Nowości płytowe

Angela Gaber + Trio Dobre duchy

Angela Gaber + Trio to zespół łączący folk z muzyką nowoczesną i brzmieniami alternatywnymi, a „Dobre Duchy” to tytuł drugiej, autorskiej płyty tej bieszczadzkiej formacji. Muzycy pochodzą z różnych stron Bieszczadów, a każdy z nich to inny koloryt i historia. To właśnie spotkanie nietuzinkowych osobowości zaowocowało powstaniem autorskiego materiału muzycznego. Najnowszy album (12 utworów) został zarejestrowany na „setce” w modrzewiowej chacie „Zagrody Magija” w maju 2015 roku. W odróżnieniu od pierwszej płyty zespołu „Opowieści z ziemi” nie są to interpretacje istniejących, tradycyjnych motywów, lecz próba – jak mówią sami muzycy – poszukiwania własnej drogi i pieśni.

 

Holeviaters Mazurki niepojęte

Nazwę Holeviaters tworzy zlepek dwóch słów: holny i wiater. Zespół powstał na Podhalu w 2013 roku . Część muzyków brała udział w projektach typowo etnicznych, część szukała inspiracji w szeroko pojętej muzyce rozrywkowej. Debiutancki krążek zawiera kompozycje folkowe w swingowej i jazzowej odsłonie. Repertuar zespołu oparty jest na utworach Łuku Karpat zaaranżowanych w stylu rozkwitających w latach 30. i 40. swingu i jazzu. Otwartość na poszukiwania kieruje kapelę w stronę zaskakującego kojarzenia utworów z różnych gatunków muzycznych . Na płycie, wśród 13 ludowych i jazzowych utworów, można usłyszeć dwie autorskie piosenki – „W poniedziałek” i „Mamuśki” – pełne życiowej prawdy ubarwionej humorem.

 

Karolina Cicha i Spółka Jidyszland

Płyta oparta jest na tekstach żydowskich poetów z północno-wschodniej Polski. Karolina Cicha rozwija wątek rozpoczęty płytą „Wieloma językami”, poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego. Poetyckie bogactwo języka jidysz oraz etnojazzowe kompozycje, współtworzone z Piotrem Domagalskim złożyły się na osobną, spójną muzycznie całość. Podstawowy skład zespołu to jazzowe trio – kontrabas (Piotr Domagalski), perkusja (Witek Wilk) oraz klawisze (Karolina Cicha) – wzbogacone o instrumenty etniczne, takie jak akordeon, gimbri czy baglamas. Album otwiera jeden z zapomnianych tekstów rabina Eliezera Szulmana z Tykocina, a zamyka fragment pieśni „Simches Tojre Lid” Rivki Tiktiner – XVI-wiecznej uczonej, której przodkowie pochodzili z Podlasia. Dzięki muzyce wiersze wybitnych, a mało znanych szerokiej publiczności poetów ujrzały światło dzienne.

 

InFidelis Projekt Kolberg

InFidelis tworzą dwie multiinstrumentalistki – Helena Matuszewska i Marta Sołek. Artystki znane są z zamiłowania do instrumentów tradycyjnych. Do pracy nad projektem skłoniła je również wspólna fascynacja postacią Oskara Kolberga – wybitnego polskiego folklorysty, etnografa i etnomuzykologa, który usystematyzował wiedzę o kulturze ludowej ziem polskich. „Projekt Kolberg” składa się z dwóch części. Pierwsza to „Etnogramy” – współczesne interpretacje muzyki ludowej wykonane na staropolskich, wykorzystanych w niekonwencjonalny sposób instrumentach – suce biłgorajskiej i fideli płockiej. Ich brzmienie połączone jest z looperem, co daje niepowtarzalny efekt – zwłaszcza w trakcie koncertów duetu. Druga część to animowana etiuda „Kolekcjoner” – prezentacja postaci Kolberga stworzona przez Kamilę Grzybowską-Sosnowską oraz Mirka Sosnowskiego (www.kmsosnowscy.com). Film zrealizowany został w klasycznej technice lalkowej animacji poklatkowej. Za ścieżkę dźwiękową do niego odpowiada duet InFidelis.

 

Maria Pomianowska & Groupe Gainde Warszawa - Dakar

Ta płyta to podróż w czasie i przestrzeni. Dźwięk egzotycznych instrumentów i skal wprowadza w nastrój oderwania od wszelkich schematów myślenia na temat muzyki, do których przywykliśmy. To oderwanie pozwala na spotkanie z zapomnianym, a na nowo zrekonstruowanym dźwiękiem instrumentów staropolskich. Czarny Ląd łączy z mazowieckimi nizinami prezentacja wspólnych polsko-senegalskich improwizacji, kompozycji, eksperymentów estetycznych opartych zarówno na tradycyjnej muzyce polskiej, jak i na starych afrykańskich pieśniach i rytmach. W ten sposób album tworzy nowe wartości artystyczne – zarówno od strony brzmieniowej, jak i estetycznej.

 

Chłopcy Kontra Basia O

To płyta-opowieść. „O” przywołuje dawne byty, zapomniane istoty, historie z morałem, odległą w czasie wizję świata. Motywy czerpane garściami z ludowych baśni i gawęd układane są w nowej kolejności, parafrazowane, przetwarzane lub stanowią bazę do zupełnie odrębnego snucia opowieści. Rozsmakowani w minionej kulturze, Chłopcy kontra Basia ubierają słowa we współczesne kompozycje, nadając im aktualny wymiar i sens. Ubogacają swe dotychczasowe brzmienie w partie trąbek, ukulele, fortepianu. Dryfują pomiędzy archaicznie brzmiącymi melodiami a tanecznym groovem, eksperymentują z barwami, formą, brzmieniem. Pomimo minimalistycznego trzonu – śpiewu, kontrabasu i perkusji – starają się wciąż zachwycać i zaskakiwać, także samych siebie. Rytm opowieści wyznacza pojawiający się na wiedźmim welonie ścieg. Tu, w cieniu bliźniaczych gór, dobro i zło łączą się w czułym uścisku. Klątwa przynosi ukojenie, uświęcona woda – zgubę. To opowieść spod czarnego sukna. O wiecznym nigdy, o końcu świata, o niemożliwej miłości. „O”.

Skrót artykułu: 

Angela Gaber + Trio "Dobre duchy", Holeviaters "Mazurki niepojęte" i Karolina Cicha i Spółka "Jidyszland"

Dodaj komentarz!