Co w numerze 115

Pospolite Ruszenie

115 (grudzień 2014) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Debiutancka płyta zespołu to pozycja niezwykle świeża na naszym rynku fonograficznym. Wydawnictwo prezentuje współczesne spojrzenie na mniej lub bardziej znane dzieła polskiego średniowiecza, renesansu i wczesnego baroku. Oparte m. in. na twórczości Mikołaja Gomółki, Władysława z Gielniowa, Wacława z Szamotuł czy Mikołaja Sępa Szarzyńskiego rockowe hymny Pospolitego Ruszenia tworzą zupełnie nową jakość, malując w wyobraźni słuchacza sceny z zamierzchłych dziejów Państwa Polskiego.

Michał Czachowski „Acatao”

115 (grudzień 2014) Autor: Michał Czachowski Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Międzynarodowy projekt muzyczny Michała Czachowskiego – Indialucia to jeden z najbardziej znanych zespołów z gatunku world music fusion. To także pierwszy zespół, który połączył muzykę Indii z andaluzyjskim flamenco, odnosząc sukcesy i występując na całym świecie od 1999 roku.

Tołhaje „Czereda”

115 (grudzień 2014) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Trzeci krążek Tołhajów nosi tytuł „Czereda” – to specjalna reedycja z utworami, które pojawiły się w serialu HBO Polska „WATAHA”, z fragmentami z koncertu ArtCelebration: Eastern Roots w ramach festiwalu Wschód Kultury/Europejski Stadion Kultury w Rzeszowie (2014) z towarzyszeniem sekcji smyczkowej oraz z czterema premierowymi, energetycznymi kompozycjami.

Folk po wyszehradzku

115 (grudzień 2014) Autor: Maria Baliszewska Dział: Sonda To jest pełna wersja artykułu!

W sondzie udział wzięli:

  • Joanna Zarzecka Absolwentka prawa na UMCS w Lublinie, związana ze środowiskiem Orkiestry św. Mikołaja, stała korespondentka Pisma Folkowego, pasjonat tańców tradycyjnych, fotografii i podróżowania.
  • Maria Baliszewska etnomuzykolog, dziennikarz Polskiego Radia, założycielka Radiowego Centrum Kultury Ludowej 1994, laureatka Nagrody im. Oskara Kolberga w 2014
  • Wojciech Knapik Geograf, podróżnik, animator kultury; dyrektor Centrum Kultury im. Ady Sari w Starym Sączu, animator i działacz sektora pozarządowego; pomysłodawca i szef Pannonica Folk Festival w Barcicach (nad Popradem, w szczerym polu).
  • Jan Malisz Muzyk samouk, muzykant wiejski, lutnik, prowadzi wraz ze swoimi dziećmi Kapelę Maliszów.
  • Piotr Majczyna Prawnik, z zamiłowania multiinstrumentalista, wokalista oraz wieloletni pasjonat muzyki etnicznej. Współtwórca Čači Vorba, Aksak Balkan Trio. Dawniej członek i współpracownik wielu lubelskich formacji. Autor artykułów poświęconych muzyce tradycyjnej, audycji w Radio Lublin. Na stałe współpracuje z „Kwartalnikiem Romskim”.
  • Agnieszka Caban Kulturoznawca, romska działaczka, wiceprezes Stowarzyszenia „Romano Waśt”, redaktor naczelna „Kwartalnika Romskiego”, fanka folku, metalu i manele.

Związki między folklorem muzycznym krajów Grupy Wyszehradzkiej

115 (grudzień 2014) Autor: Zbigniew Jerzy Przerembski Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

W 1991 roku na dawnym królewskim zamku, w dawnej stolicy Węgier – Wyszehradzie, utworzono tzw. Trójkąt Wyszehradzki, obejmujący Polskę, Węgry i Czechosłowację, a od 1993 roku, jako Grupa Wyszechradzka – Polskę, Węgry, Czechy i Słowację. To międzynarodowe zrzeszenie inicjowali prezydenci objętych nim państw, nawiązując do odbywających się w tym samym miejscu już w latach trzydziestych XIV wieku spotkań królów Polski, Węgier i Czech.

