Nowości płytowe

Moribaya

Fila

Drugi album zespołu Moribaya nosi tytuł „Fila”, co w językach zachodnioafrykańskich oznacza po prostu „druga”. Na płycie wybrzmiewają wpływy muzyczne z Gwinei, Burkina Faso, Senegalu, Mali i Wybrzeża Kości Słoniowej, a nawet echa Konga. Nie jest to jednak sztuka odtwórcza. Zespół, czerpiąc z języka tradycji afrykańskich, tworzy własną, niepowtarzalną muzykę. Na bardzo charakterystyczne brzmienie grupy wpływają bogate, tradycyjne instrumentarium (djembe i dundun, flet fula, balafon, ngoni, krin, carignian i djabara), wielowarstwowe polirytmie, złożone aranże rytmiczne, transowość i ogromna energia zawarta w utworach. Sesje nagraniowe do albumu „Fila” miały miejsce pod gołym niebem latem na mazurskiej wsi. Dzięki temu płyta zyskała naturalne brzmienie, przywodzące na myśl afrykańskie wioskowe granie.

 

Rasm Almashan

Yemenia

Debiutancka płyta z gatunku world music. Utwory zostały zaśpiewane po arabsku i angielsku. Almashan to wokalistka pochodzenia polsko-jemeńskiego, autorka tekstów i kompozytorka o oryginalnej ciemnej i intrygującej barwie głosu, wierna muzyce, na której się wychowywała. W jej utworach słychać wpływy etno, czerpie z orientalnych, arabskich i afrykańskich inspiracji. Swoje kompozycje tworzy w stylistyce world music i otwartej improwizacji. „To moja płyta marzeń… Jest to muzyka świata inspirowana brzmieniami Jemenu, które zapamiętałam z dzieciństwa. Na płycie są historie z lat 80. i 90. Słowa w piosenkach dotykają biedy, wojny i pokoju oraz tęsknoty za krajem. Przesłaniem płyty jest budowanie mostów pomiędzy Bliskim Wschodem a Światem Zachodnim, apel o pokój dla Jemenu” – mówi artystka.

 

Elisabeth Seitz/ Maciej Rychły/ Mateusz Rychły

Muzyka Świętych Jezior

To nowy projekt Macieja (flety pasterskie) i Mateusza Rychłego (gitary), oparty na reliktowych motywach muzycznych z Kaszub, Łużyc, Kujaw, Pałuk i Mazowsza Leśnego. Zaprosili do niego również Elisabeth Seitz grającą na psałterium. Te etnograficzne regiony różnią się formami lokalnej kultury, a jej archaiczne i jednocześnie charakterystyczne motywy są znakami odróżniającymi jeden region od drugiego. Mówiąc o muzyce ludowej, przywołuje się chętnie termin muzyka źródeł. Program „Muzyka Świętych Jezior” jest muzycznym badaniem „wody żywej”, czystych kropli ludzkiego doświadczenia. To efekt pracy muzyków podczas rezydencji artystycznej w Muzeum Początków Państwa Polskiego. Urzekło ich archaiczne piękno gotyckich kafli wyłowionych z miejscowego jeziora. Znajdujące się na nich płaskorzeźby stały się „partyturą” muzycznego spotkania, uniwersalną opowieścią zasymilowaną przez miejscową społeczność.

 

Sugerowane cytowanie: Nowości płytowe, "Pismo Folkowe" 2020, nr 146-147 (1-2), s. 43.

Skrót artykułu: 

Moribaya, Rasm Almashan, Elisabeth Seitz/ Maciej Rychły/ Mateusz Rychły

Dodaj komentarz!