Co w numerze 20

Od redakcji

20 (grudzień 1998) Autor: Agnieszka Matecka - Skrzypek Dział: Wstępniak To jest pełna wersja artykułu!

Wydanie dwudziestego, poniekąd jubileuszowego numeru naszego czasopisma, zbiegło się z "Mikołajkami Folkowymi", które odbędą się już po raz ósmy zahaczają jak zwykle o drugi weekend grudnia. Nic więc dziwnego, że sporo miejsca poświęcamy temu wydarzeniu. W tym roku festiwalowi przybył jeden dzień. Oprócz, tradycyjnych już: "Sceny Otwartej" (szykuje się kolejne pokolenie młodych muzykantów. Weźmie w niej udział między innymi Serencza i Jahiar Group, o których informacje znajdziecie w tym numerze - w sumie przynajmniej 13 wykonawców), "Koncertu Głównego" oraz "Folku i Okolic" odbędzie się rozwiązanie Konkursu na Folkowy Fonogram Roku'98. Dziwić może taka techniczna nazwa, ale najtrafniej określa ona rodzaj tego przedsięwzięcia. Trudno było powołać "folkową płytę roku", podczas gdy wiele wspaniałych nagrań ukazało się z przyczyn finansowych wyłącznie na kasetach. Został więc fonogram. Zainteresowanie tym konkursem przeszło wszelkie oczekiwania. Wpłynęło aż dziewiętnaście zgłoszeń - plon pracy zespołów w ostatnim roku (dokładnie od 31.10.1997 do 1.11.1998) - aż wierzyć się nie chce. Ten wynik jest dowodem dynamicznego rozwoju nurtu folkowego. Nie wiemy, czy śledzicie wydarzenia wydawnicze, co jest niekiedy dość trudne z powodu ograniczonego rynku wydawnictw folkowych. Jeśli nie udało Wam się dotrzeć do wszystkich prezentujemy nagrania zgłoszone na "Folkowy Fonogram Roku". Jest w czym wybierać.

Kresy - tradycja różnorodności

20 (grudzień 1998) Autor: Marcin Skrzypek Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

p>Jednym ze skutków uwolnienia przepływu informacji w Polsce od ciężaru socjalistycznej cenzury i propagandy stało się poznawanie przez młode pokolenie prawdy o kulturowej przeszłości własnego kraju. Okazało się, że polska kultura nie jest monolitem, lecz że składa się na nią wiele wątków, przez lata zapomnianych lub celowo przemilczanych dla dobra wizerunku jednonarodowego państwa komunistycznego. Dwa z tych wątków, ukraiński i żydowski, łączy wspólne pojęcie odkryte na nowo i bardzo inspirujące - kresy.

Jahiar Azim Irani i Agnieszka Sylwia Kołczewska

20 (grudzień 1998) Autor: Agata Witkowska Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Razem, od niedawna tworzą zespół "Jahiar Group". Jest to jedna z niewielu, jeśli nie jedyna w Polsce grupa grająca muzykę perską, afgańską i indyjską. Znakomicie oddają klimat tych utworów. Pierwszy koncert zagrali na początku tego roku w Lublinie, wystąpili też na festiwalach folkowych w Radomiu i Częstochowie. Ten interesujący duet przedstawi Agata Witkowska.

Muzykanty

20 (grudzień 1998) Autor: Maciej Szajkowski Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Józef Lipiński znany jest jako jeden z najlepszych bębnistów w Polsce. Ostatni z rodziny zacnych muzykantów co to rytm zagra niepowtarzalny, nogą takt wytupie, zaśpiewa niezliczone przyśpiewki i jeszcze panny na zabawie obtańcuje.

Stereotypy mieszkają w języku

20 (grudzień 1998) Autor: Jerzy Bartmiński Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Profesor Jerzy Bartmiński jest cenionym folklorystą, wieloletnim jurorem Festiwalu kapel i Śpiewaków w Kazimierzu. Przychylnie patrzy też na poczynania współczesnych "szarpidrutów" grających po swojemu dawne oberki. Jest badaczem języka ludowego, był redaktorem "Słownika ludowych stereotypów językowych" (Wrocław 1980). O znaczeniu stereotypu w życiu każdego człowieka rozmawiają z profesorem członkowie redakcji "Scriptores Scholarum": Katarzyna Grzybowska, Adrian Lesiakowski i Sławomir Żurek

Mikołajki Folkowe '98 program festiwalu

20 (grudzień 1998) Dział: Zaproszenia To jest pełna wersja artykułu!