Muzyczny inwentarz ziem czeskich

115 (grudzień 2014) Autor: Petr Dorůžka Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Współczesna czeska scena muzyczna jest wynikiem niezbyt prostych historycznych zależności, znanych polskiemu czytelnikowi z własnego podwórka – oba kraje dzieliły na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat podobne doświadczenia kulturowe i polityczne. W większości reżimów totalitarnych Europy Wschodniej muzyka ludowa stała się narzędziem politycznej manipulacji. Spotaniczność zastąpiono rutyną wspieranych przez państwo zespołów folklorystycznych, tworzonych według wzoru sowieckiego, w którym choreografia i trening całkowicie wypierały indywidualizm wyrazu.

O Táncházach - czyli węgierskich Domach tańca i współczenej węgierskiej muzyce ludowej

115 (grudzień 2014) Autor: Balázs Weyer Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Podobniejak i w innych krajach, węgierska muzyka ludowa ma znacznie więcej barw, niż związane z nią stereotypy. Obserwatorowi z oddali w pierwszej kolejności przychodzi na myśl wiejska kapela smyczkowa – i nie jest to asocjacja zbyt odległa od rzeczywistości – jednakże faktyczny obraz węgierskiej muzyki ludowej jest znacznie bardziej złożony, tak jak i polska muzyka ludowa nie składa się z samych mazurków.

Kultura Romów na Słowacji

115 (grudzień 2014) Autor: Dawid Jędrzejak Dział: Z tradycji To jest pełna wersja artykułu!

Poprzez brak korzeni w literaturze czy też architekturze, kultura romska (nazywana romipen) jest niepowtarzalna, wielobarwna i żywa. Za jej główne spoiwo uznawany jest nomadyzm. Duże znaczenie ma także przenikanie wzorców innych narodów. Jedną z wyróżniających osobliwości, jest prawie całkowity brak sztuki plastycznej. Część z osób zajmujących się kulturą romską uważa, że jest ona jedną z przyczyn odrzucenia Cyganów przez społeczność słowacką.

Żywa tradycja

115 (grudzień 2014) Autor: Szymon Brzeziński Dział: Z tradycji To jest pełna wersja artykułu!

Ponad 40 lat temu grono młodych entuzjastów wiejskiej muzyki i tańca zapoczątkowało na Węgrzech najnowszy i nadal żywy nurt folkloryzmu. Dziś tzw. ruch Domów Tańca jest fenomenem nurtu revival na skalę światową. Potwierdzeniem tego stało się wpisanie metody pracy stosowanej w Domach Tańca na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO w 2011 roku. Zjawisko od dawna nie ogranicza się tylko do Węgier, oddziałuje na kraje sąsiednie, w tym inicjatywy podejmowane w Polsce.

Hrdza

115 (grudzień 2014) Autor: Slavomir Bachura Dział: Wykonawcy Słowacja To jest pełna wersja artykułu!

Hrdza pojawiła się na słowackiej scenie muzycznej w 1999 r. Prestiżowe nagrody i uznanie krytyki oraz duża popularność, jaką już po kilku latach działalności uzyskał zespół, były naturalną konsekwencją wydanego w 2002 r. pierwszego świetnego albumu „Muzyčka“ oraz wielu bardzo dobrze przyjętych koncertów, w tym na największych festiwalach folkowych na Słowacji i w Czechach.

Preßburger Klezmer Band

115 (grudzień 2014) Autor: Slavomir Bachura Dział: Wykonawcy Słowacja To jest pełna wersja artykułu!

To zespół muzyki i tańca działający od 1995 r. Jeden z najwyraźniejszych przedstawicieli ethno/world music na Słowacji. Nagrał debiutancką płytę live (Lajv, 2002) oraz cztery płyty studyjne („Ot azoy”, 2004; „Shalom – André Ochodlo & PKB” 2004; „Mit libe... S láskou”, 2006; „Tants mit mir” 2012) i jedną składankę („Preßburger Special – The Best Taste”, 2010).

