Co w numerze 8

Wstępniak

8 (marzec 1997) Autor: Agata Witkowska To jest pełna wersja artykułu!

Jednym z podstawowych elementów KAŻDEGO folkloru jest muzyka. W świadomości przeciętnego laika w Polsce, jej ogół z większości regionów kraju tworzy swoistą "papkę", gdyż nie przykłada on większej wagi do tego, czy dana kapela jest np. z Lubelszczyzny, czy z Kurpiów - obydwie brzmią dla niego jednakowo. Góralskie nuty jednak rozpozna bez większego problemu. Należy się tylko zastanowić, na ile będzie to efekt wspomnianej już "mody".

Muzyka z daleka...

8 (marzec 1997) Autor: Agnieszka Matecka - Skrzypek To jest pełna wersja artykułu!

Dzięki spotkaniom z innymi kulturami, innymi sposobami myślenia, czucia i widzenia świata muzyki uczymy się wyczuwać granice stawiane przez swoją kulturę". Tymi słowami Maria Pomianowska rozpoczęła koncert "Korea - Polska, muzyka z daleka i z bliska", który odbył się 26 lutego w Studiu S1 na Woronicza. Koncert składał się z dwóch części; w pierwszej wystąpił koreański kwintet Orkiestry Muzyki Tradycyjnej KBS, w drugiej - Zespół Polski prowadzony przez Marię Pomianowską.

Nasze reggae Rozmowa z Krzysztofem Trebunią

8 (marzec 1997) Autor: Agnieszka Matecka - Skrzypek To jest pełna wersja artykułu!

Są jedynym polskim zespołem, którego nagrania znalazły się na topie zagranicznych list przebojów. Kompakt "Higher Hights" został płytą kwietnia 1993 r. W Wielkiej Brytanii. Następny - "Come back Twinkle 2 Trebunia Family" był rewelacją Berlińskich Targów Muzyki Etnicznej '94 i znalazł się w pierwszej dwudziestce najlepiej sprzedających się albumów w Kanadzie. Mimo tych i innych eksperymentów muzycznych kapela Trebuniów - Tutków jest mocno osadzona w tradycyjnej kulturze Podhala, co podkreśla, w rozmowie z Agnieszką Matecką, rodzeństwo Ania i Krzysztof Trebunia - Tutka.


Nasi w FolkROOTS

8 (marzec 1997) Autor: Marcin Skrzypek To jest pełna wersja artykułu!

W angielskim miesięczniku FolkROOTS, w numerze marcowym, 165-tym z kolei ukazały się dwie recenzje. Dotyczą one płyt OjDADAna Grzegorza Ciechowskiego oraz In Sherwood kapeli Trebuniów-Tutków. Pierwszą z nich warto przeczytać szczególnie w kontekście mojego omówienia odnośnej płyty zamieszczonej w grudniowym numerze Gadek. Nadal zgadzam się z pozytywnymi i negatywnymi opiniami, które w nim wyraziłem. Recenzja In Sherwood jest co najmniej drugą jakiej doczekała się kapela TT w FR.


Kultury muzyczne świata c.d. Relacja z warsztatów Marii Pomianowskiej

8 (marzec 1997) Autor: Katarzyna Maćkiewicz To jest pełna wersja artykułu!

Maria Pomianowska zaprezentowała warsztatowiczom technikę gry na erhu i morinhur. Można było usłyszeć i zobaczyć różnicę w graniu metodą przyciskową i paznokciową. Chętni mogli także popróbować własnych sił w wydobywaniu dźwięków z tych instrumentów.

Twój cas

8 (marzec 1997) Autor: Krzysztof Trebunia To jest pełna wersja artykułu!

/muzyka i słowa Krzysztof Trebunia - Tutka/

Stoń kwile nie śpies się, weźze mnie za ręke
Polećmy ku Tatrom, jak te orły wolne
Skrzydła mos - łozwiń je, nie spadnies nie bój się
Poźryj ino w góry na jasnom zornice

Ni ma casu na miłość
...

Orawa

8 (marzec 1997) Autor: Katarzyna Mróz To jest pełna wersja artykułu!

Najbardziej typowy skład góralskiej kapeli tworzy trzech skrzypków i jeden basista. Ustalił się on na trwałe dopiero w końcu ubiegłego wieku, kiedy to do instrumentarium weszły skrzypce w miejsce prymitywnych złóbcoków. Najważniejszą osobą w zespole (czyli muzyce) jest prymista. Swoją improwizowaną grą nadaje on charakter całej kapeli, a stosując różne sposoby artykulacji może utrudnić bądź też ułatwić tancerzom wykonywanie płynnych ruchów. Musi być więc on artystą o wysokich umiejętnościach i wielką indywidualnością. Prymiście towarzyszy dwóch sekundzistów, tworzących akordową przestrzeń pomiędzy nim a schematami granymi przez basistę, często zastępują go oni także w trakcie gry.

Radom Folk '97 zapowiedź

8 (marzec 1997) To jest pełna wersja artykułu!

odbędzie się w dniach
15-18.05.1997

w ramach Festiwalu

Szczegóły w następnym numerze

Chłopomania

8 (marzec 1997) Autor: Maria Baliszewska To jest pełna wersja artykułu!

Idea powrotu do korzeni, od kilku lat zaczyna przynosić efekty. Powstają nowe studenckie grupy muzyczne, inspirowane dawną muzyką wsi, w wielu miastach prowadzą działalność domy tańca, w których nauczyć się można wywijać oberka, kujawiaka, mazurka i krzesanego. Rośnie popularność w całej Polsce licznie organizowanych festiwali folkowych. Na "Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych" w Kazimierzu, każdego roku przyjeżdża kilka tysięcy osób. Podobnym zainteresowaniem, szczególnie wśród młodzieży, cieszą się organizowane przez Orkiestrę św. Mikołaja - "Mikołajki Folkowe" w Lublinie.

Opowieści Wielkanocne mitologia huculska

8 (marzec 1997) To jest pełna wersja artykułu!

Jeśli ktoś grzeszny umrze i jego dusza pójdzie do piekła, to Czort zaraz pyta się: Czy ludzie jeszcze piszą pisanki? - Bo wie, ze gdyby przestali, to byłby koniec świata. Ale ciągle maluje się jajka i jest i będzie do końca świata Wielkanoc.

Kalendarium

8 (marzec 1997) Autor: Marzena Goławska To jest pełna wersja artykułu!

Czterdziestodniowy okres Wielkiego Postu kończy się Wielkim Tygodniem i Wielkanocą. Obrzędowość świąt w tradycji ludowej splata motywy wierzeń pogańskich, będące pozostałościami kultu sił przyrody, oraz zwyczaje chrześcijańskie, kościelne.