Co w numerze 45-46

Kroke "Ten pieces to save the world"

45-46 (lipiec 2003) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Co, do diabła, sprawiło, że trzech muzyków z Krakowa i ich firma płytowa uwierzyli, że świat ocalą swoją muzyką? Starożytni Grecy mieli na to dobre określenie – „hybris”, czyli odwaga – słowo mające swoje znaczenie dosłowne i przenośne. To, co uczynił Prometeusz, to było „hybris”; rzucił wyzwanie bogom.

Teresa Mirga i Kałe Bała Niewiele nam trzeba. Pieśni z Czarnej Góry

45-46 (lipiec 2003) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Cygańska poetka Teresa Mirga (ur. 1962) tworzy w języku polskim i romskim. Mieszka w Czarnej Górze na Spiszu, gdzie Cyganie szczepu Bergitka Roma prowadzą osiadły tryb życia od niemal trzystu lat. Wraz z zespołem Kałe Bała (Czarne Włosy) wykonuje kompozycje własne, jak też pieśni cygańskie śpiewane z dawna przez Romów od Karpat po Bałkany. Takie właśnie utwory w większości składają się na płytę.

Polski folk za granicą

45-46 (lipiec 2003) Autor: Maria Baliszewska Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

W dyskusji udział biorą:

  • Simon Broughton - Wielka Brytania, magazyn „Songlines”
  • Ryszard Krasnodębski- Festiwal „Ethnosfera”
  • Jörg Gebauer - Niemcy, wydawnictwo „WeltWunder Records”
  • Krzysztof Opalski - grupa folkowa Buraky
  • Tomasz Lato - Kroke
  • Maria Baliszewska - Radiowe Centrum Kultury Ludowej
  • Maria Pomianowska - Zespół Polski
  • Ian Anderson - Wielka Brytania, magazyn „fRoots”
  • Matthias Gerber - Szwajcaria, grupa folkowa Duenda
  • Vlepkarz Ziutek
  • Maciej Szajkowski - Kapela ze Wsi Warszawa
  • Cliff Furnald - Stany Zjednoczone, magazyn internetowy „Roots World”

Muzyka ludowa a twórczość kompozytorów

45-46 (lipiec 2003) Autor: Piotr Dahlig Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Porównanie muzyki ludowej z twórczością kompozytorów może mieć charakter historyczny – tzn. można śledzić wzajemne wpływy i zależności muzyki ludowej i twórczości kompozytorskiej w kolejnych epokach i okresach historii muzyki – lub systematyczny, gdzie szuka się przede wszystkim prawidłowości, bądź stałych sposobów współistnienia pierwiastków ludowych z warsztatem kompozytora. Przeglądy historyczne i systematyczne mają wspólny punkt wyjścia, którym są najdawniejsze zapisy kompozycji z domniemanymi elementami muzyki ludowej. W Polsce, jak i w szeregu innych krajów europejskich, takim „punktem wyjścia” jest zasadniczo wiek XVI. W najmniej elitarnej muzyce renesansu – muzyce tanecznej – nastąpiło stopienie się elementów tańca dworskiego, mieszczańskiego i chłopskiego. Z fuzji tej wyłoniła się m.in. charakterystyczna rytmika taneczna nazywana „rytmami mazurkowymi”.

Czerwcem w Czeremsze

45-46 (lipiec 2003) Autor: Maria Maroszek Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

„Z wiejskiego podwórza”, z Czeremchy, z Podlasia – folk ze Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Polski, warsztaty muzyczne, pokaz slajdów, kuchnia regionalna, wystawa poleskich przedwojennych fotografii. Dwa dni przedniej zabawy!

O układaniu dźwięków

45-46 (lipiec 2003) Dział: Rozmowa

Jak dobrze nagłośnić koncert? Poradzić sobie z cichutka kalimbą i jęczącą lirą korbową? Czym różni się miks od masteringu? I dlaczego pewne niepozorne kabelki kosztują aż dwa tysiące? Wyjaśnia Tadeusz Mieczkowski - rezyser dźwięku, który przygotowywał ostatnio płytę Anny Marii Jopek i Patha Methenego - współautor nagrań wielu zespołów folkowych.

Stan obcości

45-46 (lipiec 2003) Autor: Grzegorz Kondrasiuk Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Pewnego razu jechałem sobie, jak zwykle, autobusem MPK w stronę centrum Lublina. Razem ze mną wsiadł pewien pan, jeden ze znajomych (aż za bardzo nawet) panów spod sklepu – z tych nagabujących o każdej porze doby. Zapytał mnie, czy dojedzie tym autobusem pod KUL. Potwierdziłem, nie widząc w pytaniu tym niczego nadzwyczajnego. Jechaliśmy „czwórkami”, jednym z najbardziej popularnych i „opatrzonych” w Lublinie autobusów. Po chwili dotarło do mnie – jak to? Jak to możliwe: mieszkać w mieście na tym samym osiedlu „od zawsze” i nie wiedzieć, nie potrzebować pamiętać takich podstawowych – wydawałoby się – informacji? Czy dałbym radę, na moment chociaż, wczuć się w taki stan umysłu, sposób bycia i funkcjonowania w świecie?

Irlandczycy ze Śląska

45-46 (lipiec 2003) Autor: Rafał "Taclem" Chojnacki Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Zespół Carrantuohill działa właściwie na obrzeżu sceny folkowej. Każda nowa pozycja, którą grupa ta wydaje, elektryzuje zarówno sympatyków jak i antagonistów zespołu. Tym razem muzycy podjęli wyzwanie bardzo trudne. Postanowili zagrać irlandzkie melodie i piosenki z zaproszonymi gośćmi. Są wśród nich gwiazdy znane z rodzimych list przebojów: Stanisław Sojka, Anna Maria Jopek, Anita Lipnicka, Fiolka Najdenowicz, Paweł Kukiz, Anna Chwieduk, Kuba Badach i Robert Kasprzycki. Wyzwanie dość trudne, ale łączenie znanych nazwisk z folkiem to przecież nic nowego. Wystarczy wspomnieć projekty Katarzyny Gärtner (choćby niegdysiejsze „Na szkle malowane”, „Śpiewnik kaszubski”, „Czar korzeni”). Grupa Carrantuohill nie ukrywa inspiracji dokonaniami zespołu The Chieftains, a zwłaszcza ich płytą „Long Black Veil” – pierwszym albumem, na którym Irlandczykom udało się zgromadzić nagrania tak wielu gwiazd muzyki pop. Zresztą część piosenek z tej płyty znalazła się w nowych aranżacjach na „Inis”.