Ze Śląska + fascynacja Bałkanami. Śpiewa Ania Kiełbusiewicz, która na Śląsku mieszkała i która tę wiązankę w Orkiestrze "zaszczepiła". Przepiórką nazywano (w wielu rejonach Polski) ostatni zebrany na żniwach snopek zboża. Znaczenie słowa "znorecki" nie jest dla nas do końca jasne. Były to dziewczęta, które pracowały w polu w nocy, "na trzecią zmianę", gdy tymczasem chłopcy, czyli "synki", kradli w sadach jabłka. Być może należeli oni do biedoty żywiącej się resztkami pozostawionymi na ściernisku. Bałkańska przygrywka na 7/8 jest naszego autorstwa, ale kapryśny rytm zwrotek podkreśla autentyczną i często występującą w polskich piosenkach nieregularność metrum.
Bez metrum. Biorąc pod uwagę bicia gitary i akcenty basu schemat wg taktów na 3 i na 2 w tej piosence jest następujący:
przygrywka na 7/8: 322 322...
zwrotka durowa:
32322
32322
32322
323323
W zwrotce molowe są akcenty, których najlepiej nauczyc sie ze słuchu na pamięć. Albo wymyśleć własne lub własny nowy akompaniament.
2 x 7/8 i przygrywka 7/8 2x
D
Loto przepióreczka po polu
A D
A zganio znoreczki do domu.
D
A póćcież znoreczki, bo już czas
A
Lecieli ptaszkowie w corny las.
Przygrywka 7/8
Zaprzęgaj pachole w dwa kole
A jedź po znoreczki na pole.
Choć cich bych jo zaprzung cały wóz
I tak bych znoreczek nie uwióz.
Przygrywka 7/8 i pauza raz-dwa
d A
Szykuj gospodeńko war piwa
A d A d
Boć przidom znoreczki od żniwa
A d A
Boby te znoreczki piwo piły
A d A d
Boć one się tam dość narobiły.
Przygrywka do tej melodii z D-dur na końcu
Loto przepióreczka po polu
A zganio znoreczki do domu.
A póćcież znoreczki bo już czas
Lecieli ptoszkowie w corny las.
Przygrywka 7/8 2x + 7/8 i akcent na "raz"
Muzycy, instumenty
Ania Kiełbusiewicz - śpiew solo
Bogdan Bracha - skrzypce, klarnet
Grzegorz Lesiak - gitara
Sylwia Bereza - wiolonczela
Urszula Kalita - sopiłka
Marcin Skrzypek - gitara
Agnieszka Kołczewska - bęben basowy i instrumenty perkusyjne
Aranżacja
Opracowanie rytmiczne tej piosenki wynikło z mojej fascynacji nieparzystymi rytmami muzyki bałkańskiej. Słyszałem je w różnych polskich piosenkach. Skąd przygrywka - nie wiadomo, być może to kompozycja. Brzmienie piosenki opiera się na wysoko współbrzmiących partiach sopiłki, skrzypiec i klarnetu oraz silnej sekcji rytmiczne z dwoma gitarami: jednej z szarpanym kciukiem na raz i drugiej granej kostką.