Co w numerze 31

Od redakcji

31 (listopad 2000) Autor: Agnieszka Matecka Dział: Wstępniak To jest pełna wersja artykułu!

Folk niejedno ma imię .... W poprzednim artykule (GZCH nr 30) zamieściłam krótki wykład na temat ewolucji znaczenia tego słowa od lat mniej więcej trzydziestych. Dziś pora odnieść to do sytuacji polskiej. Choć termin folk wydaje się być klarowny, to jednak wciąż ma wiele znaczeń i odcieni. Istnieje folk według Ewy Wróbel oparty na solidnych badaniach, folk według Marka Styczyńskiego podparty dwudziestoletnim doświadczeniem, czy folk według Marcina Skrzypka (GZCH nr 2 i 6). Myślę, że dopiero za pięćdziesiąt, a może nawet sto lat z perspektywy czasu będzie możliwe zdefiniowanie tego pojęcia, podzielenia go na nurty, podobnie jak rozróżniamy teraz romantyzm czy impresjonizm.

Folk niejedno ma imię

31 (listopad 2000) Autor: Ewa Wróbel Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Z początkiem lat dziewięćdziesiątych w Polsce pojawiło się nowe zjawisko kulturowe. W młodzieżowych studenckich środowiskach wielkich miast zaczęły powstawać nieformalne początkowo grupy ludzi zainteresowanych sztuką tradycyjną własną i innych narodów. W centrum ich zainteresowań znalazła się polska i słowiańska muzyka ludowa. Owe nieformalne początkowo grupy stopniowo formalizowały się w zespoły wykonujące muzykę rodzimą w różnym stopniu inspirowaną muzyką wsi. Niektóre z nich starały się wiernie odtwarzać zasłyszane utwory, inne poddawały je aranżacji, wiele zmieniając według własnej młodzieżowej estetyki. W efekcie tych działań powstał nowy rodzaj muzyki, który dzięki silnym związkom z folklorem powinien znaleźć się w polu zainteresowań etnomuzykologów.

Folk music, world music, muzyka etniczna, muzyka ludowa Co jest czym i dlaczego takie ważne?

31 (listopad 2000) Autor: Marek Styczyński Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Muzyka jest bardzo efektownym i specyficznym przejawem kultury. Śledząc tradycje muzyczne, instrumentarium, pojawianie się nowych stylów i szkół w obrębie muzyki można dowiedzieć się wiele na temat duchowości i kondycji narodów, grup etnicznych lub ich części. Ważne jest zatem, aby rozumieć, co naprawdę oznaczają określenia w rodzaju "muzyka folkowa", "muzyka etniczna" czy "muzyka świata". Część tych - i innych - określeń muzyki, którą potocznie kojarzymy z "ludowością", należy do słownictwa muzykologicznego, ale istnieją i takie, które są tylko rynkową nazwą produktu. Wydaje się ważne, aby rozróżnić te dwie kategorie nazw w sytuacji nagłego zainteresowania "folkiem" w Polsce. Proponuję skrócony słowniczek z własnym komentarzem, do którego upoważniłem się samowolnie ze względu na ponad już 20-letni staż na pograniczach sceny określającej się mianem "folkowej" (do której niejednokrotnie przyszło mi się dystansować).

Teoretyk - praktyk

31 (listopad 2000) Dział: Sylwetki To jest pełna wersja artykułu!

Ewa Wróbel jest etnomuzykologiem pracującym na Uniwersytecie Warszawskim, jej praca magisterska była jedną z pierwszych analiz zjawiska folku w Polsce. To także znakomita wokalistka - śpiewa w Werchowynie, Zespole Polskim, współtworzy grupę Goście z Nizin i opiekuje się zespołem Skąd - Inąd. Podczas wielu wyjazdów badawczych stara się poznawać i przejmować techniki śpiewu i repertuar szczególnie pogranicza polsko-białoruskiego. Podczas festiwalu "Mikołajki Folkowe 2000", a także na ostatnich spotkaniach w bieszczadzkim Jaworniku prowadziła warsztaty wokalne, których podstawą jest nauka archaicznych technik śpiewu białego w pieśniach wielogłosowych wschodniej Słowiańszczyzny oraz koncentracja i poczucie niezwykłej wspólnoty, którą tworzą śpiewający.

