Co w numerze 77-78

Od Redakcji

77-78 (grudzień 2008) Autor: Małgorzata Kacprzak Dział: Wstępniak To jest pełna wersja artykułu!

Kto z Was pamięta swojego pierwszego Mikołaja, a następnie czekanie rok po roku na spełnienie marzeń z listu? A kto pamięta zdrajcę, który zapewnił, że Mikołaja nie ma? W każdym razie święty Mikołaj na pewno istniał i zachował się w pamięci potomnych jako patron życzliwy i cudotwórca. A jak żył, czym się zajmował i gdzie go można spotkać dowiemy się z artykułu Moniki Koziołek (Święty Mikołaj - patron wszechstronny).

A czy pamiętacie swoje pierwsze "Mikołajki Folkowe"? W jaki sposób znaleźliście się na festiwalu? Wybór, przypadek, szukanie wrażeń artystycznych i towarzyskich? Jaki zespół, jaką muzykę zapamiętaliście?

Gdyby nie było "Mikołajków Folkowych" to... należałoby je wymyślić. Z takiego założenia wyszli organizatorzy już 18 lat temu zapraszając kilka znajomych zespołów. Na początku niekoniecznie były to zespoły folkowe, raczej przyjaciele Orkiestry św. Mikołaja ze wspólnych bieszczadzkich wędrówek.

Pierwsze "Mikołajki u Mikołajów" odbyły się w akademiku Akademii Rolniczej na Felinie. Królowała piosenka turystyczna, kilka melodyjnych piosenek w języku łemkowskim, dobry humor uczestników i pomysłowe instrumenty, w tym rurka od namiotu, która zrobiła furorę udając etniczne wycie wiatru. Z czasem festiwal rozwinął skrzydła i stał się wydarzeniem międzynarodowym. Przekrojowy artykuł dotyczący historii "Mikołajków Folkowych" znajdziecie w Ossowerze, który redagują Agnieszka Matecka-Skrzypek i Wojciech Ossowski.

Czego życzyć organizatorom? Oby - pomimo różnych trudności - wytrwali. Nie wyobrażam sobie zimy bez energetycznego kopniaka muzyki z różnych stron świata.

Jak to śpiewał swego czasu jeden z konferansjerów Jarosław Gawlik: Mikołajkiiiii, Mikołajkiii Fooolkoooowe, one są zdrowe, dla człowieka zdrowe są!

Percival "Oj Dido"

77-78 (grudzień 2008) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Projekt ten jest wynikiem fascynacji zespołu wczesnym średniowieczem. Percival rekonstruuje nie tylko muzykę i instrumenty, ale także kulturę i obyczaje ludów słowiańskich i skandynawskich we wczesnym średniowieczu, ze szczególnym naciskiem na wschodnią część tychże. Wyniki tych prób grupa prezentuje na wszelkiego typu historycznych pokazach i festiwalach, występach z drużyną, koncertach kameralnych i wszelkich imprezach związanych z tą tematyką.

Muzyka Ocalona, Łowickie 1952-1959

77-78 (grudzień 2008) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Prezentowany na płycie wybór nagrań stanowi część niepublikowanych dotąd łowickich archiwaliów dźwiękowych zgromadzonych w Zbiorach Fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk – największej i najstarszej kolekcji nagrań polskiej muzyki tradycyjnej. Album zawiera 88 nagrań archiwalnych tradycyjnej muzyki regionu łowickiego z roku 1952 i 1959 zarejestrowanych na łowickich wsiach z udziałem solistów i muzyków ludowych.

XVIII Festiwal Muzyki Ludowej"Mikołajki Folkowe"

77-78 (grudzień 2008) Autor: Organizatorzy Dział: Lublin - Folkowa Planeta To jest pełna wersja artykułu!

Już po raz 18. zapraszamy do Lublina na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe”. W ramach festiwalu odbędzie się 10 koncertów – wystąpią m.in. męski zespół wokalny „Kairos” pod dyrekcją Borysa Somerschafa z repertuarem ludowych pieśni gruzińskich i ormiańskich, grupa Kwadrofonik wraz z lubelskimi filharmonikami, gość ze Słowacji Zuzana Homolová, Čankišou – szamańska grupa world music z Czech, Trio Swoją Drogą uparcie promujące polską tradycję na międzynarodowej scenie, Przedwietrze z legendarnym Słomą, reggae’owa Czarna Mamba, zabrzmią rytmiczne Młode Djembe.