Banda

115 (grudzień 2014) Autor: Slavomir Bachura Dział: Wykonawcy Słowacja To jest pełna wersja artykułu!

Zespół Banda powstał w 2003 roku i od początku prezentuje słowacką muzykę etniczną w nowoczesnych opracowaniach. Członkowie Bandy to muzycy o kilkuletnich doświadczeniach w zakresie interpretacji muzyki folkowej, oraz innych gatunków muzycznych.

Folk & Bass Orchestra

115 (grudzień 2014) Autor: Slavomir Bachura Dział: Wykonawcy Słowacja To jest pełna wersja artykułu!

Projekt Folk & Bass Orchestra powstał na podstawie projektu EEGO (Eksperymentalna Elektroniczno-Dudowa Orkiestra). Łączy żywe granie na instrumentach ludowych oraz urządzeniach elektronicznych z przygotowanymi już loopami (pętlami). Na instrumentach ludowych gra ceniony wykonawca, dudziarz oraz producent dud Juraj Dufek.

Bezobratři

115 (grudzień 2014) Autor: Jiři Moravčik Dział: Wykonawcy Czechy To jest pełna wersja artykułu!

Brneńska formacja akustyczna, poprzez osobliwe uchwycenie wiejskiego autentyzmu i symboliki dźwięku, a jednocześnie z rozumieniem ducha swojej epoki, wypuszcza dziedzictwo muzyczne na kolejny etap bezkresnej podróży, pisząc tym samym nowy rozdział morawsko-słowackiej muzyki ludowej.

Jiří Pavlica & Hradišan

115 (grudzień 2014) Autor: Jiři Moravčik Dział: Wykonawcy Czechy To jest pełna wersja artykułu!

Chyba nie znajdziecie na Morawach bardziej konsekwentnego, krewkiego i nieugięcie pewnego swych celów skrzypka, śpiewaka, kompozytora i rewiwalisty co Jiří Pavlica, solisty grupy Hradišan. Muzyk o wyjątkowej umiejętności wzbudzania sympatii, a jednocześnie twardo podążający pod prąd, czyli za swoim.

Musica Folklorica

115 (grudzień 2014) Autor: Jiři Moravčik Dział: Wykonawcy Czechy To jest pełna wersja artykułu!

Niełatwo jest wzbudzić w młodym pokoleniu słuchaczy zainteresowanie archaiczną muzyką ludową. Myśl o posłuchaniu pieśni starszych niż ich rodzice jest dla nich tak odległa, jak epoka lodowcowa. Jeśli jednak uda się tę wiejską tradycję zbalansować w przekonywającej i atrakcyjnej formie – (angielscy folkowcy mają na to trafne określenie – uczynić ją sexy – a tym dla młodzieży jest przełożenie jej na współczesność), istnieje wielka szansa, że uda się zachęcić do niej część młodych słuchaczy.

BraAgas

115 (grudzień 2014) Autor: Jiři Moravčik Dział: Wykonawcy Czechy To jest pełna wersja artykułu!

W przeważającym stopniu żeński, akustyczny zespół z pieczołowitością kieruje swoje zainteresowania na Bałkany, południe Europy oraz średniowieczną muzykę sefardyjską z basenu Morza Śródziemnego, a tam gdzie inni zwalniają, BraAgas nabierają tempa. Gdyby połączyć hiszpańskich L´ham de Foc ze szwedzką Hedningarną w okresach ich szczytowej formy i zdwoić ich rytmiczną wybuchowość, brzmieliby nie inaczej niż te piękne, radośnie rozhulane, doskonale śpiewające i grające multiinstrumentalistki oraz kontrabasista Jan Hrbek.

Romengo

115 (grudzień 2014) Autor: Balázs Weyer Dział: Wykonawcy Węgry To jest pełna wersja artykułu!

