Radom Folk'96 - konkurs

Na konkurs organizowany. w ramach III Festiwalu Muzyki Inspirowanej Folklorem "Radom - Folk '96" przyjechało, żargonowo mówiąc, aż 20 "podmiotów wykonawczych". Niektóre zespoły po raz pierwszy zaistniały w umysłach fanów tego rodzaju muzyki. Kto wie, może za kilka lat staną się one czołowymi grupami nurtu folkowego. Warto zapamiętać ich nazwy. Oto oni:


BAŁAŁAJKI

Jest to licealno-studencka grupa entuzjastów słowiańskiego folkloru z Łodzi. "Na wspomnianych bałałajkach i równie oryginalnych domrach oraz innych bardziej cywilizowanych instrumentach (flet, gitara, akordeon, perkusja) gramy my i nasi znamienici poprzednicy już okrągłe 27 lat. Repertuar oparty na słowiańskim folklorze uzupełniamy utworami greckimi, tatarskimi, transkrypcjami kompozycji Paula McCartneya, ragtimami. Mimo, a może dzięki takiej mieszaninie stylów i tradycji umiemy się chyba podobać".


CZEREMSZYNA

Zespół pochodzi z miejscowości Czeremcha leżącej na Białostocczyznie, na pograniczu polsko - białoruskim. Istnieje od 1993 roku. Tworzy go kilkanaście młodych osób starających się zachować "tamtejsze" pieśni. Śpiewają akompaniując sobie na gitarze, mandolinie, akordeonie, cymbałach, sopiłkach i fletach.


DZIECI PIŁY

Dzieci Piły, parafrazując pewnego muzyka, twierdzą, że muzyką folkową jest to co sami za taką uważają. "Całemu temu szalonemu przedsięwzięciu, jakim jest istnienie naszego zespołu patronuje Topczyk - stwór wodny zrodzony z utopionej brzemiennej kobiety. On to nadaje naszej grupie styl muzyki szumnie przez nas nazywanej folkowo - turystyczną". Instrumenty "piłuja" dzieci z Lublina.


GAID

Zespół nie gra żadnego konkretnego rodzaju muzyki. Jak sami mówią, ich muzyka to kawałki, które im się podobają - od celtyckich po rosyjskie. Utwory powstają różnie: albo zainspiruje ich jakaś postać (np. Nostradamus) i piszą o niej tekst, albo zaczynają od muzyki, gdy jakiś motyw wpadnie im w ucho. Po ostatnich zmianach w składzie zespołu, Gaid jest grupą rodzinną.


GONBLE - Grupa Niezależnych Bębniarzy Lubelskich

Bębny to najstarsze i najbardziej tajemnicze instrumenty świata służące niejednokrotnie do obrzędów magicznych. Towarzyszyły człowiekowi od narodzin do chwil ostatnich, od siewów do zbioru plonów odzwierciedlając i przekazując emocje w specyficznym ale przecież znanym także współczesnemu człowiekowi języku. Zespół Gonble kontynuuje te tradycje porozumiewając się ze słuchaczami za pośrednictwem bębnów i licznych instrumentów perkusyjnych uzupełniając brzmienie rytmu. "Gramy różne rytmy obrzędowe np. voo-doo we: własnej interpretacji - techno roots. Pragniemy przekazywać pozytywną energię - słońce, zieleń, kwiaty, spokój".


HABIBI

Zespół powstał w marcu 1996 roku podczas "buntu", który nastąpił w grupie Gaid. Członkowie Habibi określają swoją muzykę jako arabską. Jest to jednak stwierdzenie, które ma ułatwić publiczności orientację w inspiracjach zespołu. W rzeczywistości grają oni utwory arabskie, indyjskie, a nawet japońskie. Habibi chce za pomocą swojej muzyki stworzyć nastrój sprzyjający kontemplacji i medytacji.


HALNIACY

Radomska kapela podwórkowa "Halniacy" działa przy WOKiS "Resursa" w Radomiu. Istnieje już 24 lata. Gra utwory własne (kompozycje i teksty) . Prezentuje folklor miejski związany z regionem Radomia. W repertuarze posiada około 40 - tu tworów.