Scena Otwarta co roku...

77-78 (grudzień 2008) Autor: Agnieszka Szczur Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Co roku na scenie folkowej pojawiają się młode zespoły, które zaskakują brzmieniem, bądź sposobem interpretacji muzyki ludowej. Czy podobnie będzie w tym roku, przekonamy się już 12 grudnia podczas Sceny Otwartej na XVIII Festiwalu Muzyki Folkowej „Mikołajki Folkowe”.

Kairos (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

ęski Zespół Wokalny „Kairos” to grupa wyjątkowa w skali Polski. Powstała w roku 1998 i od początku swego istnienia wykonuje przede wszystkim muzykę kościołów wschodnich. Na koncertach chóru można usłyszeć mistyczne i liturgiczne śpiewy po rosyjsku, ormiańsku, gruzińsku i grecku. Głębia i tajemniczość tej muzyki tworzą wyjątkowy klimat koncertów, a wrażenia pozostają w słuchaczach na długo. Zespół śpiewa również pieśni liturgiczne po polsku, hebrajskie śpiewy synagogalne a także utwory negro spirituals.

Kwadrofonik (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Kwadrofonik to zespół inspirujący się muzyką tradycyjną, założony w 2006 powstały z połączenia dwóch duetów: perkusyjnego i fortepianowego. Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Hop – beats Duo) oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik (Lutosławski Piano Duo) tworzą jedyny taki kwartet w Polsce i jeden z niewielu na świecie.

Zuzana Homolová (Słowacja)

77-78 (grudzień 2008) Autor: Zuzana Homolová Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Zuzana Homolová jest znaną i popularną w swej ojczyźnie artystką nurtu muzyki folkowej. Od 30. lat zbiera, bada i śpiewa tradycyjne ballady słowackie. Jej ostatni album, „Tvojej dusi zahynut nedam” („Nie pozwolę zginąć Twojej duszy”), wydany w grudniu 2005, to niebanalna fuzja tradycyjnej słowackiej muzyki ludowej i współczesnych dźwięków, np. fragmentów przypominających muzykę transową.

Atmasfera (Ukraina)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

To ukraiński zespół założony w 2003 roku, który świetnie łączy dwa kierunki: art-rocka (z elementami funk, rock i hard-rocka) z muzyką etniczną zawierającą elementy folkowe z różnych krajów świata.

Čankišou (Czechy)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Czeska grupa Čankišou zdobyła popularność zarówno w swojej ojczyźnie, jak i w innych krajach, dzięki koncertom kipiącym energią i nieokiełznanymi rytmami. Koncerty te, prowadzone przez wokalistę Karela Heŕmana, robiącego wrażenie nie tylko swym głosem lecz również posturą, zamieniają się w szalone taneczne imprezy już w parę chwil po rozpoczęciu. Čankišou miesza wpływy różnych kultur z rockowymi korzeniami i wraz ze swym bogatym instrumentarium przemierza świat od wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim aż po Pakistan.

Banda Arkan (Ukraina)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Tak brzmiałyby współczesne dyskoteki, gdyby huculscy muzykanci zeszli z gór do klubów i na parkiet, a zamiast skrzypiec, cymbałów oraz bębna zagraliby na pulpicie dj-ejskim z energetycznym jamajskim rasta. Idea utoworzenia huculskiego soundsystemu – wolnej muzycznej formacji na granicy prawdziwej etnicznej tradycji oraz współczesnej muzyki pojawiła się u dj Binghi w roku 2006. I tak się pojawiła Banda Arkan – zespół uniwersalnych

Baj (Ukraina)

77-78 (grudzień 2008) Autor: Ostap Kostyuk Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

p>Wirtuozerskie granie muzyki staroświeckiej, głębia brzmienia instrumentów dawnych, rytualny śpiew i performance, warsztat archaicznego tańca huculskiego – w spotkaniu z żywym misterium gór – tak od 2003 roku w ramach Centrum Kultury realizowany jest projekt „Majsternia pisni” (Lwów). Etymologia słowa „baj” w staroukraińskim języku karpackich górali znaczy „mowa, zabawa, wróżba”.

