Piosenka bardzo erotyczna w swojej symbolice, której znaczenie pozostawiamy do własnych domysłów. Ale kończy się prozaicznie: ta rosa, która też mogłaby być bardzo symboliczna, okazuje się rezultatem starych butów.
Metrum 2/4. Piosenka zaaranżowana wg podziału na zwrotki w tonacji do śpiewu dla dziewcząt chłopców (G-dur) i dziewcząt (D-dur) i w takichże tonacjach przygrywki. Zatem ważną role w tym aranżu pełnią przejścia między tonacjami - między przygrywkami oraz między zwrotką żeńską i przygrywką w G-dur i między zwrtokami. Są one tak dobrane, że z tą melodią można ich nie zauważyć (między męską i żeńska zwrotką) albo usłuszeć ja tam, gdzie jej nie ma (powtórka melodii w tej samej tonacji sprawia takie wrażenie). Wzór jest ten sam: najpierw zwrotka męska potem od razu rzeńska, rozdzielone przygrywkami w G-dur. Głos męski nie śpiewa repetycji - są one tylko grane - a żeński śpiewa repetycje tylko na koniec zwrotek. Wszyscy powtarzaja ostatni wers na koniec ostatniej przygrywki.
ОЙ, МАМ Я КОСУ
Przygrywka do mel. w D-dur
Przygrywka do mel. w G-dur
G
[Ой, мам я косу
G D
але ньом не кошу] 2x
A
[Горі селом, доло селом
A D
на параду ношу.] 2x
D
[Ой, мам я лучку
D A
в шырокій долині] 2x
E
[На ній трава і отава
E A
ниґда не загине] 2x
Przygrywka do mel. w G-dur
Ой, як я будy
тоту лучку косил,
Хто-ж мі буде хто-ж мі буде
сьніданечко носил.
Винесе мі го
моя млада жена,
По коліна орошена
в чепци зачеплена.
Przygrywka do mel. w G-dur
Ой, жено, жено
чом ся не обуєш,
Зимна роса а ты боса
здравля си попсуєш.
Ой, мужу, мужу
як ся мам обути,
Кєрпці стары не латани
онучы по пути.
Przygrywka do mel. w G-dur
Muzycy i instrumenty
Maria Natanson - skrzypce, altówki, śpiew solo
Anna Bielak (Kołodziej) - skrzypce, śpiew
Katarzyna Mikołajczak - skrzypce, śpiew
Robert Brzozowski - kontrabas
Piotr Majczyna - śpiew
Bogdan Bracha - skrzypce, śpiew