
Instytut Sztuki PAN
Barwy nadpopradzkiej nuty
Na płycie zaprezentowano wybrane historyczne nagrania archiwalne muzycznego folkloru górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Jest to pierwsze wydawnictwo w ramach regionalnej serii IS PAN „Folk Music Collection”, poświęcone niewielkiej etnograficznej grupie, w tym przypadku polskich górali karpackich, tzw. czarnych górali, zamieszkujących centralną część Beskidu Sądeckiego, tereny polskiej części doliny Popradu i Puszczy Karpackiej, skupione wokół miejscowości: Piwniczna, Rytro, Łomnica, Głębokie, Kokuszka, Sucha Struga i Młodów. Wobec niewielkiej – w porównaniu z innymi grupami polskich górali – ilości dostępnej najstarszej dokumentacji fonograficznej, twórcy prezentowanego wyboru nagrań skupili się zwłaszcza na wątkach mało dziś znanych, być może zapomnianych i zapewne charakterystycznych dla tej części wschodniego pasma Beskidu Sądeckiego.
Polmuz
Drzewiej
Dwupłytowy album zespołu Polmuz, który został powołany przez saksofonistę Michała Fetlera w ramach rezydencji artystycznej w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Polmuz realizuje radykalne interpretacje muzyki ludowej Wielkopolski. Punktem wyjścia do powstania projektu były archiwalne nagrania, zawarte na płytach szelakowych, pochodzących z rejestracji terenowych z lat 20. i 30. XX wieku. Nagrania te potraktowane zostały jako materiał źródłowy, służący rozwijaniu narracji swobodnie improwizowanych, otwartych kompozycji. Do projektu zaproszeni zostali muzycy reprezentujący odmienne nurty muzyczne i wrażliwość – nowoczesny jazz, etno, folk, współczesną muzykę poważną i eksperymentalną, surową elektronikę, muzykę improwizowaną oraz noise i hardcore. Polmuzowe interpretacje muzyki ludowej próbują nawiązywać do sposobu uprawiania muzyki sprzed stu lat z wykorzystaniem kolektywnej, pierwotnej improwizacji, dużą dawką obrzędowego transu oraz niepokojącą narracją, budowaną w oparciu o wielkopolskie motywy ludowe.
Czeremszyna
Tęsknoty
To już siódme wydawnictwo muzyczne grupy istniejącej od 1993 roku w Czeremsze na Podlasiu przy granicy z Białorusią. Od początku zespół jest wierny repertuarowi związanemu z miejscem zamieszkania muzyków – z tradycyjnymi pieśniami z Podlasia i pogranicza polsko-białorusko-ukraińskiego. Te muzyczne pozostałości po wielonarodowym tyglu kulturowym Kresów Rzeczypospolitej zostały przez grupę dostosowane do współczesnych kanonów wykonawczych, a następnie przekształcone w rozbudowane i tryskające autentyczną energią utwory. „Czekam na Ciebie... Tęsknię... Nie płaczę... Przychodzisz we wspomnieniach... Uśmiecham się… Od momentu ujrzenia tego świata, od pierwszego oddechu stajemy się integralnym i nierozłącznym, paradoksalnie nieprzemijającym, elementem procesu... zwanym przemijaniem” – pisze Czeremszyna o najnowszym albumie.
Instytut Sztuki PAN, Polmuz, Czeremszyna