Orkiestra św.Mikołaja (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Od Łemków znów do Łemków, z Podhala na Rumunię, objazd po polskich wioskach, przystanek Huculszczyna i tym podobne kursy. Ale to tylko historia, a serce bije w samym środku każdego spotkania. Więc Orkiestra św. Mikołaja to może być wariacyjność (muzyki i muzyków), przełamywanie barier bez poszukiwań na siłę, gotowość na metamorfozę, widzenie (!) muzyki, tam gdzie normalnie jej nie ma, a potem głęboki oddech w miejscu inspiracji, sentymentalne odkrycie przeszłości i współczesność pilnie strzeżona. Ale, jak sami twierdzą, „z tym trzeba żyć”. I chyba to jest kluczem: zgoda na to, by granic nie było nigdzie, przede wszystkim w samym sobie, i gorące policzki, gdy wierność staje się namiętnością..., a wtedy każda kolejna płyta może być „Nową Muzyką”.

Dziwny Chór Ence Pence (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Wspólne śpiewanie folku w "Chatce Żaka" ma kilkunastoletnią tradycję. Na początku chodziło nam o ideę odtworzenia chóru obrzędowego. Dziwny Chór Ence Pence (tak brzmi pełna nazwa tego "przedsięwzięcia") ma bardzo czytelne przesłanie: chcemy poznawać tradycyjne pieśni rożnych kultur, mieć frajdę ze wspólnego ich śpiewania i dzielić się tą pasją z innymi.

Kasta (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Zespół Kasta tworzą podopieczni Ośrodka "Pinokio" w Poniatowej, działającym przy Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Czarna Mamba (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Czarna Mamba…dziewięcioro muzykantów przygrywających dźwięki spod znaku reggae - muzyki radosnej, a jednocześnie często niosącej ze sobą niebanalne przesłanie. Początki zespołu to rok 2005, w obecnym składzie grupa gra od 2007 roku.

Przedwietrze (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Autor: Słoma Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Przedwietrze to projekt muzyczny rodem z bębnowego zagłębia okolic Lublina. To próba połączenia ulubionych gatunków, ekspresji, stylów i fascynacji muzycznych, jakie jednoczą uczestników przedsięwzięcia: afro - funk - reggae - jazz - ethno - ska ...

Jarosław Tomaszewski (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Autor: Jarosław Tomaszewski Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Po raz pierwszy w Bieszczady trafił z rodzicami w końcu lat sześćdziesiątych. Potem przewędrował je z kolegami ze szkoły. Biwakowali na Połoninie Wetlińskiej, Łopienniku i w studenckich bazach namiotowych. Lata osiemdziesiąte, to dla artysty często samotne wyprawy po górach i po zarośniętych miejscach, gdzie kiedyś tętniło życie.

Swoją Drogą Trio (Polska)

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Zespół powstał w styczniu 2002 roku w środowisku studentów muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Każdy z jego członków podążał inną drogą muzycznych doświadczeń i fascynacji. Wspólnym mianownikiem stała się muzyka, w której pobrzmiewają echa tradycji z różnych stron świata.

Pierwszym spektakularnym sukcesem było Grand Prix V Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja".

Stefan Darda

77-78 (grudzień 2008) Autor: Stefan Darda Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Stefan Darda urodził się 2 września 1972 r. w Tomaszowie Lubelskim na Roztoczu. Do czasu ukończenia szkoły średniej (L.O. im. B. Głowackiego w Tomaszowie Lubelskim) mieszkał w Lubyczy Królewskiej na Zamojszczyźnie, po czym rozpoczął studia na UMCS w Lublinie. Był muzykiem "Orkiestry św. Mikołaja". Wraz z zespołem nagrał dwa albumy: "Z Wysokiego pola" (1992) i "Czas do domu" (1994). Stefan Darda pracował też w studenckich klubach turystycznych UMCS - początkowo w Wydziałowym Klubie Turystycznym "Pełzak", po czym wraz z grupą przyjaciół reaktywował Uczelniany Klub Turystyczny PTTK UMCS "Mimochodek". Zainteresowania z czasów studenckich, a zwłaszcza fascynacje przyrodą i wierzeniami ludowymi, odnaleźć można w "Domu na wyrębach" - debiutanckiej powieści autora, która ukazała się w październiku 2008 roku nakładem wydawnictwa "Videograf II".

