Artykuły z działu: Kaseta dla prenumeratorów

Kapela Drewutnia

70 (wrzesień 2007) Autor: Stefan Bracha Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Kapela Drewutnia jest jednym z najbardziej znanych polskich zespołów folkowych grających muzykę łemkowską i ukraińską. Grają na takich instrumentach jak: suka biłgorajska, mongolski toushpulur, wołynka, dżołomiga czy basy sądeckie. Mają na swoim koncie pięć albumów (w tym jeden zawierający kolędy). Niedługo wydadzą płytę koncertową.

Chwylyna - krótka historia

69 (lipiec 2007) Autor: Bogusław Siwec Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

W roku 1947 wraz z przesiedleniem Łemków, na ziemie odzyskane przywędrowała ich religia, kultura, zwyczaje i obrzędy. Ostoją religii byty cerkwie, natomiast z kulturą było znacznie gorzej. Duże rozproszenie, brak patronatu i zainteresowania ze strony państwa powodowało, że tradycyjna muzyka, tańce i pieśni rozbrzmiewały jedynie na weselach, chrzcinach i innych spotkaniach rodzinnych i towarzyskich. Stąd też istniała duża potrzeba stworzenia grupy, która chroniłaby od zapomnienia liczne melodie, pieśni i przyśpiewki. Te wymagania zaczęła spełniać grupa folkowa Chwylyna założona w Ługach k/Dobiegniewa w 1989 roku przez potomków Łemków przygnanych na ziemie zachodnie w ramach akcji "Wisła".

Orkiestra św.Mikołaja "Z Dawna Dawnego"

68 (kwiecień 2007) Autor: Ewa Pacławska Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Zacznijmy od początku. Początku Orkiestry św. Mikołaja i początku polskiej muzyki folkowej. Bo to właśnie lubelscy muzycy "rozśpiewali" folk na wielką skalę, czyniąc z tradycji ludowej źródło nieskończonych inspiracji - dla siebie i wielu, którzy przyszli potem.

Orkiestra to wdzięk i mistrzostwo tworzących ją muzyków, zabawa i zdumienie tych, którzy słuchają, ale też twórczość wysoko ceniona przez znawców muzyki i kultury, wielokrotnie komentowana, nagradzana, obecna w różnych czasach i miejscach (także tych bardzo odległych), to wreszcie nietypowa instytucja, w której dba się o to, aby tradycja ludowa (nie tylko muzyczna) mogła być stale odkrywana.

Carrantuohill Inis

63-64 (sierpień 2006) Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Carrantuohill istnieje od 1987 roku. Wykonuje tradycyjną muzykę celtycką rodem z Irlandii i Szkocji orazwłasne aranżacje oparte na celtyckich korzeniach. Wykorzystuje stylowe instrumentarium (skrzypce, uilleannpipes, bouzuki, cittern, bodhran, flety, tin whistles, akordeon, mandolinę, gitarę akustyczną) poszerzającbrzmienie o gitarę basową oraz instrumenty perkusyjne i klawiszowe.

Pieśni nie tylko święte Tradycja Muzyczna Podlasia

57 (czerwiec 2005) Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Seria nagrań trzech zespołów śpiewaczych z okolic Czeremchy - ze Wsi Czeremchy, Dobrywody i Wólki Terechowskiej - ma na celu przedstawienie różnorodności ludowego śpiewu wschodniego Podlasia. Większość pieśni, zarówno tych religijnych jak i świeckich, ma przyporządkowane tradycją miejsce w czasie i przestrzeni. Cykl doroczny splata się z cyklem rodzinnym, a najważniejsze wydarzenia, prace i obrzędy wymagają określonej, szczególnej oprawy muzycznej, jaką na terenie Podlasia jest głównie śpiew. Mieszkańcy wsi, z których pochodzą nagrania, mówią i śpiewają po swojomu, czyli w tutejszej gwarze.

Cztery refy

58 (wrzesień 2005) Autor: Jerzy Rogacki Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Zespół pod obecną nazwą istnieje od 1985 roku. Początkowy skład tworzyli członkowie Akademickiego Klubu Żeglarskiego w Łodzi. W repertuarze grupy (liczącym ponad dwieście utworów) znajdują się szanty, pieśni morskie, pieśni wielorybnicze, ballady rybackie, pieśni o bitwach morskich oraz muzyka instrumentalna oparta na folklorze irlandzkim, szkockim, angielskim i bretońskim, która kiedyś była grana na pokładach wielkich żaglowców.

Zdecydowaną większość tekstów stanowią teksty własne oraz tłumaczenia oryginalnych pieśni morskich, zaliczane obecnie do klasyki gatunku. Wiele z nich śpiewanych jest także w języku angielskim. Szanty i stylizacje szantowe, które stanowią część repertuaru, śpiewane są na ogół a cappella. Grupa wykorzystuje wyłącznie instrumenty akustyczne, typowe dla tego rodzaju muzyki, między innymi anglo-koncertinę, bodhran, drumlę, flażolety, gitarę, mandolinę, skrzypce.

Turnioki „Bycek”

53 ((4) 2004) Dział: Kaseta dla prenumeratorów To jest pełna wersja artykułu!

Geneza. Zespół – którego nazwa pochodzi od turni, czyli skalistych szczytów górskich – powstał w 2000 roku. Jego założycielem i pomysłodawcą jest Arkadiusz Wiech, który urodził się pod Babią Górą w miejscowości Lachowice koło Suchej Beskidzkiej. Od dziecka grał na gitarze, a jednocześnie marzył o muzykowaniu w góralskiej kapeli, co, jak wiadomo, przy takim instrumencie jest niemożliwe. Często więc dokonywał przeróbek góralskich piosenek na rockowy skład z gitarami i perkusją. I tak, wzrastając w beskidzkiej tradycji, kształcił się dalej w grze na gitarze. Rozpoczął studia w Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie na kierunku wychowanie muzyczne. Tam poszerzył swoją wiedzę nie tylko w zakresie gry na gitarze, ale także w dziedzinie kompozycji i aranżacji oraz spotkał wielu muzyków, wśród których są obecni członkowie grupy Turnioki.