Mikołajki Folkowe 2000

31 (listopad 2000) Autor: Agata Witkowska Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

Kolejne Mikołajki Folkowe minęły i przeszły do historii. Od kilku lat impreza rozpoczyna się w czwartek. Swoistym preludium do całości w tym roku stała się prezentacja filmu "Ur-Musig" Cyrilla Schläpfera, poświęconego archaicznej muzyce Alp.

Muzyka Celtycka w Poznaniu

31 (listopad 2000) Autor: Jan Kapała Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

Festiwal "Celt" w Poznaniu odbył się na przełomie września i października 2000 roku po raz pierwszy od kilku lat. Organizatorzy mieli ambicje, aby wszystko zostało dopięte na ostatni guzik; zaprosili mnóstwo zespołów, nie tylko z Polski, reprezentujących różne kraje i nurty w muzyce celtyckiej.

...taka jedna dolinka... Orkiestra św.Mikołaja

31 (listopad 2000) Autor: Bogdan Bracha Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Niektórzy twierdzą, że istniejąca od 1988 roku Orkiestra św. Mikołaja nadała oblicze folkowi lat dziewięćdziesiątych. W nowe tysiąclecie zespół wszedł wydając piąty już album zatytułowany „Z dawna dawnego”, który zdobył uznanie słuchaczy i krytyków. Zawiera 17 utworów inspirowanych polską muzyką ludową, wśród których znalazły się pieśni przede wszystkim z Lubelszczyzny i Kurpi, a także Śląska i Beskidów. Tuż po zakończeniu nagrań z muzykami tworzącymi Orkiestrę: Sylwią Berezą, Urszulą Kalitą, Anną Kiełbusiewicz, Agnieszką Kołczewską, Bogdanem Brachą, Grzegorzem Lesiakeim i Marcinem Skrzypkiem spotkała się Małgorzata Jędruch z Radiowego Centrum Kultury Ludowej.

Mazowsze na jazzowo

31 (listopad 2000) Autor: Katarzyna Mróz Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Ponieważ album ten stworzyły dwie znane i znakomite wokalistki jazzowe (jazzwomanki?), trudno mi o nim pisać - po pierwsze dlatego, że za jazzem nie przepadam i rzadko go słucham, więc - to po drugie - nie znam się na nim zupełnie. Tym samym, nie mogę Czytelnikom "Gadek" powiedzieć, jaka jest zawartość procentowa jazzu na "To i hola".

Pramuzyka z drugiej ojczyzny Vincenza

31 (listopad 2000) Autor: Herbert Ulrich Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Po drugiej wizycie z rodziną w Szwajcarii już rozumiem, dlaczego pisarz-emigrant Stanisław Vincenz ("Na wysokiej połoninie") po wojnie akurat ten kraj wybrał na swoją drugą ojczyznę. Bo wydaje się, że jego ulubiona Huculszczyzna ma powiązania "podziemne" ("rachmańskie") nie tylko z Himalajami, lecz także z Alpami - zresztą chyba wszystkie ludy wysokogórskie żyją bardzo podobnymi archetypami.

Noc wielka

31 (listopad 2000) Autor: Jan Adamowski, Autor: Agnieszka Kościuk-Jarosz Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Porą, gdy powracają bociany, kwitnie wierzba, rowy pełne są wody, a łąki kęp żółtych kaczeńców, świętuje się Wielkanoc, największe i najstarsze,– bo ustanowione jako pierwsze– święto chrześcijaństwa. Czas radości, tryumfu i spełnienia obietnic. O Wielkanocy i jej odchodzeniu na Lubelszczyźnie opowiada profesor Jan Adamowski,– językoznawca i folklorysta z Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.

II Ogólnopolskie Spotkanie Kapel Dudziarskich

31 (listopad 2000) Autor: Katarzyna Lupoczyńska Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Niedługo znów rozpocznie się cykl wiosenno-letnich spotkań folkowych i folklorystycznych. Jedną z takich imprez, wartą odwiedzenia, jest Ogólnopolskie Spotkanie Kapel Dudziarskich w Zbąszynku. Odbywa się ono zazwyczaj na początku maja, w tym roku będzie to już trzeci taki konkurs. Relacja z pierwszego jest na stronie zespołu Slainte!, ja zaś chciałabym wspomnieć zeszłoroczną majówkę w Zbąszynku.