Projekt Gościniec Protestancki

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Wszystkim droga otwarta i gościniec bity (…) pisał w XVII wieku polski poeta Wacław Potocki. Gościniec kojarzy się z gościną w przydrożnych gospodach, gośćmi podróżującymi szerokimi duktami, a w końcu z bliskimi wracającymi z wojaży, zaopatrzonymi w gościńce - smakołyki z miejsc podróży. Od dawna taki dukt wiedzie między Piaskami i Lublinem. Skąd na tej drodze protestanci? Pojawili się w XVI wieku i przyciągnęli do siebie wielu z mieszczan, szlachty i magnaterii - tak, że w pewnym momencie stanowili większość wyznaniową regionu.

Gody

77-78 (grudzień 2008) Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Zapraszamy do uczestnictwa w ostatnim w tym roku spotkaniu z cyklu "Studenckich Spotkań z Tradycją". "Gody" to propozycja wysłuchania tradycyjnych kolęd, twórczego włączenia się w warsztaty wykonywania zabawek i ozdób choinkowych.

O tradycjach okresu Bożonarodzeniowego i kolędowaniu opowie Profesor Jerzy Bartmiński - wybitny znawca kultury tradycyjnej, etnolingwista i folklorysta. Spotkanie grudniowe będzie też okazją do podsumowania projektu rozpoczętego w 2008 roku.

Taras Łoziński

77-78 (grudzień 2008) Autor: Taras Łoziński Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Taras Łoziński urodził się 28.03.1958 we Lwowie i jest uczniem wybitnego malarza Włodzimierza Patyka. Już w pierwszych jego dziełach odczuwało się głębokie zainteresowanie wewnętrznym życiem przedmiotów. Zainteresowanie kolorem, odważne zaprzeczenie akademickim kanonom tworzenia kompozycji martwej natury i śmiałe poszukiwanie nowych sposobów relacji pomiędzy przedmiotami a widzem było znakiem wyróżniającym młodego artystę.

Sylwia Piekarczyk-Komincz

77-78 (grudzień 2008) Autor: Sylwia Piekarczyk-Komincz Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Autorka studiowała na Wydziale Artystycznym UMCS. Ma za sobą liczne realizacje wnętrzarskie, m.in.: "Winiarnia u Dyszona", "Stacyjka", Pub "Obsesja", cukiernia "Jagódka" przy placu zamkowym, sklep-galeria "Fokus" (już nieistniejący) oraz aranżacje w mieszkaniach prywatnych. Jako wykonawca współpracowała ze scenografem Ireneuszem Salwą przy wystroju restauracji "Szeroka 28" oraz z artystą plastykiem Karolem Karwowskim przy klubie "Bohema" w hotelu "Europa". Ma w swoim dorobku scenografie do "Mikołajków folkowych" oraz okładki do płyt Orkiestry pw. Św.Mikołaja "Czas do domu" i Fundacji Muzyka Kresów "Kołysanki".

Tomasz Rolniak

77-78 (grudzień 2008) Autor: Tomasz Rolniak Dział: Mikołajki Folkowe 2008 To jest pełna wersja artykułu!

Związany z Pracownią malarstwa prof. Tadeusza G. Wiktora oraz z pracowni rysunku prof. Marleny Makiel-Hędrzak. Od 2004 roku prezes Koła Naukowo-Artystycznego "Razem" i wiceprezes Stowarzyszenia Artystycznego "Eksodus". Zajmuje się: fotografią, malarstwem, rysunkiem i instalacją.

Święty Mikołaj - patron wszechstronny

77-78 (grudzień 2008) Autor: Monika Koziołek Dział: Teoria To jest pełna wersja artykułu!

