Bester Quartet Piazzolla Angels

Anioły...
Astor Piazzolla i jego tanga – chyba wszystko już zostało odkryte, opowiedziane, opisane oraz nagrane. Na przestrzeni lat ta charyzmatyczna postać, a w szczególności jego muzyka dla wielu była i nadal jest ogromnym źródłem inspiracji. Powstają coraz to ciekawsze koncepcje aranżacyjno-wykonawcze, czasami bardzo odbiegające od pierwowzoru, jaki stworzył sam Maestro, innym razem są to po prostu interpretacje. Zdarza się i tak, że muzyka Piazzolli staje się punktem wyjścia do twórczych poszukiwań własnego języka muzycznego. Bez względu na to jednak, w jaki sposób spojrzymy na jego spuściznę, musimy przyznać, iż oddziałuje ona na słuchaczy, wykonawców czy też twórców w bardzo podobny sposób, a jej wspólnym mianownikiem jest bogactwo barw i emocji, mieniących się przeróżnymi odcieniami w zależności od kompozycji czy też ich interpretacji. Zatem, aby zrozumieć genezę powstania tej płyty, musimy nieco cofnąć się w czasie. Roku Pańskiego 1992 (rok śmierci Astora Piazzolli) w jednej z muzycznych księgarń w Krakowie kupiłem kasetę magnetofonową z zapisem dwóch bardzo ciekawych kompozycji – Concierto para bandoneón oraz Tres tangos w znakomitym wykonaniu Maestra z towarzyszeniem Orchestra of St. Luke’s pod batutą jego przyjaciela z czasów młodzieńczych Lalo Schifrina. To był mój pierwszy kontakt z muzyką Piazzolli i wtedy to właśnie mimowolnie zostałem wciągnięty na całe życie w magiczny świat dźwięków i fraz, muzyki anielskiej z jednej strony, a z drugiej budzącej zupełnie przeciwstawne emocje, nieraz wręcz demoniczne.
Na przestrzeni wielu lat powstało w mojej głowie mnóstwo koncepcji muzycznych, których pośrednią lub bezpośrednią, świadomą lub też nieświadomą inspiracją były kompozycje Astora Piazzolli, ale niestety nie pojawiła się sposobność, by móc w twórczy sposób zmierzyć się z jego dziełami. Anioły fruwały i trzepotały skrzydłami, nie pozwalając ani na chwilę zapomnieć o jego milongach, tangach, fugach. Nadszedł więc nieoczekiwanie czas próby, a raczej demonicznej zarazy, wymuszającej na nas nowe, zupełnie inne sposoby prezentacji muzycznej. Z takim bagażem wkroczyliśmy w rok 2021, na który przypada setna rocznica urodzin Astora Piazzolli. I tym razem anioł zatrzepotał skrzydłami. Na potrzeby Programu 2 Polskiego Radia – Jacek Hawryluk zaproponował mi zaaranżowanie i wykonanie kilku kompozycji Mistrza. Moje zdziwienie było przeogromne, ale z nieskrywaną radością podjąłem się tego zadania. Dzisiaj, dzięki wytwórni For Tune®, możecie Państwo posłuchać cudownej muzyki Astora Piazzolli w naszej interpretacji, odnoszącej się do jego wczesnych poszukiwań i inspiracji. (Jarosław Bester)

Jarosław Bester – akordeon
Dawid Lubowicz – skrzypce, mandolina
Maciej Adamczak – kontrabas
Ryszard Pałka – perkusja

Wszystkie kompozycje Astor Piazzolla, z wyjątkiem [09] – Carlos Gardel.
Aranżacje Jarosław Bester.

Nagrano 13–14 lipca 2021 w MaQ Records Studio w Katowicach.
Rejestracja dźwięku: Maciej Stach || Mix: Ryszard Pałka || Master: Michał Kupicz
Design: For Tune® II Cover photo: Evgenii Dmitriev