Ostatni wiejscy muzykanci

31 (listopad 2000) Autor: Andrzej Bieńkowski Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Niebawem nakładem wydawnictwa Prośzyński i S-ka ukaże się długo oczekiwana przez miłośników folkloru książka Andrzeja Bieńkowskiego zatytułowana "Ostatni wiejscy muzykanci" (do książki dołączona jest płyta kompaktowa). Jej autor jest artystą malarzem, etnografem, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Za swoje dokonania otrzymał nagrodę imienia Oskara Kolberga. Materiały do książki zgromadził, przemierzając wsie Polski centralnej przez 20 lat. Książka opowiada o ostatniej generacji wiejskich muzykantów, ich obyczajach i muzyce. Jest zapisem odchodzenia kultury wsi, próbą analizy przyczyn jej zaniku, a zarazem świadectwem jej wyjątkowości i oryginalności.

Temat rzeka Flamenco

31 (listopad 2000) Autor: Sławomir Dolata Dział: Świat To jest pełna wersja artykułu!

Na flamenco składają się trzy elementy: śpiew, taniec i gitara, z czego sercem flamenco jest pieśń a śpiewak jest wykonawcą najbardziej znaczącym. Poza tymi trzema elementami istnieje jeszcze nastrój, jest on tak samo ważny jak dźwięk. Nie istnieje nadrzędność jednego elementu nad drugim.

(Folk a sprawa polska) ...pod powierzchnią

31 (listopad 2000) Autor: Tomasz Janas Dział: Felietony To jest pełna wersja artykułu!

Mniej uważny obserwator życia muzycznego mógłby stwierdzić, że scena muzyczna przełomu wieków jest wtórna, nudna i nieciekawa. Tak przynajmniej kreują ją media - zarówno telewizja, jak i komercyjne stacje radiowe czy kolorowe czasopisma. To, co tam widać i słychać, przyprawia - w zależności od samopoczucia - o śmiech lub rozpacz.

Przez otwarte okno

31 (listopad 2000) Autor: Marta Cywińska Dział: Felietony To jest pełna wersja artykułu!

Każdy z nas, słuchających muzyki salonowej, przywołujących melodię kołysanki śpiewanych przez nasze babcie, przygarniętych - czasem na siłę - do słomianego serca Chochoła, który w jesiennej zawierusze nieustannie podąża na wiejskie wesele, tłukąc głową o papierowy mur z plakatu amerykańskiej megagwiazdy, wszyscy stajemy się muzyką. Niektórzy zastępują kontakt z literaturą rozmowami o muzyce. Teraz dobra kapela jest we władaniu dobrego odtwarzacza dźwięku, niegdyś własną kapelę utrzymywał król, także i magnaci.

Martin Carthy

31 (listopad 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Martin Carthy należy do weteranów brytyjskiego folku. Jest uznanym interpretatorem angielskiej tradycji oraz wirtuozem gitary akustycznej. Swoją karierę zaczynał w końcu lat 50. Był etatowym gitarzystą najlepszego londyńskiego klubu folkowego - Troubadour. Klub ten odwiedzali artyści amerykańscy, Carthy uczył ich angielskich pieśni tradycyjnych. Wśród jego gości znaleźli się Bob Dylan i Paul Simon, którzy utwory „Lord Franklin” i „Scarborough Fair” umieścili na swoich płytach.

Dyskografia Martina Carthy’ego zawiera kilkanaście albumów solowych (na szczególne wyróżnienie zasługują te nagrane wspólnie ze skrzypkiem Dave’em Swarbrickiem) oraz z innymi wykonawcami m.in.: Steeleye Span, Brass Monkey, The Albion Country Band oraz The Watersons. W ostatnim zespole śpiewała również jego żona Norma Waterson.