Romengo jest obecnie jednym z najlepszych cygańskich zespołów wokalnych. Jego członkowie należą do romskiej społeczności Oláh. Pochodzą z północno-wschodnich Węgier. Wykonują tradycyjne utwory przekazywane z pokolenia na pokolenie w ich społeczności, a także własne kompozycje. Nie jest to więc miejska, „kawiarniana” muzyka cygańska, lecz prawdziwe akustyczne, wokalne dziedzictwo wsi.

Tükrös

115 (grudzień 2014) Autor: Balázs Weyer Dział: Wykonawcy Węgry To jest pełna wersja artykułu!

Tükrös to jeden z najdłużej działających zespołów wywodzących się z ruchu odrodzenia muzyki ludowej. Ich muzyka ściśle naśladuje styl wykonawczy wiejskich grup z Transylwanii i wschodnich Węgier.

Szájról Szájra

115 (grudzień 2014) Autor: Balázs Weyer Dział: Wykonawcy Węgry To jest pełna wersja artykułu!

Szájról Szájra to projekt, w którym spotkały się trzy spośród najlepszych wokalistek węgierskiej sceny muzyki tradycyjnej: Ági Szalóki, Ágnes Herczku i Szilvia Bognár. „Szájról Szájra” oznacza „z ust do ust”, co odnosi się do tradycyjnego sposobu przekazywania pieśni ludowych oraz wokalnego charakteru muzyki tria. Te artystki należą do panteonu wokalistek, których każdy powinien posłuchać.

Cimbalom Duó

115 (grudzień 2014) Autor: Balázs Weyer Dział: Wykonawcy Węgry To jest pełna wersja artykułu!

Cimbalom – czyli cymbały – to jeden z najważniejszych instrumentów węgierskiej muzyki tradycyjnej. Używany dziś typ instrumentu powstał w węgierskim zakładzie produkcji instrumentów Vencela Józsefa Schundy w XIX w.

Sutari

115 (grudzień 2014) Dział: Wykonawcy Polska To jest pełna wersja artykułu!

SUTARI tworzą trzy artystki z pogranicza muzyki i teatru. Zespół zadebiutował w 2012 roku na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja, zdobywając II nagrodę jury i nagrodę publiczności. Wkrótce potem został ogłoszony przez dziennikarzy specjalizujących się w muzyce etno/folk/world „najciekawszym nowym zespołem roku 2012”. Zwyciężczynie 10. edycji Battle of the Bands, konkursu organizowanego przez jedno z największych wydawnictw z muzyką świata – World Music Network. Są także autorkami entuzjastycznie odbieranego przez krytykę i publiczność muzycznego performance – „Watermelon ”.

Kapela ze Wsi Warszawa

115 (grudzień 2014) Dział: Wykonawcy Polska To jest pełna wersja artykułu!

Na repertuar zespołu składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej szeroko pojętego terenu Mazowsza, ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty – skrzypce, cymbały, baraban, bęben obręczowy – brzmią one wyjątkowo nowocześnie, a muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z DJ’ami.

Orkiestra św. Mikołaja

115 (grudzień 2014) Dział: Wykonawcy Polska To jest pełna wersja artykułu!

Orkiestra św. Mikołaja powstała dawno temu w Lublinie i jest jednym z czołowych przedstawicieli polskiej sceny folkowej. W swoim dorobku zespół ma już 12 płyt, ponad 2000 koncertów i Nagrodę im. Oskara Kolberga. Album „Kraina Bojnów” zdobył Folkowy Fonogram Roku, a „Huculskie Muzyki” - Wirtualne Gęśle. Dzieci uczą się o niej w szkole z najnowszego podręcznika do muzyki wydanego przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kapela Maliszów

115 (grudzień 2014) Dział: Wykonawcy Polska To jest pełna wersja artykułu!

Rodzinna kapela z Męciny Małej (Beskid Niski) założona przez multiinstrumentalistę Jana Malisza i jego dzieci. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką swojego regionu, czyli tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii. Kapela tworzy również własne utwory o charakterze polskim w oparciu o wypracowany już styl.