CZWARTEK (10.12)
16.00 - Konkurs "Scena Otwarta" i występ grupy "Chutzpah" (Szwecja)
koncert prowadzi Sound System DJ'a O.K.

PIĽTEK (11.12)
18.00 - Koncert Finałowy konkursu: "Folkowy Fonogram Roku 1998"
koncert prowadzi Wojciech Ossowski

Serencza

20 (grudzień 1998) Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Łemkowski zespół "Serencza" jest jednym z najmłodszych na folkowej scenie, powstał jesienią 1997, choć pomysł na tę grupę muzyczną pojawił się już dwa lata temu, jak wspomina jeden z jej członków - Damian Trochanowski.

Ethno Punk albo teoria etnicznej względności

20 (grudzień 1998) Autor: Marcin Skrzypek Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Wielokrotnie zastanawiałem się nad tym, co właściwie znaczy obecnie słowo "etniczny" - że jakaś muzyka jest "etniczna"? Nad sensem tego słowa wypada się zastanowić, ponieważ właśnie ono jest najczęściej używane dla nazwania muzyki inspirowanej folklorem wśród ludzi bezpośrednio z taką muzyką nie związanych. "Etno" - to brzmi dumnie, poważnie, dystyngowanie - nie to co jakiś "folk", nie wiadomo czy Bob Dylan, czy Józef Broda. Nie musisz być od razu "folk" żeby być "etno". Jak jesteś "etno", możesz czytać "Machinę" i oglądać Atomic TV, a jak jesteś "folk" to już zostają tylko "Gadki z Chatki" i "Hulajdusza" na TV Polonia. Mówi się więc o "brzmieniach etno" lub że na jakiejś płycie słychać "etniczne inspiracje". Postanowiłem problem ten rozpatrzeć przy okazji omówienia płyty "Ethno Punk", międzynarodowej składanki współczesnych piosenek o zabarwieniu "etnicznym".

Minstrel's songs

20 (grudzień 1998) Autor: Katarzyna Mróz Dział: Recenzje To jest pełna wersja artykułu!

Na początku wyznam czytelnikom, że niełatwo mi pisać recenzje z nagrań czy występów wykonawców z kręgu muzyki celtyckiej. Zbyt wielkie uwielbienie żywię dla tej odmiany folku, żebym mogła zachować bezstronność. W związku z tym zawsze się boję, że potraktuję danego artystę ze zbytnim entuzjazmem albo dla odmiany popadnę w chroniczne krytykanctwo. Z taką właśnie obawą w sercu brałam do ręki wydaną w roku 1997 kasetę Uli Kapały "Minstrel's songs". I jak się okazało zupełnie niepotrzebnie - wątpliwości, jakie miałam pierzchły po pierwszym przesłuchaniu.

She Moved Through The Fair Traditional

20 (grudzień 1998) To jest pełna wersja artykułu!


***
I once had a sweetheart I loved her right well
I loved her far better than my tongue can tell
Her parents disliked me for the want of gear
A due to all pleasure since I lost my dear
***

Nieznana gwiazda folku?

20 (grudzień 1998) Autor: Marcin Skrzypek Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Ula Kapała śpiewała od zawsze, wtórowała płytom i kasetom, choć zgodnie z opinią fachowców, nie przyjęto jej do przedszkola muzycznego z powodu "kompletnego braku poczucia rytmu". Kilka rad technicznych otrzymała od mamy. Zaczynała w rodzinnym gronie, razem z mamą, która nie lubi publicznych występów. Języka angielskiego w zasadzie nauczyła się samodzielnie z piosenek The Beatles i The Rolling Stones. Zadebiutowała w wieku 13 lat na festiwalu w Szklarskiej Porębie, osiem lat temu. W grudniu usłyszymy ją na "Mikołajkach Folkowych '98" (niedziela - 13.12 o godz. 18.00). Sądzi, że muzykowanie nie będzie jej zawodem, lecz wytrwale kontynuowanym hobby. Występuje w duecie z ojcem i jak twierdzi taki układ ma same dobre strony.