Artykuły autora: Piotr Pucyło

Nadbałtyckie ento

157 (6 2021) Autor: Karolina Dudek, Autor: Agnieszka Matecka-Skrzypek, Autor: Piotr Pucyło Dział: Portrety folku To jest pełna wersja artykułu!

Trójmiasto to ważny punkt na folkowej mapie naszego kraju. Tu niegdyś powstało wydawnictwo Orange World, tu odbywa się Globaltica – jeden największych polskich plenerowych festiwali muzyki inspirowanej tradycją. Wszystko to dzieje się za sprawą Piotra Pucyły i jego współpracowników. Ten domorosły muzyk, świetny menedżer i organizator od lat jest odpowiedzialny za program tego festiwalu, ale też i za jego identyfikację wizualną. Z Piotrem Pucyłą rozmawia Agnieszka Matecka Skrzypek

Koncert Dikandy fot. M. Sałatowski

Jak zmieniał się polski folk?

140-141 (1 2019) Autor: Piotr Pucyło, Autor: Ilja Sajtanow, Autor: Krzysztof Górski, Autor: Wojciech Ossowski, Autor: Marcin Piotrowski Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

Mam nieodparte wrażenie, że folk, jak każdy inny gatunek muzyczny, ulega ciągłym zmianom. Jest to proces naturalny, który trwa i będzie trwał. Kwestią dyskusyjną jest tylko prędkość dokonywania się tych zmian, ich zasięg i charakter. Ogromny wpływ ma na to zmieniający się, gnający wciąż do przodu świat, rozwój technologii, a – co za tym idzie – postrzeganie wszystkiego, co związane z folkiem, przez pryzmat współczesności. Mamy bezproblemowy dostęp do materiałów źródłowych, nagrań archiwalnych czy edukacji. Łatwość, z jaką można obecnie rejestrować muzykę, i wykorzystywane do tego narzędzia również w dużym stopniu wpływają na kształt tego gatunku. Internet i jego nieograniczone zasoby dają nam zupełnie inne możliwości zdobywania wiedzy i inspiracji niż te, z którymi mieliśmy do czynienia w przeszłości.

(Piotr Pucyło)

Kepa Junkera "Bilbao 00:00 h" (RESCD065) 2CD. Resistencia

27 (kwiecień 2000) Autor: Piotr Pucyło Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Kepa Junkera gra na instrumencie zwanym trikitixa, będącym bliskim krewnym akordeonu, tego więc określenia będę używał ze względu na skomplikowaną nazwę oryginału. Pochodzi z kraju Basków, z Bilbao. Bilbao (leżące na wybrzeżu Atlantyku) jest, jak mówi Kepa, miastem pełnym muzyki, płucami kraju Basków. Poprzez ten album Kepa chciał spojrzeć z różnych perspektyw na Bilbao jako na tygiel kultur. Jak napisał Xavier Rekalde we wkładce do płyty "w projekcie tym odkrywamy, że Bilbao, muzyka Kepy i rytmy innych kultur świata mogą tworzyć jedność. Być może one po prostu są jednością."

Womex '98

21 ((1) 1999) Autor: Piotr Pucyło Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W numerze dziewiętnastym "Gadek z Chatki" pojawiły się moje wrażenia dotyczące ubiegłorocznej edycji Womex'u. Wszyscy, którzy je czytali wiedzą, że były one jak najbardziej pozytywne. Należałoby się spodziewać, że podobnie będzie również po edycji tegorocznej, jednak jest niestety zupełnie, zupełnie inaczej i bynajmniej nie przynosi to chluby tej największej w Europie imprezie poświęconej world music, ethnic, folk, roots itd. (nazywajcie to jak tylko chcecie).

Womex 97 - spotkanie kultur świata

19 (wrzesień 1998) Autor: Piotr Pucyło Dział: Świat To jest pełna wersja artykułu!

Zbliża się październik czyli miesiąc, w którym corocznie (no może z małymi wyjątkami) odbywa się WOMEX -czyli największa na świecie impreza poświęcona rynkowi World Music - nurtowi muzycznemu związanemu z kulturą ludową całego świata. Tegoroczna edycja odbędzie się w Sztokholmie. Impreza ta jest kontynuacją World Music Days, które przez lata były integralną częścią Berlin Independence Days. Poprzednie edycje WOMEX'u - Worldwide Music Expo, bo tak brzmi pełna nazwa tej imprezy - odbyły się w Berlinie ('94), Brukseli ('95), w '96 roku targi miały odbyć się w Kopenhadze, jednak duńscy partnerzy firmy Piranha i EFWMF (European Forum of Worldwide Music Festivals), będących głównymi organizatorami, nie sprostali wymaganiom i w związku z tym WOMEX został odwołany. Ubiegłoroczna edycja odbyła się w Marsylii.