Przepióreczka

« Wróć do strony głównej Śpiewnika

Ze Śląska + fascynacja Bałkanami. Śpiewa Ania Kiełbusiewicz, która na Śląsku mieszkała i która tę wiązankę w Orkiestrze zaszczepiła. Przepiórką nazywano (w wielu rejonach Polski) ostatni zebrany na żniwach snopek zboża. Znaczenie słowa "znorecki" nie jest dla nas do końca jasne. Wedle słów Ani, były to dziewczęta, które pracowały w polu w nocy, "na trzecią zmianę", gdy tymczasem chłopcy, czyli "synki", kradli w sadach jabłka. Być może należeli oni do biedoty żywiącej się resztkami pozostawionymi na ściernisku. Bałkańska przygrywka na 7/8 jest naszego autorstwa, ale kapryśny rytm zwrotek podkreśla autentyczną i często występującą w polskich piosenkach nieregularność metrum.

 

Fraza zwrotki durowej trwa 2 x 6/4, czyli można ją grać na 3/4 jak poloneza  albo według gęstszego podziału jak poniżej wg taktów na 3 i na 2. Biorąc pod uwagę bicia gitary i akcenty basu schemat wg taktów na 3 i na 2 w tej piosence jest następujący:
przygrywka na 7/8: 322 322... a zwrotka durowa:
32322
32322
32322
323323
W zwrotce molowej gra się tylko akcenty na podkreślonych sylabach.

2 x 7/8 i przygrywka 7/8 2x

D
Loto przepióreczka po polu
A                  D
A zganio znoreczki do domu.

D
A póćcież znoreczki, bo już czas

A
Lecieli ptaszkowie w corny las.

Przygrywka 7/8

Zaprzęgaj pachole w dwa kole
A jedź po znoreczki na pole.

Choć cich bych jo zaprzung cały wóz
I tak bych znoreczek nie uwióz.

Przygrywka 7/8 i pauza raz-dwa

            d         A
Szykuj gospodeńko war piwa
A              d         A  d
Boć przidom znoreczki od żniwa

A          d        A
Boby te znoreczki piwo piły

A           d          A   d
Boć one się tam dość narobiły.

Przygrywka do tej melodii z D-dur na końcu

Loto przepióreczka po polu
A zganio znoreczki do domu.

A póćcież znoreczki bo już czas
Lecieli ptoszkowie w corny las.

Przygrywka 7/8 2x + 7/8 i akcent na "raz"

Muzycy, instumenty

Ania Kiełbusiewicz - śpiew solo
Bogdan Bracha - skrzypce, klarnet
Grzegorz Lesiak - gitara
Sylwia Bereza - wiolonczela
Urszula Kalita - sopiłka
Marcin Skrzypek - gitara
Agnieszka Kołczewska - bęben basowy i instrumenty perkusyjne

Aranżacja

Opracowanie rytmiczne tej piosenki wynikło z mojej fascynacji nieparzystymi rytmami muzyki bałkańskiej. Słyszałem je w różnych polskich piosenkach. Skąd przygrywka - nie wiadomo, być może to kompozycja. Brzmienie piosenki opiera się na wysoko współbrzmiących partiach sopiłki, skrzypiec i klarnetu oraz silnej sekcji rytmiczne z dwoma gitarami: jednej z szarpanym kciukiem na raz i drugiej granej kostką.

 

« Wróć do strony głównej Śpiewnika