Co w numerze 169

Jak rozumiemy folk w XXI wieku?

169 (6 2023) Autor: Jerzy Montusiewicz, Autor: Adam Nowak, Autor: Agata Witkowska, Autor: Natalia Kościńska, Autor: Tymoteusz Chłopek, Autor: Nadia Sola-Sałamacha, Autor: Sviatyj, Autor: Diana Galińska Dział: Sonda

Na pytanie, jak rozumiemy dziś folk, nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć. Przychylałbym się jednak do zdania, że tak naprawdę to do końca go nie rozumiemy. Muzyka folkowa dziś jest, uważam, czymś innym niż w czasach, gdy była nazywana po prostu... muzyką – i to ten pryzmat czasu i przemian zniekształca naszą percepcję folku.

(Sviatyj)

Muzyka jest wszędzie Grzegorz Józefczuk

169 (6 2023) Autor: Grzegorz Józefczuk, Autor: Agnieszka Góra-Stępień Dział: Rozmowa

O wielokulturowości, relacjach polsko-ukraińskich, willach w Drohobyczu i Schulzu – rozmowa Agnieszki Góry-Stępień z Grzegorzem Józefczukiem, dziennikarzem i publicystą, autorem książki Jeżeli molfar jest po jego stronie, felietonistą „Pisma Folkowego”.

fot. K. Kordulski: Spotkanie autorskie z Grzegorzem Józefczukiem, Mikołajki Folkowe 2023

Narzędzia i maszyny rolnicze we wsi Żabno

169 (6 2023) Autor: Piotr Bator Dział: Z teorii

Rolnictwo od zarania dziejów stanowiło podstawę gospodarki Słowian. W Europie Środkowo-Wschodniej pierwszą znaną jego formą była gospodarka żarowo-wypaleniskowa. Ziemia uprawna była wówczas pozyskiwana poprzez wycięcie uprzednio okorowanych drzew i spalenie pozostałych zarośli. Ziarno było siane na podłożu składającym się z gleby wymieszanej z popiołem za pomocą motyk i prawdopodobnie
bron. W takich warunkach pojawiło się rolnictwo sprzężajne (orne).

fot. K. Wasilczyk: Radło płozowe dwurękojeściowe z Żabna, MWL 4259

W podróży z jedną z najbardziej enigmatycznych mniejszości w Europie Festiwal Czango

169 (6 2023) Autor: Joanna Mieszkowicz Dział: Festiwale

Tańce w kręgu, pieśni, melodie tradycyjne i improwizowane, wystawy ceramiki i malarstwa, zabawy dla dzieci – to główne działania związane z węgierską, polską i ukraińską kulturą tradycyjną, które odbyły się w ramach Festiwalu Czango 2023.

fot. A. Zakrzewski: Muzycy w tanecznym kręgu – od lewej: Wolf Niklaus, Gergely Sámsondi, Paweł Iwan

Życie mówiło do mnie, od kiedy pamiętam Robert Rient

169 (6 2023) Autor: Robert Rient, Autor: Ewa Kulpa Dział: Z tradycji

Robert Rient to polski szaman, dziennikarz, pisarz, tancerz, pedagog. Prowadzi Szkołę Szamanizmu, Kurs Podstaw Praktyki Szamanizmu, warsztaty odzyskiwania utraconej części siebie, ceremonie i konsultacje indywidualne. Jest autorem powieści Chodziło o miłość i Duchy Jeremiego (nominowanej do Nagrody Literackiej Nike), reportażu Świadek (wydanego również w USA), książek Przebłysk. Dookoła świata – dookoła siebie i Wizje roślin, czyli pięćdziesiąt roślin leczniczych i jeden grzyb. Właśnie pojawiła się jego najnowsza pozycja Pierwsza Umowa. Podstawy praktyki szamanizmu. Współpracuje z magazynem „Sens”. Z Robertem Rientem rozmawiała Ewa Kulpa.

