Piosenka zasłyszana od naszej koleżanki, Włóczki, w czasie powrotu z obozu Romuva na Litwie. Podczas budowania finału wyskoczyła nam trawestacja „Malowanego dzbanka” Heleny Vondráčkowej, którą skwapliwie przytuliliśmy jako relikt przeszłości i daliśmy jej do towarzystwa adekwatne chórki. Jest to piosenka w sumie najbardziej tajemnicza na tej płycie i przez to zbliżona, naszych dawniejszych utworów. Tekst zaczyna się banalnym motywem o wędrowaniu. Tylko potem robi się mroczno: o co chodzi z tym noclegiem w ciemnym lesie, niewołaniem i pooraniem? „Któż nas tutaj obudzi, kiedy tu nie ma nic ludzi...” Dekodując ten tekst według klucza tradycyjnych symboli, jest to ładny ludowy erotyk i tak naprawdę wiadomo, o co chodzi: doszło do seksualnego skonsumowania wyprawy. Ładna jest gra metafor w poincie: ona wzywa do jakiegoś działania, ale on już jest spełniony, już osiągnął cel wyprawy. Proza życia. A jeśli ktoś jest zawiedziony, rzeczywistość dopisała aktualny kontekst, z którym zaczęło nam się kojarzyć "wędrowanie w świat". „Jakże mam z tobą wandrować? Bandom się ludzie dziwować” – tak mogliby rozmawiać imigranci. A chodzi o prostą rzecz: czy są tu jeszcze jacyś ludzie?
Zbyszek Kowalczyk. Kadr z koncertu "pandemicznego" (online, bez publiczności) na Mikołajkach Folkowych 2020.
Metrum 2/4. Wydaje się, że to taka prosta piosenka oparta sekwencji akordów a-e-C-d-G, ale jwek melodia wystepuje w tak wielu wariantach, że zrobiła się trudna w tej aranżacji i do śpiewania "dla siebie" trzeba by ją uprościć. Ciekawym zabiegiem są coraz częstsze zmiany akordów, które warto wykorzystać. Dają one efekt, jakby melodia przyspieszała, choć oczywiście tempo jest to samo. Natomiast warto się zastanowić nad chórkami / dośpiewami, których jest 4 warianty, przy czasem prowadzi głos męski, a żeński dośpiewuje, a czasem na odwrót. To nie jest zaznaczone, żeby nie komplikować, natomiast na niebiesko zaznaczono to, co się w parach wersów śpiewa jednocześnie.
Wstęp skrzypiec
a G a
Zielona rutka, modry kwiat
a G a
Zielona rutka, modry kwiat
e G a
Wandruj dziewczyno ze mną w świat
e G a
Wandruj dziewczyno ze mną w świat
e G a
Wandruj dziewczyno ze mną w świat.
Jakże mam z tobą wandrować
Bandą się ludzie dziwować.
Oj, niech się oni dziwują
Że dwoje ludzi wandrują.
Bridż
a a a a | e e e e
C C C C | d d G G
a
Przywandrowali w ciamny las
e
W ciamny las, w ciamny las
C
Tutaj dziewczyno nocleg nasz.
d d G G
A któż nas tutaj obudzi
Obudzi, obudzi
Kiedy tu nie ma nic ludzi.
Jest tu skowronek, ranny ptak
Ranny ptak, ranny ptak
On młodych ludzi budzić rad
d
Budzić rad, budzić rad
a G a
On młodych ludzi budzić rad.
Bridź
Solo Wiolonczeli / basu
Bridź
a e
Wstawaj Jasiuniu do kółka
C d
Bo już świergoli jaskółka.
Wstawaj Jasiuniu do roli
Bo już skowronek świergoli.
a G a
Bo już skowronek świergoli.
Przygrywka I 2x
a a a a | e e e e
C C C C | d d G G
a e C d
Cicho Kasiuniu nie wołaj
Cicho Kasiuniu nie wołaj
Bo już jam rolę poorał.
Bo już jam rolę poorał.
a e C d
Ci cho Kasiu uniu
Cicho Kasiuniu nie wołaj
a e C d
Bo już jam ro olę
Bo już jam rolę poorał
Przygrywka II
a e C d | 8x
Muzycy, instrumenty
Anna Kołodziej - skrzypce, śpiew
Weronika Kijewska - wiolonczela, śpiew
Agnieszka Kołczewska - bębny, instrumenty perkusyjne, śpiew
Bogdan Bracha - sopiłka, śpiew
Marcin Skrzypek - gitara, śpiew
Muzycy, instrumenty
Anna Kołodziej - skrzypce, śpiew
Weronika Kijewska - wiolonczela, śpiew
Agnieszka Kołczewska - bębny, instrumenty perkusyjne, śpiew
Bogdan Bracha - sopiłka, śpiew
Marcin Skrzypek - gitara, śpiew