Tam na Łemkowynie Julia Doszna

31 (listopad 2000) Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Julia Doszna jest łemkowską śpiewaczką ze wsi Łosie w Beskidzie Niskim obdarzoną ciepłym i przejmującym głosem. Uczyła się śpiewać jeszcze w dzieciństwie.Techniki wokalne i umiejętność operowania głosem opanowała się w czasie pracy w „Łemkowynie”. Jednak po kilku latach postanowiła odejść z zespołu, gdyż miała wrażenie, że w grupie nie jest w stanie przekazać pieśni tak, jakby chciała. Stara się zachować i uwypuklić wszystkie charakterystyczne dla łemkowskiej melodyki cechy - czardaszowe rytmy, przeciągania, a nawet zawodzenia.

Sarakina

31 (listopad 2000) Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Białostocka Sarakina zdobyła I miejsce w konkursie "Scena Otwarta", który odbył się w ramach "Mikołajków Folkowych 2000". Zyskała uznanie tak jury, jak i publiczności dzięki oryginalnemu zaprezentowaniu tradycyjnej muzyki bałkańskiej z regionów Bułgarii i Macedonii.

W S1

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Grupa The Cracow Klezmer Band wystąpiła 31. stycznia 2001 roku w stołecznym Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia. Koncert by transmitowany na żywo w II programie Polskiego Radia.

A każdy jest inny

31 (listopad 2000) Autor: Sławomir Browkin Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Pewnie nosicie w sercu jakieś Małe Ojczyzny. Ta muzyka, jej radość i śpiew, napełnia mnie nadzieją na jutro. Sprawia, że przypominam sobie, skąd przychodzę i co mnie stwarza. Jest niepowtarzalna, jak tradycja tego regionu, magicznych miejsc i otwartych ludzi tu zamieszkujących. Ich życie zdeterminowane przyrodą i pracą jest szorstkie. Niesie jednak ze sobą ten ulotny sens i proporcje, o których zapomina się w nadnaturalnym pędzie rozbudzonego miasta, gdzie próżno wysłuchiwać szmeru spokojnie padających na pustej drodze płatków śniegu...

Matragona w Teatrze Małym

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Ktoś powiedział kiedyś, że "... każda, nawet najdziksza góra ma swą legendę i swoją muzykę". 8. lutego 2001 roku w stołecznym "Teatrze Małym" zagrała Orkiestra Jednej Góry, czyli Matragona.

Goście z Nizin

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Na imprezie u stołecznych „Architektów” 20.02.01. Goście z Nizin zaczęli koncert absolutnie bez prądu (i tak było przez cały czas).

Czeremszyna w Teatrze Małym

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

25.01.2001 roku w stołecznym Teatrze Małym wystąpiła Czeremszyna. Koncert cieszył się sporym zainteresowaniem, chyba nawet większym niż niedawny koncert Kwartetu Jorgi. Parę minut po dziewiętnastej światło zgasło i zespół wyszedł na scenę rozpoczynając występ bardzo melodyjnym a capella. Po tym, jako że właśnie zakończyły się obchody noworoczne obrządku prawosławnego zespół wykonał kolędę, bardzo skoczną! Potem włączyły się instrumenty (flety wschodnie, mandolina, mandolina basowa, bębny - w tym bongosy, gitara, garmoszka i przeszkadzajki), co ze śpiewem połączyło się w naprawdę skoczny kawałek, trudno mi było usiedzieć spokojnie z zeszytem na kolanach...

Skankan

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

17. grudnia 2000 roku w stołecznym „Remoncie” wystąpiła, jako główna gwiazda, sosnowiecka ekipa Skankan, grająca, zgodnie z nazwą muzykę Ska.

Wielka jest Orkiestra Świątecznej Pomocy

31 (listopad 2000) Autor: Agnieszka Matecka Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy od wielu lat skupia artystów, którzy chcą dołożyć swoją „cegiełkę” do wielkiego dzieła Jurka Owsiaka. Folk od dawna jest obecny w tym dniu zarówno na lokalnych jak i ogólnopolskich imprezach. W tym roku, 7 stycznia, Orkiestra św. Mikołaja wystąpiła w telewizyjnym studiu w Warszawie w niecodziennym składzie poszerzonym między innymi o gitary elektryczne i perkusję – czyli lubelską kapelę „Screw up”.