Święty Mikołaj to postać powszechnie znana, należąca do tych figur, które otaczane są czcią zarówno w tradycji wschodniej jak i zachodniej. W czasach współczesnych postać świętego jawi się ambiwalentnie. Trudno pominąć fakt, że kultura popularna wykreowała nośne zjawisko poczciwego staruszka w czerwonym płaszczu z workiem prezentów lub butelką Coli w dłoni. Ta ikona pop-kultury, choć zaczerpnięta w istocie z wątków tradycyjnych, wypiera często i spłyca istotę kultu znamienitej postaci świętego.

Spotkania polsko-ukraińskie

77-78 (grudzień 2008) Dział: Recenzja To jest pełna wersja artykułu!

Granica pomiędzy Polską a Ukrainą stanowi jednocześnie granicę pomiędzy zachodnią i wschodnią Słowiańszczyzną – językami, obrządkami religijnymi, folklorem. Z drugiej strony długie sąsiedztwo tych narodów nie pozostało bez wpływu na wiele podobieństw, dających się odnaleźć w kulturach obu grup etnicznych.

Korczmin-Staiwka: Obywatelska wspólnota pamięci w modlitwie?

77-78 (grudzień 2008) Autor: Izabela Skórzyńska Dział: Tradycja

Polsko-ukraińska pamięć przeszłości jest pamięcią straumatyzowaną i dlatego niewielu ma dziś odwagę podjąć pracę nad nią, pozostawiając to, co przeżyte i doświadczone, raczej w sferze niepamięci. Ta ostatnia, jakkolwiek jest inną wersją pamięci, znacznie częściej stanowi przedmiot rewizji, niż źródło pojednania. Chętniej też podejmowana jest przez polityków, niż obywateli.

Święto Transgraniczne, obok politycznej, przywołuje też inną pamięć – pamięć modlitwy. Modlitwy rozumianej i dosłownie, i jako pamięć tych wszystkich modlitw, które brzmiały tu onegdaj i tych, których dotąd tu nie wypowiedziano. Modlitwa ta jest tym cenniejsza, że odmawiana jest nie tylko wobec świętego wizerunku Matki Boskiej Korczmińskiej, ale także w imię kontynuacji obywatelskiego gestu, jaki przed kilku laty wykonali tu Polacy i Ukraińcy odnawiając cerkiew, oczyszczając święte źródełko i odnawiając kapliczkę oraz figurkę Matki Boskiej przynależne do dwóch tutejszych tradycji religijnych i narodowych.

"Mikołajki Folkowe" ... i okolice

77-78 (grudzień 2008) Autor: Organizatorzy Dział: Lublin - Folkowa Planeta To jest pełna wersja artykułu!

Koncert „Mikołajki w Filharmonii” jest początkiem stałej współpracy z Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie (jest już zaplanowany koncert na 2009 rok). Tegoroczny koncert odbędzie się 6.12.2008 i jest ma funkcjonować jako samodzielny koncert o wysokich walorach artystycznych na poziomie europejskim, a także jako przedsięwzięcie będące rozszerzeniem formuły „Mikołajków Folkowych” i otwarcie się festiwalu na nowe środowiska. Festiwal jest znany w całym kraju czy nawet zagranicą, chcielibyśmy jednak, żeby mieszkańcy Lublina w większym stopniu uczestniczyli w tej imprezie. Doskonałą okazją do takiego koncertu jest dzień 6 grudnia – Mikołajki.

Ukraina w centrum Lublina

77-78 (grudzień 2008) Autor: Organizatorzy Dział: Lublin - Folkowa Planeta To jest pełna wersja artykułu!

Lublin od dawna ze względu na swoje położenie miał związki ze Wschodem Europy i Ukrainą. Dzięki wielu projektom jawi się jako miejsce transferu kulturowego ze Wschodu Europy na Zachód i odwrotnie, a także jako miejsce styku kultury współczesnej z kulturą dawną i tradycyjną. Ponadto, choć mniejszość ukraińska w Lublinie jest niewielka, to duży potencjał wnosi młodzież studiująca w Lublinie, zarówno Polacy ukraińskiego pochodzenia, jak i Ukraińcy, uczący się na wszystkich uczelniach lubelskich oraz w Europejskim Kolegium Polskich i Ukraińskich Uniwersytetów. Jest to nie tylko doskonałe środowisko odbiorców, ale też ludzi z dużym potencjałem organizacyjnym.