Malinowa konopielka i Kościeliczek

« Wróć do strony głównej Śpiewnika

Ta piosenk została wydana aż w trzech zupełnie różnych wersjach na albumach: "Z dawna dawnego", "Czas do domu" i "Folkowa planeta" a potem "Stara muzyka". Jest to ewidentnie przebój do chóralnego śpiewania na wszelkich wesołych imprezach. Dlatego podany jest tu w swojej podstawowej wersji dodatkowo z fragmentem ballady Górali Czadeckich "Na ty Wieży kościeliczek", która nie pojawia się nigdzie indziej.

Fot. Plumeria.pl

Metrum 2/4. Co najmniej 2 łatwe głosy w zwrotkach i świetna partia dla mężczyzn: wystarczą dobre chęci i skupienie. Do tego można grać, na czym kto ma i tańczyc, jak kto czuje. Trzeba tylko pilnować jednego: żeby pod zwrotkami cały czas powtarzało się skandowanie wg wzoru: pod każdym solowym zaśpiewem jest fraza skandowana i odpowiedź chóru. Piosenka wymaga kondycji :-)

Solo: Za sieniami, za nowemi
Rap: Chodźmy na malyny, chodźmy chopy na malyny

Razem: Hej, ło-ło za sieniami, za nowemi

Solo: Tam stojało kwiatek róży
Rap: Chodźmy na malyny, kupa bab tam w malynach

Razem: Hej, ło-ło, tam stojało kwiatek róży

Solo: A ta róża kwiatem krzciała
Rap: Skuś baba dziada, dziada skuś na malyny

Razem: Hej, ło-ło, a ta róża kwiatem krzciała

 

D
Chodźmy na malyny, chodźmy chopy na malyny
D
Chodźmy na malyny, kupa bab tam w malynach
D                           
Skuś baba dziada, dziada skuś na malyny...
D
Za sieniami, za nowemi
D
Hej, ło-ło
D           A
za sieniami za nowemi

Tam stojało kwiatek róży - Hej, ło-ło...
A ta róża kwiatem krzciała - Hej, ło-ło...
I szerokie liście miała - Hej, ło-ło...
Żeb ja takie liczko miała - Hej, ło-ło...
Nie poszłab ja za rolaka - Hej, ło-ło...
Tylko poszłab za dworaka - Hej, ło-ło...
Co po polu objeżdżaje - Hej, ło-ło...
Rataiki doglądaje - Hej, ło-ło, rataiki mołodyje!

D           A7
Na ty Wieży kościeliczek
D                A
Koło niego gęsty las
A
Tak jo se spozirom
D
Tak jo se spoglądom
D              A      D
Czy nie jadzie kto do nas. | x 2 ost. 3 wersy

Jadzie, jadzie Janiczek
Na tym branym kuniczku
Eszcze sobie prypiun
Eszcze sobie prypiun
Na lewy bok szabliczku. | x 2 ost. 3 wersy

A kiedy un se ją prypiun
Obeźrił sie na swój dom
Tak se cinżko wzdychnył
Żałośnie zapłakoł
Aż kunik pod nim zarżoł. | x 2 ost. 3 wersy

Siwa, mała zoziuleńka - Hej, ło-ło...
Wszystkie sady okowała - Hej, ło-ło...
Tylko w jednym nie bywała - Hej, ło-ło...
A w tym sadzie kowal kuje - Hej, ło-ło...
Nigdy ognia nie zgaszuje - Hej, ło-ło...
O mój żeż ty kowaliku - Hej, ło-ło...
Ukujże mnie złoty pierścień - Hej, ło-ło...
Złoty pierścień na rączeńkę - Hej, ło-ło...
Pawi wieniec na główeńkę - Hej, ło-ło...

Chodźmy na malyny, chodźmy chopy na malyny
Chodźmy na malyny, kupa bab tam w malynach
Skuś baba dziada, dziada skuś na malyny...

 

krzciała - kwitła
rataiki - parobcy
Wieża - nazwa własna góry (?)
zozilueńka - kukułka
okowała - okukała

 

Słowa

Są to dwie konopielki rozdzielone zawsze jakąś wstawką, w powyższej wersji inną piosenką. Pierwsza konopielka ma charakter "poetycko-obyczajowy" (róża wygląda na motyw symboliczny, ale szybko staje się prozaicznym) a drugi bardziej tradycjny od początku do końca to tzw. "zazuleńka" z motywem złotego pierścienia i pawiego wieńca. Piosenka ma również dwa tytuły: z incipitu "Za sieniami..." i jako jedna z konopielek: "malinowa". Na codzień raczej używamy tytułu "Za sieniami", natomiast w dyskografii zależy nam na podkreślaniu jej przynależności do konopielek. Nie wiadomo, co to są "sienie nowe". Zawsze intuicyjnie zakładałem, że to nazwa własna, nazwa miejscowości, przyjmując słowa tej piosenki z całym dobrodziejstwem jej gwary, pięknych archaizmów, typowego dla konopielek bajkowego nastroju i optymizmu zawartego w symbolice.

Refren wymyślił Marek Andrzejewski, a było to na zgrupowaniu Orkiestry w Nieznajowej w 1991 lub 1992 roku. Piosenka Górali Czadeckich pojawiła się w "Za sieniami" jako jedno z naszych inspirujących odkryć w rodzimej muzyce ludowej i zajęła miejsce, w którym potem pojawiały się inne bridże między pierwszą wolną i druga szybką częścią.

 

Inspiracje

Chłonność tej kompozycji jeśli chodzi o skojarzenia z innymi utworami jest fenomenem. Na przykład początek w pierwszej wersji nawiązuje do zorby, ale, jak pokazują inne wersje, może przyjmować dowolny charakter. Refren łączy dziecięcą wyliczankę-przeszkadzajkę "skuś baba dziada" z wierszem "W malinowym chruśniaku" Bolesława Leśmiana. W wymowie "malyny" można dopatrzeć nawiązania do - podobno - lubelskiej wymowy "Lublyn". Jeśli zaś chodzi o całość refrenu, jego inspiracją był rapowy przebój z początku lat 90-tych "Mista Dobalina" - poniżej. A po wielu latach, okazało się, że kolejny przebój "Makarena" też świetnie adaptuje się w refrenie i doskonale sprawdza się na imprezach towarzyskich.

 

Inne wykonania

 

« Wróć do strony głównej Śpiewnika