Koncert Bożonarodzeniowy

31 (listopad 2000) Autor: Agnieszka Matecka Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W świątecznej atmosferze, 25 grudnia zeszłego roku, w II Programie TVP mogliśmy obejrzeć "Koncert Bożonarodzeniowy", który odbył się w Teatrze Polskim. Jego pomysłodawcą był Jurek Owsiak. Brało w nim udział kilka grup folkowych, między innymi Kapela Trebuniów - Tutków, Jak Wolność To Wolność, Golec uOrkiestra, a także Voo Voo i inni wykonawcy.

Najstarsze Pieśni Europy

31 (listopad 2000) Autor: Agnieszka Matecka Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Choć od tego wydarzenia minęło już kilka miesięcy, to nie można o nim nie wspomnieć gdyż odgrywa ono dużą rolę w kształtowaniu naszego spojrzenia na kulturę ludową. II Międzynarodowy Festiwal Fundacji Muzyka Kresów trwał w Lublinie w dniach 27-28 października zeszłego roku.

Kwartet Jorgi w Teatrze Małym

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

16 stycznia w "Teatrze Małym" zespół wystąpił w składzie: Maciej Rychły (flety, bęben ramowy), Waldemar Rychły (gitara), Bartosz Bryła (skrzypce), Janusz Brych (saksofon sopranowy, flet poprzeczny).

Zgodnie z tradycją

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

23. stycznia 2001 w Auli Gmachu Głównego PW wystąpił zespół Werchowyna. Podczas zapalania świec szefowa kapeli wprowadzała licznych zebranych w nastrój koncertu. Chwilkę później członkowie grupy zeszli się promieniście do środka, ustawili w okrąg i rozpoczęli.

Meltrad

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Jako że historia lubi się powtarzać, 14. grudnia 2000 roku w stołecznym "Oczku" znowu wystąpiła kapela Meltrad.

Skąd Inąd w Proximie

31 (listopad 2000) Autor: Ziutek Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Gdy już traciłem nadzieję, że tu odbędzie się koncert folkowy na scenie coś drgnęło i weszła ekipa połączonych sił samorządów PW i UW, rozdali jakieś nagrody i potem na scenę wkroczyła kapela Skąd Inąd.

Rzepczyno Folk Band "Nie filozuj"

31 (listopad 2000) Autor: BZB Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

2000, KOCH International

Z początkiem roku pojawiła się wreszcie płyta Rzepczyno Folk Band. Zawiera 17 utworów, które są podsumowaniem dotychczasowej twórczości grupy m.in.. „Halinę” inspirowanych przede wszystkim folklorem wielkopolskim, czy „Piknie gro”z Żywiecczyzny. To ważne wydarzenie dla polskiego folku.


Jozef i Joszko Brodowie "Jałmużna Postna"

31 (listopad 2000) Autor: TOC Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

2000, Joszko Broda Project

Płyta jest zapisem koncertu Józefa i Joszka Brodów, muzyków rodem z beskidzkiego Koniakowa, który odbył się w ... Lublinie. Rejestracje występów często mają pewne niedociągnięcia techniczne, czego i ten kompakt się nie ustrzegł, ale zachowują klimat jakiego zapisy studyjne „mogą jedynie pozazdrościć”.


Trebunie-Tutki "Baciarujciez Chłopcy"

31 (listopad 2000) Autor: TOC Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

(folk CD-031) F.F. Folk – 2001

Rzadko spotyka się tak spójną składankę będącą nie tylko prezentacją zespołów, ale też wartością artystyczną samą w sobie. Choć na krążku znajdują się utwory dwunastu wykonawców, słuchając odnosi się wrażenie odbioru bardzo urozmaiconego koncertu jednego zespołu.


IV Festiwal Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja"

31 (listopad 2000) Autor: TOC Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

2001, Polskie Radio S.A.

Rzadko spotyka się tak spójną składankę będącą nie tylko prezentacją zespołów, ale też wartością artystyczną samą w sobie. Choć na krążku znajdują się utwory dwunastu wykonawców, słuchając odnosi się wrażenie odbioru bardzo urozmaiconego koncertu jednego zespołu.


The Cracow Klezmer Band "De Profundis"

31 (listopad 2000) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Zespół działa dopiero od trzech lat i grupuje profesjonalnych muzyków klasycznych, którzy chcieli wypracować dla siebie większy obszar kreatywności. Dowodem tego stało się stopniowe zastępowanie ogranych klezmerskich schematów przez własne wizje kompozytorskie. W myśl tej strategii zespół potraktował żydowski feeling jako czynnik spajający wiele możliwych źródeł inspiracji, np. muzykę bałkańskich Romów i pasterzy oraz tango nuevo Astora Piazzolli.

