BraAgas

W przeważającym stopniu żeński, akustyczny zespół z pieczołowitością kieruje swoje zainteresowania na Bałkany, południe Europy oraz średniowieczną muzykę sefardyjską z basenu Morza Śródziemnego, a tam gdzie inni zwalniają, BraAgas nabierają tempa. Gdyby połączyć hiszpańskich L´ham de Foc ze szwedzką Hedningarną w okresach ich szczytowej formy i zdwoić ich rytmiczną wybuchowość, brzmieliby nie inaczej niż te piękne, radośnie rozhulane, doskonale śpiewające i grające multiinstrumentalistki oraz kontrabasista Jan Hrbek.

BraAgas nie udają, że urodziły się w XIV w., a gdy uderzą w davul, zaśpiewają chórem i zadmą w szałamaje, wasze dotychczasowe doświadczenia i wyobrażenia wyniesione ze szkolnych audycji o muzyce dawnej prysną na zawsze. Nikt inny w Czechach nie potrafi w tak imponujący sposób uchwycić podobnego typu zagranicznej muzyki dawnej i zaśpiewać jej w oryginalnych językach, przywołując jednocześnie skojarzenia z najwspółcześniejszymi zespołami.

I bez odsłaniania swojej największej broni – kobiecości, BraAgas różni się od podobnych, patetycznie zapatrzonych w siebie zespołów radosnym podejściem. A także sympatycznym dystansem – bragas w języku hiszpańskim oznacza „majtki”, choć słowo zapisano w taki sposób, aby odczytanie znaczenia nie było zbyt oczywiste.

„Kierujemy się intuicją. Tak naprawdę nie zależy nam bardzo na jakimś autentyzmie. Po prostu bawimy się aranżacjami głosów. Pracujemy trochę inaczej nad wielogłosami niż robi się to zazwyczaj, szczególnie w przypadku muzyki sefardyjskiej. Dość ciekawa jest u nas również obsada instrumentów. Pojawiła się częściowo w przeszłości, gdy grałyśmy tylko „średniowiecze”, a potem doszły do tego instrumenty współczesne, ale do tych dawnych tak bardzo przywykłyśmy, że się ich świadomie nie pozbywamy”, twierdzi śpiewaczka, instrumentalistka i lider zespołu Kateřina Göttlichová.

BraAgas powstało na początku 2007 r. na bazie poprzedniego, podobnie ukierunkowanego kwartetu Psaltérie. Od samego początku przypominali działo przygotowane do dalekiego wystrzału: w 2009 r. za album „Tapas” otrzymali nagrodę Anděl w kategorii Fuerte. Nagrania i koncerty BraAgas mają europejski standard, zespół regularnie występuje za granicą, zauważyli ich również recenzenci prestiżowych brytyjskich i niemieckich magazynów muzycznych.


Jiři Moravčikniezależny dziennikarz muzyczny zajmujący się muzyką tradycyjną, folkiem i world music. Współpracuje z festiwalami:Colours of Ostrava, United Islands of Prague, Folk Holidays, Respect. Prowadzi audycje w Radio Vltava i Radio Hradec Kralove, kieruje portalem muzycznym. Jest autorem książek i dramaturgiem.
Skrót artykułu: 

W przeważającym stopniu żeński, akustyczny zespół z pieczołowitością kieruje swoje zainteresowania na Bałkany, południe Europy oraz średniowieczną muzykę sefardyjską z basenu Morza Śródziemnego, a tam gdzie inni zwalniają, BraAgas nabierają tempa. Gdyby połączyć hiszpańskich L´ham de Foc ze szwedzką Hedningarną w okresach ich szczytowej formy i zdwoić ich rytmiczną wybuchowość, brzmieliby nie inaczej niż te piękne, radośnie rozhulane, doskonale śpiewające i grające multiinstrumentalistki oraz kontrabasista Jan Hrbek.

Dodaj komentarz!