JAK WOLNOŚĆ TO WOLNOŚĆ

Warszawska grupa, której historię jak sami mówią "należy zacząć od piaskownicy", gdzie czas wolny od zajęć spędzały trzy osoby grające dziś w zespole". Po raz pierwszy zetknęli się z folkiem poprzez muzykę amerykańskich bardów. Swą karierę rozpoczęli w latach 70-tych, a estradą była ulica. Grupa ulegała wielu metamorfozom, przewinęło się przez nią wielu znanych muzyków: Michał Ulatowski, Marek Kaim, Andrzej Krzywy i inni. Po licznych perypetiach w 1995r. ukształtował się obecny skład grupy. Na jej repertuar składają się utwory własne oraz polskie piosenki ludowe w zaskakujących rockowych aranżacjach. Głównym motorem działania pozostaje - tak jak przed wielu laty - potrzeba uzewnętrznienia emocji wspólnych dla wszystkich, nie tylko -w kręgu przyjaciół "Wolności". Ma ona oparcie w tradycji grania i śpiewania folkowego, ludowego, ludycznego, tam gdzie forma bywa tylko pozornie prosta, a niemal każdy tekst. to autentyczna opowieść z życia wzięta.


LOS CENTAUROS

Członkowie tej grupy pochodzą z Lublina. Zespół powstał w 1993 r. Początkowo ich twórczość była inspirowana kulturą Ameryki Południowej. Później sięgnęli po utwory polskie, słowackie, irlandzkie, ukraińskie. Nie stronią też od muzyki country. Grają po prostu to co im się podoba, co im wpadnie w ucho. W utworach grupy pobrzmiewają wciąż andyjskie echa queny i charakterystyczny bęben.


NO NAME BAND

No Name Band to jedna wielka niewiadoma. "Teoretycznie powstaliśmy 4 lata temu, ale skład zmieniał się dość często więc dokładna data jest nie do ustalenia. Również umiejscowienie naszego zespołu w przestrzeni jest trudne, ponieważ muzyka, którą gramy jest bardzo zróżnicowana. Wyrastamy kulturowo z pubowych pieśni i zielon ch ballad Irlandii. Czasem oprócz tradycyjnych, jigów i reelów, słuchać u nas nutki flamenco, czasem renesansu, słowiańszczyzny a nawet heavy metalu".


PANKHARITA

Zespół powstał w 1992r. w Zamościu. Do grania muzyki Andów (Boliwia, Peru, Ekwador-) członkowie: grupy zostali nakłonieni przez muzyków zespołu Varsovia Manta, którzy w dużym stopniu pomogli w gromadzeniu materiałów fonicznych, tekstów oraz jakże potrzebnych instrumentów. Fascynacja egzotyką folkloru Andów przerodziła się w pasję, która w dalszym ciągu inspiruje mobilizuje muzyków do dalszej pracy. Kierując sic wiernością tradycji i chęcią przybliżenia jej j słuchaczon sięgają po repertuar z oryginalnych dawnych współczesnych zapisów fonograficznych a także po oryginalne instrumentarium.


RIVNDELL

Grupa pochodzi z Lubina. Muzyka, którą wykonują określana jest jako folk irlandzki. Zespół gra zarówno stare melodie irlandzkie jak i własne kompozycje, które odbiegają nieco od schematu muzyki celtyckiej. Inspiracje czerpią z wielu źródeł - począwszy od dokonań grupy Clannad, aż do muzyki poważnej czy folkloru innych narodów. Marzeniem grupy jest stworzenie muzyki uniwersalnej, może nieco baśniowej, wolnej cť i problemów otaczającego nas świata, będącej odskoczni od nich. Muzyka ta ma mieć niepowtar zalny nastrój oddziałujący pozytywnie na słuchaczy niczym literatura J.R.R. Tolkiena.


SADKO

Nazwa Sadko pochodzi od imienia bohatera słowiańskiej legendy. Zespół powstał w listopadzie 1994 i roku. "Nasze zainteresowania oscylują wokół muzyki i celtyckiej, której staramy się nadać własny charakter. Planujemy rozszerzyć repertuar o autorskie kompozycje. Od kilku miesięcy zespół funkcjonuje w nowym składzie, co nadało jego brzmieniu nowy charakter.


