grudzień 2005) Autor: JPL Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Najnowszy projekt słynnej czeskiej kapeli jest powrotem ku korzennej muzyce - po okresie eksperymentów z symfonicznymi smyczkami na krążku "Proměny". Renomowany brytyjski producent z obszaru world music, Ben Mandelson, wniósł smakowite i energetyczne brzmienie do nagrań, na których oprócz muzyków Čzechomoru usłyszeć można również gości, między innymi irlandzkiego śpiewaka Iarla Ó Lionáird, Japończyka grającego na flecie shakuhachi Joji Hirohita oraz rockową wokalistkę Lenkę Dusilovą.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

"PromPromìny v èase..Tradièní lidová hudba na Moravì ve 20. století" 2001, CD Gnosis Brno, G-Music 020

59 (grudzień 2005) Autor: JPL Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Reprezentatywna kolekcja nagrań morawskiej muzyki ludowej na dwóch płytach kompaktowych, uzupełniona treściwą książeczką. Pierwsza płyta zawiera archiwalne zapisy z różnych regionów, w większości dokonane przez czeską rozgłośnię od 40. do 80. lat XX wieku. Najstarszy zapis solowego śpiewu pochodzi jednak z 1911 roku, kiedy został zarejestrowany na fonograf przez kompozytora Leoša Janáčka. Druga płyta prezentuje, jak na tym samym terenie gra się i śpiewa dzisiaj.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

Plocek & Šuranská "Písòobraní" 2005, CD Indies Records, MAM 264-4

59 (grudzień 2005) Autor: TOC Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Jiři Plocek to bodaj najbardziej wszechstronna postać czeskiego folku - nie tylko muliinstrumentalista, ale też zapalony wydawca, publicysta i animator. Niegdyś współtworzył kapelę Teagrass, obecnie gra z Jitką Šuranską (ostatnio występowali w Polsce na "Mikołajkach Folkowych" 2004 jako Hudecka úderka).

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

Hrocho "Vrchárske srdce Podpol'ania" 1999, CD RB Vydavatežstvo Slovenského rozhlasu

59 (grudzień 2005) Autor: TMB Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Krążek prezentuje szczegółowy obraz kultury muzycznej jednej z najbardziej znanych podpolańskich wsi - Hrochot'. Z etnograficzną konsekwencją płyta przedstawia bodajże wszystkie typy przejawów śpiewnego oraz instrumentalnego folkloru, które do dziś zachowały się w żywotnej formie lub istnieją już jedynie na dźwiękowych zapisach z przeszłości. Ciekawostkę stanowią nagrania historyczne z 1929 roku, będące najstarszą dokumentacją fonograficzną muzyki ludowej na Słowacji. Są to hrochoccy muzykanci, których wybrał Karol Plicka do praskiego studia, aby dokonać nagrań (jeszcze na wałkach woskowych).

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

Spevacka Skupina z Telgartu "Pod telgártom, v tej doline" CD Vydavatežstvo Slovenského rozhlasu

59 (grudzień 2005) Autor: TMB Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Aranżer oraz prowadzący, Štefan Molota, jest znaną osobą w słowackim ruchu folklorystycznym. Dzięki jego zasługom dokonania wielu zespołów śpiewaczych znalazły się na taśmach i płytach kompaktowych. Jego aranżacje charakteryzują się zaangażowaniem oraz wyczuciem w stosunku do "materiału".

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

A Bogártelki Czilika-Banda 2005, CD Hagyományok Háza HH 0003-4

59 (grudzień 2005) Autor: IPL Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Region Kalotaszeg leży w Transylwanii; zamieszkały jest przez dużą grupę Węgrów osiedlonych w węgierskich lub mieszanych (węgiersko-rumuńskich) wioskach. Grupa Czilika z Kalotaszeg, a ściślej z miejscowości Nádasmente, grała przeważnie dla Węgrów, rzadziej dla Rumunów i Cyganów, niekiedy dla Żydów. Muzycy ci mieli dość bogaty repertuar. Ich nagrania wydano na dwóch płytach, jednakże wybór ten nie oddaje w pełni bogactwa tego typu muzyki, będącej przez wiele lat żywą tradycją na tamtych terenach.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

Kati Szworák "énekeim" 1995, CD REP 004

59 (grudzień 2005) Autor: TOC Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Warto przypomnieć "énekeim" (czyli "Moje pieśni") węgierskiej śpiewaczki Kati Szvorák.