fot. A. Cytacka: Robert Rient

Drewno i piękno

169 (6 2023) Autor: Aniela Bocheńska Dział: Z tradycji

Gala wręczenia nagród w konkursie „Zachowaj tradycje – (nie)ginące zawody, umiejętności i obyczaje. Teraz drewno” odbyła się 24 listopada 2023 roku. Konkurs ten przeznaczony jest dla twórców ludowych, rzemieślników i rękodzielników, a uroczystość okraszona wręczeniem nagród i występami kapeli Gacoki była uhonorowaniem ich wieloletniej, docenionej przez komisję działalności. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi. Główne cele inicjatywy to promowanie i upowszechnianie sztuki ludowej, zagrożonych zanikiem rzemiosł, rękodzieła i obyczajów związanych z użyciem i obróbką drewna, prezentacja możliwości wykorzystania różnych gatunków drewna, wspieranie przekazu tradycyjnych umiejętności rękodzielniczo-rzemieślniczych i związanego z nimi dziedzictwa oraz docenienie
twórców ludowych.

fot. z arch. organizatorów

Czasem ktoś podchodzi... i nie wierzy, że robię je sam Koniki żywieckie

169 (6 2023) Autor: Robert Wrzeszcz, Autor: Beata Wrzeszcz, Autor: Justyna Michniuk Dział: Z tradycji

Na przełomie XIX i XX wieku działało kilka ośrodków zabawkarstwa drewnianego. Były one tworzone przede wszystkim w Polsce Południowej, na terenach biednych i lesistych. Najstarszym takim ośrodkiem jest ośrodek żywiecki. Tam zabawki wyrabiano już w połowie XIX wieku. Jednym z podstawowych materiałów stosowanych do produkcji było drewno. Także słynne koniki żywieckie, tradycyjnie utrzymane w barwach czerwonej i ciemnozielonej, wykonane były z tego tworzywa.

fot. J. Michniuk

Wender, wender, Wędrowiec Felieton. Maria Baliszewska

169 (6 2023) Autor: Maria Baliszewska Dział: Felieton To jest pełna wersja artykułu!

Muzyka wędrowała zawsze. Od Greków do Rzymian, od Chin do Europy jedwabnym szlakiem, od gór do morza galerami, od wsi do wsi z handlarzami, sztukmistrzami, igrcami, bajarzami. Znad Dniestru nad San, znad Sanu nad Wisłę. Od wsi do wsi, gdziekolwiek by nie była. Opowieści okraszone muzyką, nowiny kryminalne o zbrodniach popełnionych dawno lub chwilę wcześniej zamieniały się w ballady i okrążały całą Europę, a potem nawet przekraczały ocean razem z żeglarzami czy wikingami. I tak dzięki wędrownym pieśniarzom, muzykantom szła wieść o dwojgu królewskich dziatek zabitych w Anglii, o niewiernej żonie księcia na Pomorzu, o mężobójczyni na Litwie, o Sinobrodym mordującym dziewczęta. Pieśni trwały potem w tradycji jakiegoś kraju jako rodzime, ale też wędrowały dalej wraz z ułatwieniami komunikacji, a dziś obserwować możemy wielkie zamieszanie pieśniowe i muzyczne, bo nie tylko świat jest globalną wioską, lecz i muzyka.

Kultura ludowawa albo biesiadna? [folk a sprawa polska]

169 (6 2023) Autor: Tomasz Janas Dział: Felieton To jest pełna wersja artykułu!

Mam wrażenie, że dawno nic tak nie rozgrzało emocji przedstawicieli środowiska folkowego / interpretującego tradycję, jak nowa wersja filmu „Chłopi”. Nie tyle zresztą sam film, ile wykorzystana w nim muzyka. Napisana przez Łukasza L.U.C.-a Rostkowskiego, jest swobodnym zlepkiem różnych skojarzeń i inspiracji – najmniej może tych lokalnych. Nie podkręcając emocji, warto jednak na tę sprawę zwrócić uwagę.

Baj nad Bugiem, czyli magia Dołhobrodów Felieton. Grzegorz Józefczuk

169 (6 2023) Autor: Grzegorz Józefczuk Dział: Felieton To jest pełna wersja artykułu!

Od kilkunastu lat znam Stanisława Baja, malarza niezwykłego i wielkiego, którego sztuka ma zmysłowo-duchową siłę poruszania w nas delikatnych strun, ukrytych przed kakofonią dnia codziennego oraz natłokiem ważnych, życiowych spraw bieżących, strun dających znać o swoim istnieniu wtedy, kiedy odkrywamy, że umiemy pytać o sens sensów, co nie każdemu jest dane, a nawet są tacy, którzy zdecydowanie twierdzą, że w takie wędrówki w poszukiwaniu źródeł zapuszczają się doprawdy nieliczni. Obrazy Baja kuszą, wciągają, jak te, na których maluje rzekę Bug. Z jednej strony – są one właśnie obrazami, mianowicie realistycznymi i ekspresyjnymi obrazami natury, po prostu pejzażami, malarsko syntetycznymi i oszczędnymi, a z drugiej – są zaproszeniem do wejścia, jak w zaczarowane lustro, w świat inny, ustanowiony z materii mitycznej, skryty za pejzażem – na ścieżkę w nieznane, do pytań o to, skąd się wzięliśmy i dlaczego istniejemy, o czas, zmienność i wieczność.

