Pieśń o podróży w czasie do Raju i z powrotem. Niesamowity klimat i prosta do wykonania.
Metrum 3/8. Wykonawczo w swojej podstawowej formie jest to dość łatwa i wdzięczna piosenka, bo melodia jest prosta i na jednym akordzie. Trzeba tylko zauważyć, że zaczyna się od dwóch przednutek, czyli wejście na „raz” jest na 3. sylabę. Prostota melodii została urozmaicona głosami i rytmami. Najwięcej się dzieje w części g-mol, którą otwiera nowa melodia. W jej ostatnim takcie wchodzi na „dwa” głos podstawowy (na niebiesko, miejsce nałożenia wyboldowane), czyli wyprzedza jego drugą frazę. Nakładają się też i przesuwają akcenty. Bas gra na "trzy" cały czas i tak samo wchodzi przed częścią g-mol, ale w tej części, ponieważ nie wiadomo, który głos prowadzi, rozróżnienie na takty się rozmywa.
Zwrotka solo powoli ad libitum:
c-mol
Był komendant w mieście Warden
Wychował córkę przed Panem
Terezja imię miała
W swem się Jezusie kochała.
Wchodzi chór w tempie:
Modliła się i śpiewała
Pana Boga wychwalała
Do rozumu przychodziła
Pana Jezusa lubiła
W mieście bogaty rycerz był
To pannę sobie ulubił
Prosił o nią czas niemały
Rodzicze by mu ją dali.
Przygrywka na zwrotce
Panna w smutku wielkim była
Do ogrodu się prosiła
Potem padłszy na kolana
Wołała Jezusa Pana.
I przyszedł młodzieniec piękny
Na wejrzenie bardzo wdzięczny
Pana Jezusa poznała
W sercu ku niemu pałała.
Przygrywka na zwrotce
2 wersy z pauzami ad libitum:
Wrowadził ją w raj wdzięczności
Dał jej owoce słodkości
Normalne tempo + przejście na g-mol na ostatnim słowie
Co tam było za przyjmowanie
Na tron złoty wychwalanie.
Wejście chóru ze zmianą tonacji i melodii:
g-mol
Słyszała wdzięcznie śpiewanie
Gry anielskie wychwala-anie.
Widziała drzewo żyjącze
[Widziała drzewo żyjącze
Pośrodku sadu stojącze
Pośrodku sadu stojącze] 3x
Przygrywka na zwrotce
Powrót do chóru w c-mol i normalnym tempie:
Rzekł młodzieniec już przyszedł czas
Muszę wzad wprowadzić wasz
Nazad przed bramą stojała
I na wachę zawołała.
Nuż otwórzcie bramy wasze
Tu w mieście mieszkanie nasze
Ja córka komendantowa
Terezja i mnie moje.
Przygrywka na zwrotce
Zwrotka wolniej solo ad libitum:
Panowie jej nie wierzyli
Stare pisma otworzyli
Sto sześćdziesiąt lat minęły
Jak z rycerzem wesela były.
Przygrywka na zwrotce
Warden - nazwa miasta, prawdopodobnie wymyślona
wzad - z powrotem
wacha - wartownik
nuż - partykuła zachęcająca, pośpieszająca
Muzycy i instrumenty
Anna Bielak (Kołodziej) - mazanki, śpiew
Bogdan Bracha - śpiew
Robert Brzozowski - kontrabas
Paweł (Mikołaj) Giszczak - obój, śpiew
Piotr Majczyna - śpiew solo, lira korbowa
Marcin Skrzypek - koboz, śpiew
Słowa, inspiracje
Źródło słów: Oskar Kolberg, Mazury polskie, piosenka nr 386 pt. O Terezyi. Słowa są z Warmii, a muzyka tradycyjna z Epiru w Grecji. Jedno i drugie mocno przepracowane przez zespół, a głównie Piotrka i Bogdana. Nie jest to piosenka stricte dawna. Nie znamy jej oryginalnej melodii. Możemy się jedynie domyślać, że mogła to być ballada dziadowska a więc z dość monotonną melodią przystosowaną do przekazu treści. A ponieważ treść jest dość niesamowita i odnosi się do historii, która jakoby wydarzyła się na Węgrzech, Piotr znalazł dla niej pasującą melodię z Epiru, regionu wyróżniającego się bardzo archaicznie i transowo brzmiącą muzyką.
Ponieważ sama melodia jest bardzo prosta, zachęca do urozmaiceń, co też zrobiliśmy. Głównie harmonicznych i rytmicznych. Żeby się nie pogubić, warto zauważyć, że po części w g-mol początek przygrywki brzmi, jakby bas grał "na 1", ale wkrótce pozostałe instrumenty wchodzą do basu tak, że on znowu gra im "na 3". Przez chwilę jest ciekawy efekt, że nie wiadomo, gdzie jest początek taktu.
Screeny z Mazur polskich na Polonie: