Artykuły autora: Krzysztof Opalski

Pół wieku folk-rockowych wspomnień Fairport Convention

163 (6 2022) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Recenzja

Gonna See All My Friends – A People’s History of Fairport Convention jest najnowszą pozycją brytyjskiego autora i wydawcy Richarda Houghtona, która ukazała się w listopadzie 2022 roku nakładem Spenwood Books. Jej tytuł został zaczerpnięty z refrenu kompozycji „Meet On The Ledge” byłego gitarzysty Fairport Convention Richarda Thompsona. Książka jest w pełni autoryzowanym zbiorem anegdot i wspomnień przesłanych przez ponad dwustu pięćdziesięciu fanów z różnych stron świata (Anglia, Australia, Belgia, Dania, Irlandia, Holandia, Niemcy, Nowa Zelandia, Polska, Szwecja, Włochy, USA) oraz przyjaciół i współpracowników, którzy opowiadają historię grupy w sposób zupełnie inny od oficjalnego. Taka koncepcja wydawnicza sprawia, że czytelnik otrzymuje bardziej osobisty i żywy obraz zespołu, przedstawiony z innej perspektywy, co pozwala na lepsze zrozumienie fenomenu jego twórczości czy nawet wpływu na życie rzeszy ludzi.

fot. z arch. aut.: Simon Nicol i Martin Allcock, Wrocław 1996

Goran Bregović, Bijelo Dugme i Orkiestra Weselno-Pogrzebowa w Hali Stulecia

146-147 (1-2 2020) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Grupa Bijelo Dugme została założona w 1974 roku w Sarajewie przez Gorana Bregovicia. Jest ona uważana za najważniejszy zespół w historii krajów byłej Jugosławii. Na początku działalności jej brzmienie oscylowało w kierunku rocka spod znaku Uriah Heep czy Iron Butterfly, głównie poprzez gitarowo-organowe pasaże, grane na tle solidnej sekcji rytmicznej oraz energetyczny wokal Željka Bebeka. Jednak już wtedy w kompozycjach zespołu pojawiały się elementy bałkańskiego folkloru, które w późniejszym okresie stały się jednym z ważnych składników twórczości formacji. Przyniosło to grupie jeszcze większą popularność, pozwalając jej w latach 80. XX wieku doskonale radzić sobie na rynku muzycznym zdominowanym przez punk czy Nową Falę. Także dalsza kariera Gorana Bregovicia oparta była na zręcznej adaptacji ludowej tradycji oraz wielokrotnym wykorzystywaniu swoich starych kompozycji z okresu Bijelo Dugme, które nagrywał potem w różnych konfiguracjach.

Fot. K. Opalski

Tommy Emmanuel we Wrocławiu

145 (6 2019) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Kultowy mistrz gitary akustycznej i techniki fingerstyle, Tommy Emmanuel, ma w Polsce sporą rzeszę oddanych fanów. Dlatego też każda jego wizyta w naszym kraju cieszy się sporym powodzeniem. Tegoroczna trasa przebiegała przez Gdańsk, Warszawę, Kraków, by zakończyć się we Wrocławiu. Przed jego występem we Wrocławskim Centrum Kongresowym (8 listopada 2019 roku) przewidziano suport. Była to bardzo utalentowana gitarzystka i wokalistka amerykańska Christie Lenée, po raz pierwszy goszcząca w naszym kraju.

fot. K. Opalski

Ciemnobrązowe oczy i mobilne studia Chris Jagger's Acoustic Trio

138 (5 2018) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Na przełomie kwietnia i maja tego roku koncertował w Polsce wraz zespołem młodszy brat Micka Jaggera – Chris i to na dwa miesiące przed występem The Rolling Stones w Warszawie. Towarzyszyli mu: Elliet Mackrell – skrzypce, didgeridoo, flażolet, śpiew oraz Charlie Hart – skrzypce, fortepian, akordeon, śpiew, a cały zespół był firmowany jako Chris Jagger's Acoustic Trio. Muzycy zagrali dziesięciodniową trasę koncertową, która obejmowała kolejno następujące miejscowości: Poznań, Zduńską Wolę, Kraków, Krosno, Domecko k. Opola, Lubań, Wrześnię, Głubczyce i Błaszki.