Muzyczna pocztówka z Berlina

169 (6 2023) Autor: Maciej Froński Dział: Folk i okolice

Berlin od dawna pozostawał moim niezrealizowanym marzeniem podróżniczym. Owszem, byłem tam jako nastolatek w roku 1987 i chyba jeszcze w 1988, w ramach tak zwanych kolonii w NRD, ale – po pierwsze – byłem wtedy tylko we wschodniej części cały czas jeszcze podzielonego murem miasta, a – po drugie – nie widziałem w Berlinie tego, co później zaczęło mnie w nim pociągać. Filary tej fascynacji były bowiem trzy – musical „Kabaret” Joe Masteroffa i powstały na jego podstawie film w reżyserii Boba Fossego, szeroko pojęte niemieckie malarstwo ekspresjonistyczne, a zwłaszcza jego przeciwstawne przedłużenie w postaci Nowej Rzeczowości, wreszcie piosenka przedwojennego Berlina, choćby w wykonaniu Comedian Harmonists. Słowem – Berlin okresu Republiki Weimarskiej.

fot. z arch. aut.: Boeckhstrasse

Trombity, ligawki, bazuny w konkursowych szrankach Ciechanowiec

169 (6 2023) Autor: Agata Kusto Dział: Dziedzictwo niematerialne

Dzisiaj Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu to aż 11 działów, wśród których znajdziemy działy zajmujące się tradycjami zielarskimi, historią uprawy roślin i hodowli zwierząt czy jeden z najstarszych – Dział Techniki Rolniczej. Zbiory liczą ponad 33 tys. eksponatów, w tym ponad 300 maszyn i narzędzi rolniczych. W Muzeum corocznie odbywają się wydarzenia o wieloletniej tradycji i ogólnopolskim zasięgu. Większość z nich odwołuje się do niematerialnego dziedzictwa regionu, jak Niedziela Palmowa – Konkurs Palm Wielkanocnych, Jarmark Św. Wojciecha, Podlaskie Święto Chleba, Wykopki pod Wiatrakiem
czy Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego. W 2023 roku odbyła się 42. edycja konkursu, wydarzenia rozpoznawalnego i mającego już międzynarodowy zasięg.

fot. M. Garalowska, A. Warchala: Kwintet z Sejn (Martynas Gaudajtis, Ernest Bernecki, Liepa Wilkialis, Krystian Gaus, Tomasz Lewkiewicz), II nagroda w kategorii inne instrumenty pasterskie (skudučiai i rogi), Ciechanowiec 2023

Małe ojczyzny Lubelskie

169 (6 2023) Autor: Jerzy Frąk, Autor: Jagoda Jaremek Dział: Podróże

Prawie w każdym z nas tkwi bakcyl wędrowania, poznawania nowych miejsc, ich tradycji i kultury. Jedni wędrują po świecie czy Europie, a inni – po naszym pięknym kraju. Jest też duża grupa pasjonatów (do której zalicza się również moja skromna osoba), dążących do odkrywania swoich „małych ojczyzn”. Taką ojczyzną może być np. najbliższa okolica, region lub całe województwo.

fot. J. Frąk: Łęczna, synagoga

Tradycja w kolorze i szarości Tradycja w Obiektywie

169 (6 2023) Autor: Agata Stanowska, Autor: Kinga Hendzel, Autor: Robert Pranagal, Autor: Kinga Witkowska-Mirosław, Autor: Marcin Skrzypek Dział: Galeria EtnoArtu

Przy XXXIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej ,,Mikołajki Folkowe” 2023 odbył się X konkurs fotograficzny ,,Tradycja w Obiektywie’’ organizowany przez Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego. Napłynęły łącznie 82 zgłoszenia, z Polski i zza granicy, w których zawarte były 154 zdjęcia. Wszystkie zgłoszenia i fotografie były zgodne z regulaminem.

