Nowości płytowe

Lelek

Brzask Bogów

Na „Brzask Bogów” składają się zapomniane teksty XIX i XX-wiecznych poetów – Ryszarda Berwińskiego, Władysława Broniewskiego, Antoniego Wacyka i Ryszarda Daneckiego – uzupełnione współczesnymi wierszami twórców młodego pokolenia: Tomasza „Georgigenesa” Połońskiego i Jakuba „Żmija” Zieliny. Dopełnieniem tekstów jest oryginalna, nawiązująca do indyjskich brzmień, muzyka – zaaranżowana na analogowe syntezatory Mooga i Hammonda, tradycyjne polskie membranofony i chordofony (fidel płocka, lira korbowa), bliskowschodnie lutnie oraz etniczne perkusjonalia trzech kontynentów. W skład supergrupy, reinterpretującej najciekawsze poematy i pieśni odwołujące się do dziedzictwa przedchrześcijańskiej Słowiańszczyzny, wchodzą: Michał Rudaś, Maciej Szajkowski, Kamil Rogiński, Jakub Koźba, Piotr Stefański i Patryk Kraśniewski oraz spore grono niezwykłych gości.

 

Zofia Sulikowska

Portret śpiewaczki

Zofia Sulikowska należy do najwybitniejszych śpiewaczek Lubelszczyzny. Prezentowana płyta stanowi wyjątkowy zbiór śpiewów należących do najstarszej warstwy zachowanego obecnie folkloru wokalnego, właściwego terenowi pogranicznemu, czerpiącemu z tradycji Polski i Ukrainy. Utwory zamieszczone na płycie można podzielić na trzy grupy. Pierwsza z nich to pieśni weselne, które dopełnia liryka miłosna. Drugą grupę tworzą kolędy, w tym także utwory reprezentujące najstarszy typ kolędy życzeniowej z późniejszymi wątkami religijnymi. Trzeci typ to ludowe pieśni religijne i ballady. Prawie wszystkie utwory zawarte w albumie nie były wcześniej publikowane. Nagrania pochodzą z lat 1998-2014. Mimo podeszłego wieku artystka śpiewa osadzonym i wyrównanym barwowo głosem o nienagannej intonacji. Płyta ze śpiewem Zofii Sulikowskiej jest trzecią z serii portretowej Wydawnictwa In Crudo.

 

Karolina Cicha & Shafqat Ali Khan

Poland – Pakistan. Music without borders

Album jest wynikiem współpracy polskich artystów z pakistańskim mistrzem tradycji gazel, Shafqatem Ali Khanem. Wybitny pieśniarz wywodzi się z rodu o bogatej, udokumentowanej, pięćsetletniej historii. Zazwyczaj artyście towarzyszy dwóch muzyków – Zohaib Hassan (sarangi) i Kashif Ali (tabla), do których tym razem dołączyli: Karolina Cicha (wokal), Bart Pałyga (wiolonczela elektryczna, lira korbowa, duduk, drumla, fujarka, śpiew gardłowy) i Mateusz Szemraj (gitara elektryczna, cymbały, rubab). Zarejestrowany w zaimprowizowanym studiu w Ambasadzie RP w Pakistanie materiał zaowocował płytą ukazującą niezwykły efekt spotkania artystów wychowanych w odległych, na pozór zupełnie odmiennych, tradycjach kulturowych. Projekt jest też kolejnym świadectwem rozwijającego się wspaniale talentu nieustannie poszukującej artystki, Karoliny Cichej. Album zawiera dziewięć utworów inspirowanych polską i pakistańską tradycją.

 

Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Umówmy się na dziś

Ta płyta to podróż do korzeni polskiej przedwojennej sceny muzycznej. Jej autorami są zawodowi muzycy oraz amatorzy – pasjonaci międzywojnia. Wykonują utwory z repertuaru Adama Astona, Wiery Gran, Mieczysława Fogga i innych gwiazd teatralnych, kabaretowych czy filmowych. Kontynuują tradycję rewiowych wykonań utworów tanecznych i sentymentalnych, zachowując naturalny i ponadczasowy czar tych piosenek, a jednocześnie dodając im odrobinę współczesnej wrażliwości muzycznej. Przed publicznością zadebiutowali na Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w maju 2015 roku, a ukoronowaniem ich występu było festiwalowe wyróżnienie.

 

Ola Bilińska

Libelid

Libelid to drugi album wokalistki. Zawiera osiem przedwojennych kompozycji o różnych odcieniach i obliczach miłości. W ich tekstach, zapisanych w jidysz, wyraźne są wątki obyczajowości żydowskiej, która silnie wpływała na życie uczuciowe i rodzinne członków społeczności: małżeństwa kojarzone, silne więzy rodzinne, obrazy z codziennego życia – takiego, jakie było przed Zagładą. „Brzmieniowo muzyka balansuje pomiędzy instrumentami akustycznymi, tradycyjnymi a elektronicznymi” – dodaje Ola Bilińska. – „Naszym celem było stworzenie nastroju, oprawy do wybrzmienia bogactwa emocji zawartych w tekstach – czułości, namiętności, odrzucenia, zadumy nad uczuciem dawno minionym lub utraconym...”.

 

Banda Nella Nebbia

Banda Nella Nebbia

Radical Ethno – nikt do tej pory nie zaproponował lepszego określenia opisującego muzykę zespołu. Dzika, pierwotna energia przy jednoczesnej dyscyplinie wykonawczej. Skomplikowana formalnie i jednocześnie swobodnie zagrana, czytelna i łatwa do słuchania. Ten precyzyjnie nakręcony, dziesięcioosobowy mechanizm poruszany jest przez jednego człowieka – basistę, dyrygenta i kompozytora litewskiego pochodzenia – Franciszka. W tworzonej przez zespół muzyce znajdziemy wiele punktów odniesienia do historii muzyki popularnej – by wymienić najważniejsze – Frank Zappa, Les Claypool i Primus, John Zorn, Hypnotix Brass Ensemble. Równie ważnym źródłem inspiracji jest także tradycyjna muzyka litewska, klezmerska i polska. Odwołując się do bogatej tradycji, zespół buduje swoje własne brzmienie poprzez świadomą dekonstrukcję popkulturowych klisz. Serwując nam przy tym przedziwną, zaskakującą i zapierającą dech jazdę na karuzeli. Na debiutanckiej płycie znajdziemy osiem utworów nagranych w Studiu S4 Polskiego Radia jesienią 2015 roku.

Skrót artykułu: 

Lelek; Zofia Sulikowska; Karolina Cicha & Shafqat Ali Khan; Warszawska Orkiestra Sentymentalna; Ola Bilińska; Banda Nella Nebbia

Dodaj komentarz!