Karpaty Magiczne "Dënega"

31 (listopad 2000) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Z popiołów grupy Atman powstał „Projekt Karpaty Magiczne”, założony w 1998 przez Marka Styczyńskiego (twórca i lider Atmana) i Annę Nacher (znaną zarówno ze swojej współpracy z Atmanem, jak i projektów solowych). Wspólnie nagrali kilka płyt. Są też autorami muzyki do wielu filmów dokumentalnych wyprodukowanych dla Telewizji Polskiej, organizują warsztaty, które łączą sztukę, muzykę oraz teatr i są zarazem źródłem głębokiego kontaktu z energią i twórczą siłą przyrody.

Jahiar Group "Teheran"

31 (listopad 2000) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Zespół Jahiar Group powstał w maju 1998 roku w Lublinie. Jest to grupa o międzynarodowym składzie, w której przenikają się kultury grających w niej muzyków: perska, polska, krymsko-tatarska.

Muzyka w Muzeum

31 (listopad 2000) Dział: Zapraszamy To jest pełna wersja artykułu!

Z początkiem nowego tysiąclecia w Warszawie ruszył cykl imprez pod nazwą „Muzyka w Muzeum”. Odbywające się każdego miesiąca koncerty w Muzeum Etnograficznym w Warszawie (ul. Kredytowa 1) poświęcone są szeroko rozumianej niezależnej scenie folkowej. Zależy nam na zaprezentowaniu „prawdziwków”, muzykantów, kuglarzy z Polski i zagranicy oraz zespołów dalekich od cepelii, agrarnej ortodoksji, odpornych na plebejski zaduch i wszechobecną, pasożytniczą infekcję folko-polo z jej chronicznymi atrybutami w postaci kierpców, białych koszul, czerwonych korali i chłopoplagiatomanii. Każde spotkanie związane jest z wydarzeniem kalendarzowym, słowiańskimi obrzędami i świętami. Przewidujemy również poczęstunki tradycyjnej kuchni prezentowanych kultur i regionów. Do tej pory odbyły koncerty: „Karnawałowe muzykowanie” (26.01.) w ramach którego wystąpiły Kaptoszki, Stara Lipa, Kapela ze Wsi Warszawa i Syrbacy, „Ostatki, czyli między nami Słowianami i Celtami” (27.02.01) – zagrały Dudy Juliana, Meltrad, Kaptoszki, Slainte!, Kapela ze Wsi Warszawa i Varsovia Manta. W marcu, dwudziestego trzeciego, miał miejsce koncert „Postne granie”, na którym wystąpili Werchowyna, Justyna Gabska i Dekameron. Poniżej zamieszczamy dwie relacje.

10 lat Werchowyny

31 (listopad 2000) Autor: Ewa Wróbel Dział: Zapraszamy To jest pełna wersja artykułu!

Warszawska Werchowyna została założona w kwietniu 1991 roku przez małą grupkę osób zafascynowanych muzyką łemkowską. Byli to członkowie SKPB w Warszawie, którzy wędrując po Beskidzie Niskim zauważali nie tylko piękne krajobrazy, ale także wpisaną w nie historię i kulturę ludzi, którzy mieszkają tam teraz i mieszkali dawniej. Podziwiali architekturę ich budowli, rysunek haftów, żywioł ich muzyki. Nie umieli budować, ani haftować, ale chcieli współuczestniczyć. Okazało się, że byli muzykalni, a muzyka jest językiem uniwersalnym. Dlatego zaczęli śpiewać, a później także grać. Znaleźli się też tacy, którzy chcieli słuchać. Aby śpiewać dla innych trzeba było ciężkiej pracy, wielu prób, ale gdy okazało się, że częstymi odbiorcami muzyki Werchowyny są Łemkowie - wiadomo już było, że warto. Niemała to była przyjemność występować dla Łemków na Łemkowszczyźnie czy Ukraińców podczas wizyty u zaprzyjaźnionej Werchowyny w Drohobyczu. Było też sporo festiwali i koncertów w całej Polsce.