Gulczyńska Agnieszka „Na polskiej wsi”

Muzykanty Franciszek Kotula

169 (6 2023) Autor: Ewelia Grygier Dział: EtnoLektura

Tegoroczna wizyta na Rzeszowszczyźnie, jaką w ramach prowadzenia etnomuzykologicznych praktyk terenowych miałam okazję odbyć ze studentami muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, skłoniła mnie do powtórnego przeczytania kilku lektur. Wśród nich znalazło się dzieło obecnego patrona Muzeum Etnograficznego w Rzeszowie – Franciszka Kotuli. Mając do wyboru kilka jego prac, sięgnęłam po klasykę.

Karpackie Osobliwości w 2023 roku

169 (6 2023) Autor: Organizatorzy Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Projekt Karpackie Osobliwości jest niezwykle efektywny i cieszy się dużym powodzeniem wśród szerokiego grona odbiorców, dlatego też Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu przystąpiło do kontynuacji działań w tym zakresie.

​fot. M. Zięba / MCK SOKÓŁ

Koncert The Rumpled w Lublinie

169 (6 2023) Autor: Adam Pasieczny Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

12 listopada 2023 roku grupa The Rumpled zagrała koncert w lubelskim klubie Fabryka Kultury „Zgrzyt”. Był to pierwszy występ zespołu w tym mieście. W tej samej trasie zagrał wcześniej w Rzeszowie i w Dukli (10 i 11 listopada). Jest to druga wizyta tych wykonawców w naszym kraju – w lipcu zagrali w Nowym Sączu i Polańczyku. 

Piękna i bestie, czyli „Chłopi”

169 (6 2023) Autor: Remigiusz Mazur-Hanaj Dział: Recenzja

W II klasie liceum na półrocze miałem trzy „bańki”, jak wtedy mówiono na ocenę niedostateczną. Dzień, a czasem dwa w tygodniu spędzałem na wagarach w kinie Iluzjon. To właśnie wtedy poznałem dużą część klasyki polskiego oraz światowego kina, co ukształtowało mój gust filmowy. Wspominam o tym, by podkreślić, że moja perspektywa obcowania z kinem może być dla niektórych specyficzna, choć mnie wydaje się normalna. Widzę, że młodsze pokolenie jest w sposób naturalny o wiele bardziej zanurzone we współczesnej kulturze pop oraz mainstreamie. Czasem słyszę: „Nie ciśnij tak, może to bardziej rozrywka?”. Ja jednak uważam, że sztuka nie jest jedynie rozrywką, ponieważ posiada coś, co mnie przełamuje, rozwija, niepokoi, stawia pytania, sprawia, iż wychodzę z kina inny, dowiaduję się czegoś o sobie, nawet jeśli wydaje mi się, że siebie już znam. Dowiaduję się czegoś nowego nawet na tematy, o których mam dużą wiedzę. Po seansie czuję się zaskoczony i jednocześnie wychodzę z kina z jakąś rozterką. Takie oczekiwania uważam za podstawowe oraz takie, które przez film powinny zostać spełnione. Tego w „Chłopach” niestety zabrakło.

Hańba! w Zgrzycie

169 (6 2023) Autor: Jakub Kozłowski Dział: Recenzja

Ciężko zaprzeczyć, że krakowska Hańba! jest jednym z zespołów dość wyraźnie błyszczących na polskiej scenie alternatywno-folkowej, przedstawiającym przy tym swoją interpretację folku miejskiego połączoną z punkowym sznytem. Ta nietuzinkowość związana jest, oczywiście oprócz treści muzycznych, z kwestiami takimi jak np. stroje muzyków nawiązujące do powszechnego wyobrażenia ulicznych grajków z dwudziestolecia międzywojennego czy dobór instrumentarium.

Nowości książkowe

169 (6 2023) Dział: Nowości książkowe

Henryk Biegeleisen, Śmierć w obrzędach, zwyczajach i wierzeniach ludu polskiego, Wydawnictwo Replika, Poznań 2023; Mój dom nad Odrą. Pamiętniki osadników Ziem Zachodnich po 1945 roku, Beata Halicka (red.), TAiWPN Universitas, Kraków 2022; Ludowość w literaturze, sztuce i muzyce, Damian Gocół, Joanna Szadura (red.), przy udziale Agaty Kusto i Sylwii Gierczak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023