Fot. A. Szymański: Elliet

U źródeł folku Cropredy Folk Festiwal

30 (wrzesień 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

W dniach 10-12 sierpnia odbyła się kolejna edycja festiwalu w Cropredy organizowanego przez legendę brytyjskiego folk - rocka grupę Fairport Convention. W tym roku po raz pierwszy został on rozszerzony do formuły trzydniowej. Kilkanaście tysięcy fanów przybyłych na tę imprezę rozlokowało się na specjalnie przygotowanych polach namiotowych. Łąki Cropredy zamieniły się na czas festiwalu w tętniące życiem folkowe miasteczko, którego centrum stanowiła scena, gdzie non stop odbywały się koncerty. W sumie wystąpiło 15 głównych wykonawców, nie licząc zaproszonych gości specjalnych. Przeważała oczywiście muzyka preferowana przez gospodarzy, czyli folk-rock, ale było też sporo akustycznego grania, czy też z drugiej strony ostrego blues- rocka, a nawet rocka.

Dave Pegg

30 (wrzesień 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Dave Pegg zaczynał muzyczną karierę m.in. z muzykami Led Zeppelin. Potem związał się z folkową formacją Ian Campbell Folk Group, w której spotkał Dave'a Swarbricka. Do Fair Convention trafił w 1970 roku. Przez 16 lat był też równolegle basistą Jethro Tull. W zespole gra na gitarze basowej, mandolinie, śpiewa, a wraz z żoną prowadzi interesy grupy. Jest współorganizatorem festiwalu w Cropredy. Z Deve'em Peggem rozmawia Krzysztof Opalski.

Od nich się zaczęło Fairport Convention

30 (wrzesień 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Zespół Fairport Convention jest niekwestionowanym prekursorem brytyjskiego folk rocka. Grupa powstała w 1967 r. początkowo jako odpowiedź na amerykańską psychodeliczną muzykę z kręgu Jefferson Airplane czy The Byrds. Już dwa lata później w twórczości zespołu zaczęły pojawiać się rockowe wersje tradycyjnych tematów z Wysp Brytyjskich, czy też własne kompozycje inspirowane tą muzyką. Zostało to uwieńczone albumem Liege & Lief (wyd. 1969 r.), który zapoczątkował rozwój brytyjskiego folk rocka.

Martin Carthy

31 (listopad 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Martin Carthy należy do weteranów brytyjskiego folku. Jest uznanym interpretatorem angielskiej tradycji oraz wirtuozem gitary akustycznej. Swoją karierę zaczynał w końcu lat 50. Był etatowym gitarzystą najlepszego londyńskiego klubu folkowego - Troubadour. Klub ten odwiedzali artyści amerykańscy, Carthy uczył ich angielskich pieśni tradycyjnych. Wśród jego gości znaleźli się Bob Dylan i Paul Simon, którzy utwory „Lord Franklin” i „Scarborough Fair” umieścili na swoich płytach.

Dyskografia Martina Carthy’ego zawiera kilkanaście albumów solowych (na szczególne wyróżnienie zasługują te nagrane wspólnie ze skrzypkiem Dave’em Swarbrickiem) oraz z innymi wykonawcami m.in.: Steeleye Span, Brass Monkey, The Albion Country Band oraz The Watersons. W ostatnim zespole śpiewała również jego żona Norma Waterson.

„Gadki”!

54-55 (5/6 2004) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Listy do redakcji To jest pełna wersja artykułu!

Jakiś czas temu w Letnicy koło Zielonej Góry, w „Majątku Artystycznym” mieszczącym się w murach starego kościoła ewangelickiego, odbył się występ tria Chrisa Jaggera z Wielkiej Brytanii. Początkowo miałem dużo obaw co do frekwencji na koncercie w tej małej miejscowości. Okazało się jednak, że widownia została całkowicie zapełniona zarówno przez mieszkańców Letnicy, jak i przez fanów dobrej muzyki z pobliskiej Zielonej Góry.

Krzysztof Opalski      




Miejsca sprzedaży

Niesamowita kapela Incredible String Band

32 (styczeń 2001) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Grupa Incredible String Band została założona w 1965 roku. Zespół prezentował oryginalną akustyczną muzykę łączącą w sobie elementy tradycyjne z własnymi nowatorskimi kompozycjami, otwartymi na rozwijające się w tym czasie psychodeliczne brzmienie. W swojej twórczości muzycy wykorzystywali również egzotyczne instrumenty, wpisując się przez to do grona prekursorów dzisiejszej tzw. world music.