Serdecznie zapraszamy na VII Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne
„Indywidualność i indywidualności w muzyce tradycyjnej”. Seminarium odbędzie
się w dniach 30-31 marca br. w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu
Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 32, Warszawa).
Szczegółowy program:
Sobota 30 marca 2019
10:00 – powitanie uczestników seminarium
Sesja I – prowadzenie: dr Weronika Grozdew-Kołacińska
10:10 – prof. Piotr Dahlig Wątek personalny w badaniach etnomuzykologicznych i folklorystycznych
10:40 – dr hab. Tomasz Nowak O działalności naukowej prof. Anny Czekanowskiej-Kuklińskiej w siedemdziesiątą rocznicę pierwszego wyjazdu Dostojnej Jubilatki w teren
11:00 – Barbara Śnieżek „W tobie, umyśle mój, mierzę czas” – o Profesorze Ludwiku Bielawskim w przeddzień dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin
11:20-11:30 – przerwa
Sesja II – prowadzenie: dr hab. Tomasz Nowak
11:30 – dr Aleksandra Kleinrok Nina Łuszczewska – salonowa lwica czy artystyczna indywidualność w życiu XIX-wiecznej Warszawy?
11:50 – Angelika Tracz Przekroczyć tabu. Charakterystyka polskiej kobiety muzykującej na przykładzie Wiesławy Gromadzkiej
12:10 – Aleksandra Faryńska Dla męża żona, dla dzieci matka, dla społeczności – osobowość. Józefa Krzciuk we wspomnieniach
12:30 – Katarzyna Mróz „Swój” czy „obcy”? O granicach „swojskości” na Kurpiach
12:50 – 13:10 – dyskusja
13:10 – 13:20 – przerwa
Sesja III – prowadzenie: dr Dorota Majerczyk
13:20 – dr Arleta Nawrocka-Wysocka Badania terenowe – spotkanie indywidualności. Na przykładzie Śląska Cieszyńskiego
13:40 – dr Mariusz Pucia Stanisław Śmiełowski. Kontynuator idei śląskich „badaczy niestrudzonych”
14:00 – Agnieszka Jeż Żydowscy folkloryści warszawscy: sylwetki wybranych badaczy
14:20 – Beata Maksymiuk-Pacek Jan Ignaciuk – badacz kultury Podlasia
14:40 – 15:00 – dyskusja
15:00 – 16:00 – przerwa obiadowa
Sesja IV – prowadzenie: dr Łukasz Smoluch
16:00 – Maciej Kierzkowski Fryderyk Chopin jako twórca źródeł bezpośrednich do historii orkiestr dętych
16:20 – Karolina Anna Pawłowska Antoni Janiszewski – nestor kultury muzycznej Regionu Kozła
16:40 – dr Gabriela Gacek Ogólnopolska Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego we wspomnieniach informatorki
17:00 – dr Jacek Jackowski Polskie dziedzictwo etnofonograficzne w świetle obowiązujących przepisów prawa, czyli Janko Muzykant na wokandzie
17:20-17:50 – dyskusja i podsumowanie pierwszego dnia konferencji
19:00 – „Brudło z Wąchabna – śledztwo teatralne” – spektakl Alicji Brudło i Weroniki Fibich
Centrum ŁOWICKA, ul. Łowicka 21, 02-502 Warszawa
Warszawę i Wąchabno dzieli ponad 400 kilometrów, dzieje od 1934 roku, droga głosów, odgłosów i dokumentów. Jednocześnie jest jeden instrument. Jest też potomkini. Są też luki w układanej przez nią historii. Pustka, którą ledwo można dostrzec pomiędzy setkami pożółkłych kartek, nagraniami, które wiecznie czekają na swoich słuchaczy, piaszczystą drogą Wąchabna, zakrzywionymi rogami kozła, pograniczem, Wielkopolską i jej muzyką. Jak odnaleźć tu głos, którego nikt zawczasu nie zapamiętał? Jego odtworzenie podczas spektaklu to próba odnalezienia własnej tożsamości.
Spektakl zrealizowany w ramach Akademii Teatru Alternatywnego, organizowanej przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Kana i Teatr Brama w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W spektaklu wykorzystano nagrania archiwalne oraz dokumenty Jadwigi i Mariana Sobieskich pochodzące ze zbiorów Polskiej Akademii Nauk.
20:30 – klub konferencyjny, podczas którego odbędzie się Walne Zebranie członków Stowarzyszenia PSE
Karczma „Siwy Dym”, ul. Puławska 378, 02-844 Warszawa
Niedziela 31 marca 2019
Sesja V – prowadzenie: dr Kinga Strycharz-Bogacz
10:30 – dr Ewa Grochowska Przyczynki do genealogii muzycznych: Franciszek Racis z Jasionowa
10:50 – dr Agata Kusto Stanisław Głaz z Dzwoli. Mistrz tradycji
11:10 – Lidia Anna Biały Indywidualizm wykonawczy muzyki tradycyjnej na przykładzie wybranych skrzypków
11:30 – Monika Kurzeja Michał Piksa, Wincenty Pyrdoł, Franciszek Kurzeja – echa niezwykłe, czyli muzykanckie gazdówki białych górali
11:50 – 12:10 – dyskusja
12:10 – 12:20 – przerwa
Sesja VI – prowadzenie: dr Agata Kusto
12:20 – Anastasiya Niakrasava „Śpiewam swoje życie”. Indywidualny styl wykonawczy jako cecha wspólna
12:40 – Angelika Magier Indywidualność śpiewaczek mikroregionu Bagnosze
13:00 – Maria Bikont Indywidualność w śpiewie Zachodniego Polesia na przykładzie śpiewaków ze wsi Perebrody
13:20-13:40 – dyskusja
13:40-14:50 – przerwa
Sesja VII – prowadzenie: dr Arleta Nawrocka-Wysocka
14:50 – dr Kinga Strycharz-Bogacz Józef Jasek z Milówki jako wybitny śpiewak i depozytariusz lokalnej religijnej tradycji muzycznej
15:10 – dr Beata Bodzioch Indywidualizm wykonawstwa monodii liturgicznej a śpiew tradycyjny
15:30 – dr Łukasz Smoluch Między wspólnotowością a indywidualnością. Muzyka bębniarska Malinke z Baro (Wschodnia Gwinea)
15:50 – 16:30 – dyskusja, podsumowanie i zakończenie seminarium
Zapraszamy także na wydarzenie towarzyszące – spektakl Alicji Brudło i
Weroniki Fibich pt. „Brudło z Wąchabna – śledztwo teatralne”. Inspiracją do
spektaklu były między innymi materiały muzyczne, protokoły oraz listy
zgromadzone w Zbiorach Fonograficznych IS PAN. Spektakl odbędzie się w sobotę
30. marca o godzinie 19:00 w Centrum Łowicka (ul. Łowicka 21, Warszawa).
Organizatorem seminarium oraz spektaklu jest Polskie Seminarium
Etnomuzykologiczne.
Więcej informacji na: http://www.etno.imuz.uw.edu.pl/
Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami,
Zarząd Stowarzyszenia „Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne”:
Weronika Grozdew-Kołacińska, Tomasz Nowak, Dorota Majerczyk, Ewelina Grygier,
Barbara Śnieżek.