Nasza mała Europa... [folk a sprawa polska]

115 (grudzień 2014) Autor: Tomasz Janas Dział: Felieton To jest pełna wersja artykułu!

Ket jo barat czyli „dwa bratanki” - to nazwa zapomnianej już dziś nieco formacji, którą współtworzyli Jacek Hałas i Stefan Puchalski. Z czasem, gdy dołączył do nich Maciej Filipczuk, nazwa ewoluowała do Harom jo barat – czyli „trzech bratanków/przyjaciół”. Grupa, nawiązująca swoją nazwą do „legendarnych przyjacielskich stosunków polsko-węgierskich” (jak rzecz skomentowałaby prasa polityczna), w swym muzykowaniu, doborze repertuaru, pomyśle na sceniczne zaistnienie, realizowała pełen uroku zachwyt wspólnotą kultury środkowo-europejskiej. I jestem absolutnie przekonany, że sztywne i niewzruszone linie na mapie, wyznaczające granice między poszczególnymi państwami, miały dla nich mniejsze znaczenie niż, naznaczone zgoła dziecięcą radością, bezpretensjonalne łączenie w jedną opowieść wątków wywodzących się z różnych tradycji.

Czym jest, a czym nie jest etnobotanika?

115 (grudzień 2014) Autor: Marek Styczyński Dział: Folk i okolice To jest pełna wersja artykułu!

Etnobotanika jest dyscypliną naukową badającą miejsce roślin w kulturze ludzkiej i wzajemne oddziaływanie na siebie roślin i ludzi. Tego rodzaju badania i dociekania po raz pierwszy nazwał etnobotaniką John W. Harsberger, profesor botaniki z Uniwersytetu Pennsylwania w USA w roku 1895, a więc 110 lat temu! Etnobotanika od tamtej pory wyewoluowała w dziesiątki odmian zajmujących się ziołolecznictwem, roślinami pokarmowymi, dietami roślinnymi, gatunkami psychoaktywnymi, zastosowaniem roślin w kosmetologii, budownictwie, w archeobotanikę, fitomeliorację, a nawet w część podstaw bioartu i wielu innych aspektów naszych kontaktów z roślinami.

Zagraj mi „Węgra” kochany...

115 (grudzień 2014) Autor: Joszko Broda Dział: Recenzja To jest pełna wersja artykułu!

W połowie 2014 roku ukazała się płyta Joszka Brody „Debora” (wyd. Polskie Radio). O koncepcji płyty, zawiłych źródłach muzyki i tekstu pisaliśmy sporo. W numerze 113. „Pisma Folkowego Gadki z Chatki” zamieszczony został „Przewodnik” (całe 11 stron!) autorstwa samego Joszki. Powstał z myślą o wszystkich tych, którzy nie mają pojęcia, jak skomplikowaną symbolikę zawierają ludowe teksty (konsultacja etnolingwistyczna: prof. S. Niebrzegowska-Bartmińska, L. Hradit), melodie, i z jakimi zwyczajami miłosnymi się wiążą! A na płycie mamy istny przegląd muzyki ze Słowacji, Czech, Moraw, Węgier, i oczywiście Beskidu Śląskiego, iście wyszehradzka płyta!

Spoglądać wstecz i zgłębiać przeżycia

115 (grudzień 2014) Autor: Jiři Moravčik Dział: Recenzja To jest pełna wersja artykułu!

Ciesząca się międzynarodowym uznaniem śpiewaczka, skrzypaczka i wieczna eksperymentatorka – Iva Bittová, dokonała wielu nagrań o znamionach geniuszu, a świat o nich też już swoje wie. Do najdoskonalszych dzieł muzyki czeskiej zaliczany jest akustyczny podwójny album „Bílé inferno”z 1997 r., będący efektem absolutnie unikalnej twórczej współpracy z brneńskim, niemniej eksperymentującym gitarzystą Vladimírem Václavkiem. Kultowy album doczekał się również reedycji.