Artykuły autora: Mateusz Borkowski

Trzy zwierciadła Jopek

97 (grudzień 2011) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Recenzja To jest pełna wersja artykułu!

Na Lustra, najnowsze dzieło Anny Marii Jopek składają się trzy płyty: Polanna, Haiku i Sobremesa. Marcin Kydryński, pomysłodawca i producent wykonawczy Luster, napisał w książeczce dołączonej do albumu: "AMJ studiowała muzykę klasyczną siedemnaście lat. Jednocześnie w domu otaczała ją stylizowana muzyka ludowa, kiedy rodzice współtworzyli Zespół Mazowsze. Miłością z wyboru był jazz, jego nieustanna czujność we wzajemnym słuchaniu się na scenie, jego swoboda, pojemność, otwartość na tak wiele wpływów. I stało się. Dziś AMJ świadomie nie przynależy do żadnego z tych światów, ale czerpie szerokim gestem z każdego z nich, w nadziei na odnalezienie własnego."

Misa Flamenca

96 (październik 2011) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Z folkowej fonoteki To jest pełna wersja artykułu!

Trzecia z cyklu łacińskich mszy wykorzystujących autentyczny folklor muzyczny pochodzi z hiszpańskiej Andaluzji. Misa Flamenca jest przykładem interesującej muzyki religijnej drugiej połowy XX wieku. Większości słuchaczy andaluzyjska msza kojarzy się z osobą genialnego gitarzysty flamenco Paco Peña, urodzonego w 1942 w Kordobie, który w 1988 na zamówienie wrocławskiego festiwalu Wratislavia Cantans skomponował utwór zatytułowany Misa Flamenca.

Topos muzyki cygańskiej

96 (październik 2011) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Z folkowej fonoteki To jest pełna wersja artykułu!

Co łączy węgierską kulturę muzyczną, muzyczne tradycje Gitanos w Hiszpanii, flamenco, operę Carmen Georgesa Bizeta, czardasze, piosenkę Bohemian Rhapsody zespołu Queen, czy wreszcie polski szlagier Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma do słów Agnieszki Osieckiej? Czy istnieje muzyka cygańska i czy ta, której słuchamy to muzyka Romów? Próbę odpowiedzi na te pytania znajdziemy w wydanej niedawno monografii zatytułowanej Topos muzyki cygańskiej w kulturze europejskiej od końca XVIII do początku XX wieku autorstwa Anny G. Piotrowskiej.

I Konwencja Muzyki Polskiej

94 (czerwiec 2011) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Miesiąc maj należał bez wątpienia do kultury. Przedsmakiem był I Kongres Tańca, który odbył się po koniec kwietnia, następnie I Konwencja Muzyki Polskiej (oba wydarzenia organizowane przez nowo powstały Instytut Muzyki i Tańca, w skrócie IMiT) i Kongres Obywateli Kultury. 14 maja długoletnie starania, prace i apele zwieńczone zostały wydarzaniem, na które czekali wszyscy ludzie kultury, czyli podpisanie przez Rząd "Paktu dla Kultury" który w uproszczeniu oznacza zwiększenie środków finansowych przeznaczonych na kulturę.

Ariel Ramirez „Misa Criolla”

94 (czerwiec 2011) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Z folkowej fonoteki To jest pełna wersja artykułu!

Kiedy w 1964 roku Ariel Ramirez (1921 - 2010), argentyński kompozytor, dyrygent i pianista skomponował, swoje największe dzieło - "Msza Kreolska" (Misa Criolla), nikt nie spodziewał się, że osiągnie ono tak ogromny sukces. "Mszę Kreolską" nagrano w Buenos Aires w 1965 roku, przez lata wydano ją w czterdziestu krajach, a sprzedaż przekroczyła ponad 3 miliony egzemplarzy na całym świecie.

Skacząca pchła, czyli krótka historia ukulelskiej tradycji

84 (grudzień 2009) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Instrumenty To jest pełna wersja artykułu!

Ukulele. Jego wdzięczna i dźwięczna nazwa aż prosi się o różnego rodzaju słowne zabawy. Zwykłym śmiertelnikom instrument ten przywodzi raczej na myśl jakąś piszczałkę, flecik, a jest to instrument, który nie dość, że wygląda jak miniaturka gitary, to jeszcze swoim jasnym i ciepłym brzmieniem przypomina lutnię. Grali na nim tacy wielcy jak Elvis Presley, Van Morrison, Bette Midler czy Paul McCartney, a nawet Marilyn Monroe w filmie „Pół żartem, pół serio”. Na dodatek w polskiej literaturze muzykologicznej na próżno szukać o nim jakichś informacji, dlatego z chęcią przybliżę jego historię i pokuszę się o krótką charakterystykę.

DAGAdana wygaDANA

83 (październik 2009) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Wykonawcy

DAgADAnA to prawdziwe odkrycie ostatnich miesięcy. Muzyka, którą tworzą zbudowana jest na przyjaźni i dobrej zabawie. DAgDAnA to wokalistki i instrumentalistki: Daga Gregorowicz (Poznań) i Dana Vynnytska (Lwów) oraz kontrabasista Miko Pospieszalski (Częstochowa).