Choć Szvorák jest osobą o wielkim talencie, płyta Deep Forest "Boheme", na której został wykorzystany jej głos, nie przyniosła jej międzynarodowej sławy, tak jak Márcie Sebestyén.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

"Új Pátria" Az Utolsó Óra program gyûjteményébõl seria płyt z muzyką archiwalną

59 (grudzień 2005) Autor: IPL Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Fo-nó Budai Zeneház (Dom Muzyki "Fono" w Budzie) powołał do życia projekt "Ostatnia Godzina", mający na celu rejestrowanie muzyki tradycyjnej. Od 1997 roku zbiera się i nagrywa zespoły wykonujące węgierską muzykę ludową na Węgrzech i w krajach sąsiednich; informacje dotyczące muzyki, tańców, obyczajów. Oprócz kapel w nagraniach biorą udział tancerze i śpiewacy, co ułatwia badanie wszelkich płaszczyzn funkcjonowania tej twórczości.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

Muzsikás "Bartók album" 1999, CD Muzsikás MU 001

59 (grudzień 2005) Autor: TOC Dział: Kraje wyszehradzkie To jest pełna wersja artykułu!



Muzsikás i jego charyzmatyczna solistka Márta Sebestyén, to ikony współczesnej węgierskiej muzyki ludowej. Członkowie zespołu tworzą w stylu starej, tradycyjnej węgierskiej grupy, posługując się przede wszystkim skrzypcami, altówką i kontrabasem. Oczywiście wykorzystują również inne instrumenty, które umożliwiają im wytworzenie szerokiej gamy niezwykłych tonów. Zespół oficjalnie powstał w 1973 roku. Péter Éri i Sándor Csoóri zdecydowali się porzucić taniec na rzecz instrumentalnej muzyki ludowej, po czym rozpoczęli współpracę z Mihláyem Siposem oraz Dánielem Hamarem. Sześć lat później Ériemu udało się przekonać Martę Sebestyén, by wstąpiła do Muzsikás.

Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:

Korzeniami do góry

59 (grudzień 2005) Autor: Ziutek Vlepkarz Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W budynku dawnego kina w warszawskim Aninie, 8 października, miały miejsce III Niecodzienne Spotkania Codziennych Twórców, czyli coroczne warsztaty muzyczno-teatralno-kulinarne dla niepełnosprawnych, organizowane przez Stowarzyszenie "Chata z Pomysłami". W tym roku część koncertową zdominował folk (stąd też nazwa działań - "Korzeniami do góry") w różnych wydaniach.

Mowa ptaków

59 (grudzień 2005) Autor: Marta Szałachowska Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

"Manti Qu t-tajr" (czyli "Mowa ptaków") to wątek sufickiego poematu Furiduma Muhammada napisanego w XVI wieku przez najsłynniejszego perskiego poetę Farid-ad Din Attar. Te informacje można było znaleźć w folderze IV Międzynarodowego Festiwalu Kultury Orientalnej "Orient Lublin - Iran". Żeby jednak obejrzeć poemat na scenie, należało wybrać się 21 października do Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie na spektakl "Ptasi sejm".

Tańce francuskie

59 (grudzień 2005) Autor: Joanna Zarzecka Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Myślę, że kto nie dotarł jeszcze w Warszawie na te spotkania, ten pojawi się tam prędzej czy później. Każdego poniedziałku, w klubie "U Artystów" na Mazowieckiej, odbywają się "Tańce francuskie", czyli impreza o charakterze mieszanym - zabawa przy muzyce połączona z warsztatami tańca. Spotkania zaczynają się o godzinie 19. i trwają, ile sił w nogach uczestnikom starczy.

