Co roku na scenie folkowej pojawiają się młode zespoły, które zaskakują brzmieniem, bądź sposobem interpretacji muzyki ludowej. Czy podobnie będzie w tym roku, przekonamy się już 12 grudnia podczas Sceny Otwartej na XVIII Festiwalu Muzyki Folkowej „Mikołajki Folkowe”.
Konkurs Scena Otwarta został stworzony dla amatorskich zespołów zarówno z Polski jak i zagranicy, dla których wystąpienie podczas Festiwalu „Mikołajki Folkowe” otwiera drogę do kariery muzycznej, daje szansę pokazania się szerszej publiczności, która jednocześnie jest barometrem ich muzycznej twórczości. Trafić w gusta odbiorcy, który ma konkretne oczekiwania względem muzyki folkowej to jedno a z drugiej strony trzeba stawić czoło wymagającemu jury, w skład którego wchodzą zarówno profesjonalni muzycy, jak i dziennikarze, czy naukowcy wybitni znawcy muzyki folkowej i folkloru. Dla najciekawszych prezentacji jury przyzna pierwszą, drugą i trzecią nagrodę, ale kryteria oceny nie do końca są sprecyzowane. Ważne są dobór repertuaru, jego oryginalność i wartość, sposób interpretacji oraz ogólny wyraz artystyczny. Również publiczność ma szansę w drodze głosowania wyłonić spośród prezentowanych zespołów swojego faworyta. Nagrodą Publiczności jest tradycyjna już statuetka św. Mikołaja.
Laureaci Sceny Otwartej mają również szansę zaprezentować się po raz kolejny i stanąć na scenie obok profesjonalnych zespołów podczas sobotniego Koncertu Głównego.
Nowością w tym roku jest wyróżnienie im. Anny Kiełbusiewicz przeznaczone dla najlepszej wokalistki. Postać Anny Kiełbusiewicz jest znana publiczności „Mikołajek Folkowych”. Ta wybitna wokalistka zadebiutowała na festiwalu „Mikołajki Folkowe” w 1994 roku, a dwa lata później zdobyła pierwszą nagrodę. Ania niezwykła osobowość, obdarzona wspaniałym głosem, posiadająca niesamowity dar interpretacji i muzycznego wyczucia. Jej tragiczna śmierć 21 grudnia 2003 roku była wielką stratą dla polskiej sceny folkowej.
Dzięki Scenie Otwartej wypromowanych zostało wiele zespołów, które właśnie tu postawiły swoje pierwsze kroki w drodze do kariery. Do tego grona można zaliczyć takie zespoły jak: Kapela ze Wsi Warszawa, Czeremszyna, Matragona, Lautari, Gadająca Tykwa, Balkan Sevdah, Jar, Rzepczyno Folk Band, OVO czy Stara Lipa.
Laureaci Sceny Otwartej1993 Los Centauros (folklor andyjski) publiczność jest jedynym jury konkursu;
1994 Orkiestra Jednej Góry Matragona - za stworzenie nowej kreacji muzycznej opartej o bogate instrumentarium i oryginalne brzmienie;
1995 Rivendell za odważną propozycję korzystania z różnych źródeł muzycznych, klarowność brzmienia oraz interesujące artystycznie aranżacje;
1996 Ania Kiełbusiewicz za inspiracje muzyką polską, nieprzeciętny głos i poruszające wykonanie;
1997 Się Gra za znakomite wykonawstwo, próby sięgania do źródeł bliskich i dalekich i spontaniczność gry;
1998 zespół „Ovo” za bogaty repertuar, swobodne operowanie fakturą wokalną i piękne brzmienie;
1999 Jahiar Group za profesjonalizm i widoczny rozwój;
2000 Sarakina za perfekcję i autentyzm wykonania muzyki przodków z Bułgarii i Macedonii;
2001 jury nie przyznało nagród, podkreśliło wysoki i wyrównany poziom, ale jednocześnie zwróciło uwagę na brak znaczącej indywidualności;
2002 duet Jar (Białoruś) za ludowe brzmienie w połączeniu z innymi, współczesnymi stylami muzyczynymi;
2003 Cry to Kraj (Białoruś) za wyjątkową jakość wyrazu artystycznego, stworzony na scenie klimat, różnorodność zaprezentowanego repertuaru oraz ciekawie użyte instrumentarium;
2004 Balkan Sevdah za nieturystyczny instynkt poszukiwań muzycznych i kulturowych, za szlachetną skromność muzykowania ze specjalnym ukłonem w stronę wokalisty;
2005 pierwszej nagrody nie przyznano;
2006 dwie pierwsze nagrody ex aequo: Duo Michał Żak/Marcin Szyszkowski za znakomitą technikę oraz pełne wykorzystanie możliwości brzmieniowych fletu i gitary i NHS-Ethno (Białoruś) za oryginalną interpretację tradycyjnej muzyki białoruskiej oraz sugestywny przekaz;
2007 Nell' Ambientes i Gadająca Tykwa jest to nagroda zbiorowa za całokształt.
Co roku na scenie folkowej pojawiają się młode zespoły, które zaskakują brzmieniem, bądź sposobem interpretacji muzyki ludowej. Czy podobnie będzie w tym roku, przekonamy się już 12 grudnia podczas Sceny Otwartej na XVIII Festiwalu Muzyki Folkowej „Mikołajki Folkowe”.