Tu też zaczęło się od refrenu popularnej piosenki, znanego z wykonań Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”. Nic w nim nie zmienialiśmy, pozwoliliśmy jedynie spotkać się wersom „matka śpi, ojciec śpi... jak się zbudzi będzie zły” i odstawiliśmy je na pewien czas jak zaczyn w cieście. Dlaczego będzie zły? Co się tam dzieje? Odpowiedź przyniosła kompilacja wątków skatalogowanych przez etnografów jako „Uwodziciel licznych kochanek zabija dziewczynę”. Samo życie. Bazowaliśmy wyłącznie na wersjach zawartych w „Lubelskiem”, t. 4. Z braku miejsca podamy tylko strony, miejscowości i lata, z których one pochodzą: s. 49 (Rachanie 1978), s. 50 (Łubki 1965), s. 51 (Nedeżów 1977), s. 51 (Wymysłów 1980). Sekwencja „Kasia-kasa-kasza” pojawiła się jak kropka nad i. Wyszedł z tego czarny humor ze szczyptą gorzkiej ironii. Lubimy te klimaty. Na swoje usprawiedliwienie mamy to, że Starsi Panowie też lubili. Dodatkowy, dramatyczny sens nadaje temu utworowi fakt, że jego melodia została zainspirowana weselną piosenką „Śrataj mnie mamuniu” z Lubelszczyzny. Ku przestrodze.
W zwrotkach akordy akompaniujące melodii przeplatają się z G-dur i C-dur, które pełnią rolę dynamizującą. Wygląda to mniej więcej tak (w podziale ósemkowym, zakłądając, że takty są na 4/8):
e e e G | e e e G
e e e G | e e e G
a a a C | a a a G
a a a C | a a a G
Przy czym akord durowy na koniec każdego taktu pojawia się już na 2. szesnastkę 3. ósemki, czyli - w podziale szesnastkowym - wygląda to tak:
e e | e e | e G | G G
przy czym to G-G-G (3 szesnastki lub ósemka z kropką) pojawia się jako przednutki już na samym początku:
G | G G | e e | e e | e G | G G | e e | e e | e G | G G
Natomiast w dwóch końcowych skandowaniach G-dur pojawia się tylko na 1 szesnastkę. Oto zapis akordów skompersowany dla oszczędności miejsca ("ee" oznacza ósemkę e-mol) dla skandowania "Kasia-kasa-kasza" i "Kasia-Basia-Zosia...":
ee ee ee eG | aa aa aa aG | aa aG aa aG
ee ee ee eG | ee ee ee eG | aa aa aa aG | aa aG aa aG | e - - -
ee ee ee eG| aa aa aa aG | aa aa aa aG
ee ee ee eG | ee ee ee eG | aa aa aa aG | D D H7 H7 e -
Wstęp
e e a a | a a e e
e e a a | D H7 e -
G e G e
Jasio ko-o-onia poił
G e G e
Kasia wo-o-odę brała
G a C a
Jasio se-e-e zaśpiewał
G a C a
Kasia zapłakała.
Jasio konia poił, Kasia wode brała
Jaś Kasie namawiał, żeby wędrowała.
Przygrywka na mel. zwrotki
Cicho, Kasiu, nie płacz, nabierz złota dosyć
Żeby konik brony miał co z nami nosić.
Powiedz ty, Kasiuniu, ży ci główka boli
Oj, da tobi mama kluczyk od komory.
Przygrywka na mel. zwrotki
Mamusia myślała, że Kasiunia spała
A córusia z Jasiem w świat powędrowała.
Ujechali z domu ledwo ze trzy mile
Tutaj Kasiu stawaj, tutaj cię zabiję!
e a
[Cyt, cyt, ojciec śpi
a e
cyt, cyt, matka śpi
e a
Cyt, cyt, ojciec śpi
D H7 e
Jak sie zbudzi, będzie zły!] 2x
Ech wziął ci, jo wziął za delikatne rączki
Pozdejmał, pościągał z niej złote obrączki
Ech, wziął ci jo, wziął za delikatne boczki
I wrzucił ci ją, wrzucił w stawek głęboczki.
Bridź, skandowanie
e G a G a G a G
Kasia Kasia Kasia
e G e G a G a G a G e
Kasia Kasia Kasia
Dziewczyna płynęła od kąta do kąta
utopiłem cztery, a ty będziesz piąta!
Dziewczyna płynęła od brzega do brzega
wyciągała ręce, i wołała „ratuj”.
Pauza
[Cyt, cyt, ojciec śpi...] 2x
Skandowanie
e a
Kasia – Kasia, kasa – kasa, kasza – kasza
e e D D H7 -
Kasia – Kasia, kasa – kasa, kasza – kasza
e e e e G
Kasia, Stasia, Basia, Gosia
a a a a G
Stasia, Basia, Gosia, Zosia
a a a a G
Stasia, Basia, Gosia, Zosia
e e e e G
Kasia, Stasia, Basia, Gosia
e e e e G
Stasia, Basia, Gosia, Zosia
a a a a G
Stasia, Basia, Gosia, Zosia
D D H7 H7 e
Muzycy, instrumenty
Anna Kołodziej - nyckelharpa, śpiew
Weronika Kijewska - wiolonczela, śpiew
Agnieszka Kołczewska - bębny, instrumenty perkusyjne, śpiew
Bogdan Bracha - śpiew
Marcin Skrzypek - gitara, śpiew