Sąsiedzi z 40 domów

59 (grudzień 2005) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Metalowe schody, czerwona cegła, odrapane ściany i kafelki - generalnie dość garażowo i postindustrialnie. W takich okolicznościach 28 października miało miejsce otwarcie wystawy fotografii Pauliny Gyłybowej "Sąsiedzi z 40 domów". Cała impreza odbyła się w surowych pomieszczeniach Galerii "Luksfera" na warszawskiej Pradze, w budynkach Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" - na okrytej sławą ulicy Ząbkowskiej.

Kroke w Bia³ymstoku

59 (grudzień 2005) Autor: Marta Cywińska Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

p>W ramach 15-lecia czasopisma kulturalno-literackiego "Kartki", a zarazem Międzynarodowego Festiwalu Artystycznego "Świat na uboczu" (już V edycja) zorganizowanego przez Bogdana Dudko oraz jego przyjaciół z bohemy skupionej wokół "Kartek", 7 października zagrał transowo, ponadorientalnie (nie tylko w klimatach stricte klezmerskich!) słynny (coraz bardziej i nie tylko w Europie) zespół Kroke, tym razem w kwartecie.

Folk-metal w Turyngii

59 (grudzień 2005) Autor: Ziutek Vlepkarz Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W niemieckiej miejscowości Bad Berka (Turyngia - piękne okolice Weimaru) między 11 a 13 sierpnia miała miejsce kolejna edycja metalowego festiwalu "Party-San". Odbyła się w plenerze, dwa kilometry od miasta, tuż przy lotnisku sportowym położonym u podnóża niewielkiego, lesistego wzniesienia.

Echa "WarsFolku"

59 (grudzień 2005) Autor: Ziutek Vlepkarz Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

2 października w Warszawie sypnęło imprezami plenerowymi (nie tylko folkowymi), jako że tego dnia w wielu parkowych amfiteatrach kończył się sezon letnich występów pod gołym niebem. W Parku Sowińskiego na Woli miały miejsca "Echa WarsFolku" - czyli "echa" międzynarodowego festiwalu folklorystycznego, który odbył się tam na początku lata.

Średniowieczna dyskoteka

59 (grudzień 2005) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Ciepły, październikowy wieczór w XIX-wiecznym forcie to idealna okazja na średniowieczny, rycerski piknik muzyczny. Impreza - o której będzie mowa - odbyła się 22 października w zabytkowych, stylowych murach klubu "Forteca", niedaleko warszawskiej starówki. "Forteca" to klimatyczne miejsce ulokowane w dawnym rosyjskim forcie, jednym z bastionów stołecznej Cytadeli.

Tego dnia gorącą atmosferę jesiennego pikniku rozkręcał białoruski zespół Stary Olsa, grający stylowo i ekspresyjnie dawną (średniowieczną i renesansową) muzykę rycerską oraz dworską. Wraz ze Starym Olsą wystąpiła grupa taneczna Javorina, prezentująca dawne stroje i tańce dworskie. Młodzi tancerze skutecznie wciągali publiczność do wspólnej zabawy i tańców.

Muzička

59 (grudzień 2005) Autor: Muzička Dział: Płyta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Zalążek naszego zespołu powstał w 1990 roku, jako niespodzianka na przyjęcie weselne wspólnego przyjaciela. Mieliśmy wtedy od 18 do 22 lat. Tylko dwóch (a jest nas pięciu) miało muzyczne wykształcenie i tylko w przypadku jednego były to skrzypce (drugi grał na flecie poprzecznym). Potem wymyśliliśmy, że będziemy kolędować. W grudniu tego samego roku nauczyliśmy się kolęd i w dzień wigilii, w poobiedniej porze, nachodziliśmy naszych niczego nie spodziewających się znajomych. Później wymyśliliśmy inną "akcję" na Wielkanoc i od takich okazyjnych przedsięwzięć stopniowo doszliśmy do regularnego ćwiczenia. Muzyka nas pochłonęła. Staliśmy się kapelą o nazwie Muzička.