Klasyka huculskiej muzyki ludowej. Taniec huculskich zbójników. Melodia składa się z wielu części występujących w odpowiedniej kolejności dającej pożądany efekt aranżacyjnej progresji od jednego motywu do drugiego. Mają one swoje nazwy służące do koemenderowania muzykami, np. "bat'ko spyt", czyli "ojciec śpi". Szczególnie zaś polecam wersje wleciona w antywojenny utwór "Child in Time" Deep Purple.
Kadr z filmu https://youtu.be/oVhTz86P4II - zob. poniżej
Nasze wersje arkana
- 1994 - na kasecie "Z wysokiego pola".
- 2006 - z zespołem Czeremosz Romana Kumłyka na koncercie wydanym w albumie "Huculskie Muzyki". Jest to arkan w oryginalnym huculskim wykonaniu z naszym udziałem, więc najlepiej się z nim zapoznać przy okazji tego wykonania.
- 2022 - wróciliśmy do arkana wiosną tego roku, kiedy wpletliśmy go w antywojenną cover utwóru Deep Purple "Child in Time" w ramach wspólnej sesji lubelskich muzyków Child in Time / Aркан – Lubelscy Artyści dla Ukrainy zorganizowanej po agresji Rosji na Ukrainę (poniżej)
Warto zaznaczyć, że w wersji arkana z 1994 roku na 0:14 i 0:46 pojawia się jedna część (D dur), a na 0:55 druga część (d mol), których nie znajdziemy w wersji granej z Romanem Kumłykiem w 2006 roku.
Arkan + "Child in Time"
Na pomysł tego polączenia wpadła Ania Kołodziej. To naprawdę niesamowite, jak on pasuje do tej piosenki. Początkowo chodziło po prostu o jakiś ukraiński akcent, a okazało się, że w zasadzie można zagrać cały ten ponadczasowy przebój Deep Purple nie wychodząc z arkana. Jako twórca - a nie tylko muzuk sesyjny - osobiście żałuję, że w finalnym zgraniu zdecydowano się odejść od tego pomysłu na rzecz bardziej klasycznego, klamrowego rozwiązania kompozycyjnego.
Teledysk będący efektem projektu został opublikowany 1 kwietnia 2022. Poniżej wybrane informacje, reszta na YouTube'ie pod linkiem Czas Ukrainy '22 / Час України '22 – Child in Time / Aркан
Pomysłodawcą projektu był jest historyk i politolog dr Mariusz Zajączkowski. Projekt był motywowany sprzeciwem wobec bezprzykładnego od zakończenia drugiej wojny światowej w Europie aktu agresji autorytarnej Rosji na demokratyczne państwo ukraińskie. Od lat jako pracownik Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie Mariusz Zajączkowski zajmuje się w swoich badaniach naukowych złożonymi relacjami polsko-ukraińskimi w XX stuleciu. W projekcie muzycznym natomiast wystąpił w roli wokalisty i co-producenta teledysku. W przedsięwzięciu zrealizowanym w Bracia Studio – Adam Drath połączyli swoje siły muzycy rockowi z lubelskiej sceny muzycznej, którzy wychowywali się m.in. na twórczości Deep Purple, z muzykami folkowymi z Orkiestry św. Mikołaja. W linię melodyczną jednego z największych przebojów grupy Deep Purple, antywojennego w swojej wymowie, hard rockowego hymnu – Child in Time, muzycy folkowi wpletli motywy z pochodzącego z Karpat Wschodnich (Huculszczyzny) męskiego tańca Aркан (Arkan). Nauczyli się go od mieszkającego niegdyś u podnóża Czarnohory Romana Kumłyka.
W projekcie udział wzięli:
- Wojciech Cugowski – wokal
- gitary Mariusz Zajączkowski – wokal
- Michał Denis – wokal
- Bogdan Bracha – fujarki karpackie / sopiłki
- Anna Kołodziej – nyckelharpa
- Marcin Skrzypek – cymbały
- Maria Dobrzańska – hammond, synthlead
- Marcin Fidecki – hammond
- Artur Daniewski – gitara basowa
- Tomasz Deutryk – perkusja
- Adam Drath – realizacja nagrania, mix, master
Forma arkana z "Huculskich muzyk"
Melodia arkana charakteryzuje się kilkoma "zmyłkami", fragmentami z rubato i zmianami dynamiki. Oto schemat z wersji Romana Kumłyka. Trudno dopasować akordy, ale spróbujmy, metrum 4/4:
- intro - pasaż w dół, dźwięki
d c h a gis a h a gis f e d e a
- wstęp, akordy
d d C F g A d
d B C F g A d
- motyw główny a mol x 2 b. wolno, akordy:
d d f E7 | x 2
d d f A7 | x 2
d d f A
f E d d
- zawołanie "Arkana!" i odpowiedź
- motyw główny a mol x 2 szybko
- motyw F dur x 2, akordy
F F F F | x 2
F F F G
F F F A
d A d A7 | x 2 (inny wariant d d f A)
d A f A7 (inny wariant d d f A)
f A d d (inny wariant f E d d)
- motyw główny a mol x 2 przyśpieszenie
- bat'ko spyt x 2 ściszenie, dzwięki
gis a gis a gis f e d | x 2
gis a gis a b a gis a
b a gis a gis f e d a
gis a gis a b a gis a
gis f e f d d (2 ost. ćwierćnuty)
- bat'ko wstał x 2 zgłośnienie: motyw główny w d mol, akordy
g g h A7 | x 2
g g h D7 | x 2
g g f D
h A g g
- motyw główny a mol x 2
- pasaże cymbałów x 2, dźwięki:
d c h a | c h a gis | h a gis f | gis (półnuta)
d c h a | c h a gis | h a gis f | a (półnuta)
- motyw d mol z okrzykiem "hej!" x 2, akordy
d g(C) g C - | x 2
d d f A7 | x 2 (lub 2. wariant)
d d f A
f E d d
Muzycy i instrumenty
Roman Kumłyk – skrzypce, pasterskie instrumenty dęte, okrzyki
Bogdan Bracha – skrzypce, sopiłka, śpiew
Marcin Skrzypek – cymbały
Stepan Pankiw – bajan
Agnieszka Kołczewska – bębny, instrumenty perkusyjne
Anna Bielak – skrzypce
Mikoła Iliuk – skrzypce
Piotr Majczyna – mandola
Wasyl Timczuk – cymbały
Robert Brzozowski – kontrabas.