SZYBKI LOPEZ

Jeden z trzech zespołów w Polsce grających muzykę inspirowaną folklorem Andaluzji - flamenco. Grupa istnieje już cztery lata, ale poszerza wciąż skład zespołu i jego brzmienie (używając rytmów tradycyjnych i nowoczesnych harmonii) . 11W zyka grana w Andaluzji nie jest łatwa do powtórzenia, gdyż gitara flamenco różni się od klasycznej techniką grania, brzmieniem i budową. Ponadto istnieje około 70 technik prawej ręki. Mimo tych wszystkich utrudnień Szybki Lopez wspaniale oddaje klimat muzyki flamenco.


TERRA INCOGNITA

Grupa pochodzi z Gliwic. Zespół powstał w 1993 roku. Początkowo muzycy występowali jako duet, lecz od jakiegoś czasu tworzą trio. Grają swoje własne kompozycje inspirowane folklorem całego świata (z wyłączeniem Niemiec, których nie lubią) , a głównie muzyką Ameryki Południowej.


TIERRA

Zespół powstał w 1993 roku w Brzegu. "Repertuar nasz składa się z kompozycji peruwiańskich, kolumbijskich, ekwadorskich i boliwijskich. Utwory te są bardzo zróżnicowane - od surowych w formie, poprzez melodie powstałe po konkwiście, z wyraźnym wpływem kultury południowoeuropejskiej i murzyńskiej, po kompozycje współczesnych Indian. Nasze muzyczne poszukiwania zawiodły nas na tereny ojczyźniane i im sąsiedzkie (Słowacja). Wszystkie utwory staraliśmy się "napiętnować" naszym własnym brzmieniem."


WIKINGOWIE

Zespół tworzą młodzi ludzie z Radomia którzy sami siebie nazywają żeglarzami. Wykonują szanty, gdyż jest to dla nich najpiękniejszy rodzaj muzyki. W Radomiu pożeglowaliśmy z nimi od Francji do Irlandii, gdyż utwory, które wykonują pochodzą właśnie: stamtąd. Ich obecność na festiwalu tłumaczy fakt, że szanty t<> zlepek różnych folklorów.


YUWA SHAKTI

Yuwa Shakti (z hindi - "siła młodości") powstała rok temu w Warszawie. Prezentują muzykę ludową i dewocjonalną Indii i Pakistanu, wykonując ją w różnych stylach: Qawwali, Ghazal i Bhajan. W swych muzycznych inspiracjach Yuwa Shakti sięga do tradycji indyjskiej, nie odżegnując się przy tym od tradycji europejskiej.


ZESPÓŁ NA RAZIE BEZ NAZWY

Jesteśmy zespołem, który jeszcze nie odkrył swojej nazwy. Grupa powstała przy Orkiestrze św. Mikołaja i istnieje od kilku miesięcy. Pragniemy przypomnieć piękno utworów wokalnych, odkrywamy dawno już zapomniane, archaiczne rodzime pieśni obrzędowe. Staramy się poprzez ciekawe aranżacje przystosować je do wymogów współczesnej sceny muzycznej. W planach mamy też śpiewanie utworów z różnych stron świata, czego próbką może być wykonywana przez nas litewska sutartina. Podsumowując - robimy eksperymenty, których efektem są piosenki przez nas śpiewane. Tworzymy trio, a śpiewamy tak sobie - mimochodem."


ZYGMUNT ŻAK

"Na harmonijce ustnej gram od 5 roku życia" - tak rozpoczyna swój muzyczny życiorys Zygmunt Żak. Później zaczął rzeźbić i jednocześnie grał aby przyciągnąć klientów do swojego kramiku z drewnianymi, kolorowymi ptakami. Jest człowiekiem-orkiestrą: gra na gitarze, harmonijce ustnej i janczarach. Od kilku lat zaczął też śpiewać. Jego utwory to płynące z głębi serca interpretacje tematów ludowych.

Skrót artykułu: 

Na konkurs organizowany. w ramach III Festiwalu Muzyki Inspirowanej Folklorem "Radom - Folk '96" przyjechało, żargonowo mówiąc, aż 20 "podmiotów wykonawczych". Niektóre zespoły po raz pierwszy zaistniały w umysłach fanów tego rodzaju muzyki. Kto wie, może za kilka lat staną się one czołowymi grupami nurtu folkowego.

Dodaj komentarz!