Wirtu@lne Gęśle w natarciu

Tradycja nie do końca dała się wcisnąć w zerojedynkowy schemat i choć wrasta w wirtualną rzeczywistość, nie daje się wykorzenić. WIRTU@LNE GĘŚLE drążą niszę w murze między starym a nowym brzmieniem. Na skraju globalnej wioski dają schronienie tym nurtom, które nie znajdują swego miejsca wśród wszechobecnej komercji. W plebiscycie spotykają się płyty, wykorzystujące brzmienia tak współczesne, jak i tradycyjne. Gitara elektryczna czy skrzypce? Sopiłki czy syntezator? Białe głosy czy czarna muzyka? Każdy może sam dokonać tego wyboru - głosując!



Folkowa płyta roku zdaniem słuchaczy

"Wirtu@lne Gęśle" to internetowy konkurs na folkową płytę minionego roku. Już od trzech lat poprzedza on organizowany przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej Festiwal Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja". Również i w tym roku, przed jubileuszową - X "Nową Tradycją"- odbywa się kolejna edycja plebiscytu, w którym internauci wybierają najpopularniejsze płyty folkowe, wydane w Polsce w roku 2006. Płyta, która zbierze najwięcej głosów, otrzyma wyróżnienie - WIRTU@LNE GĘŚLE 2007.

Podczas Festiwalu przyznawany jest Folkowy Fonogram Roku - nagroda jurorów. "Wirtu@lne Gęśle" umożliwiają wszystkim słuchaczom wyrażenie własnej opinii i zagłosowanie na muzykę, która najbardziej przypadła im do gustu. W plebiscycie biorą przede wszystkim udział płyty zgłoszone do konkursu radiowego, ale również inne wydawnictwa z szeroko pojętego nurtu folkowego, wykorzystujące elementy muzyki etnicznej. Laureat WG już tradycyjnie wystąpi na scenie pierwszego dnia Festiwalu "Nowa Tradycja 2007".

Naszym celem jest zainteresowanie słuchaczy muzyką folkową, muzyką inspirowaną tradycjami i dźwiękami z różnych zakątków Polski i świata oraz rozpropagowanie najciekawszych krajowych wydawnictw płytowych. Jest to również doskonała forma promocji polskich wykonawców i zrealizowanych przez nich nagrań, odwołujących się do szeroko rozumianej kultury i muzycznej tradycji ludowej. Głosowanie odbywa się na specjalnie przygotowanej do tego celu stronie internetowej www.gesle.folk.pl, na której zamieszczone są opisy zgłoszonych płyt, zasady głosowania, a także informacje o poprzednich edycjach plebiscytu.


A jak to z Gęślami bywało?

Wszystko zaczęło się 2004 roku, kiedy to w premierowej, pierwszej edycji plebiscytu, zgłoszonych zostało aż 25 płyt. Głosujący przyznali nagrodę płycie "Hulaj póki czas" podlaskiego zespołu Czeremszyna. Jakież było zaskoczenie i aplauz publiczności zgromadzonej pierwszego dnia festiwalu NT'04 w Studio im. Lutosławskiego, gdy na zakończenie wieczoru, po laureatach FFR, wystąpiła nie zapowiadana wcześniej ekipa z Czeremchy, odbierając "gęślową" nagrodę, a zaraz potem dając popis spontanicznego grania i prawdziwej folkowej zabawy!

Nie mniejsze zaskoczenie stałych uczestników festiwalowych koncertów, wzbudził występ laureata WG 2005. Największe uznanie fanów, spośród 21 tytułów biorących wówczas udział w plebiscycie, zdobyła płyta "Rockhill" nagrana przez Zespół Muzyki Celtyckiej Beltaine. W zeszłym roku zaskoczenia nie było już jednak żadnego. W plebiscycie słuchaczy, wśród ponownie 25 zgłoszonych tytułów, zwyciężyła płyta "Indialucia" nagrana przez gitarzystę Michała Czachowskiego oraz międzynarodową grupę muzyków z Indii, Hiszpanii, Włoch i Polski. Ten niezwykły projekt genialnie połączył dwa fascynujące muzyczne style: hinduskie ragi z andaluzyjskim flamenco. Doskonale zrealizowana i znakomicie wydana płyta została doceniona również przez jurorów FFR'2006 (Nagroda II stopnia). Laureat WG'06 odebrał na festiwalowej scenie nagrodę - symboliczne Gęśle - autorską impresję wykonaną przez Antka Kanię. Jednego z prekursorów muzyki folkowej w Polsce, twórcę osobliwych folkowych instrumentów.

Znamienne, że z roku na rok zdecydowanie zwiększa się liczba internautów, biorących udział w plebiscycie. Od pierwszej edycji w 2004 roku, gdy głosowało ok. 240 osób, zwiększyła się ona prawie siedmiokrotnie. W 2006 roku swój głos na folkową płytę roku oddało już prawie 1600 osób. Liczba głosujących to niewątpliwe potwierdzenie, że pomysł na plebiscyt znalazł uznanie i akceptację słuchaczy, i już na stałe wpisał się w doroczny kalendarz imprez folkowych.


Najbardziej oryginalna okładka

Głosowanie na najlepszą płytę roku to nie jedyna już część plebiscytu "Wirtu@lne Gęśle". W 2006 roku, głosujący po raz pierwszy mogli również wybrać najciekawszą, najbardziej oryginalną okładkę płyty. Największe uznanie zyskała okładka albumu "Tchort vee scoond folk" olsztyńskiego zespołu Shannon, zaprojektowana przez Tomasza Modrzejewskiego. Nowość w plebiscycie przyjęła się znakomicie. Na najciekawszą okładkę zagłosowało od razu ponad tysiąc osób.


Burza Braw od publiczności

Najważniejszą częścią Festiwalu "Nowa Tradycja" jest prestiżowy konkurs dla wykonawców, inspirujących się polską muzyką ludową lub muzyką historycznych mniejszości etnicznych zamieszkujących Polskę. Od 2004 roku także publiczność festiwalu ma możliwość przyznawania własnej nagrody - nagrody publiczności "Burza Braw". To taka festiwalowa "nowa tradycja na Nowej Tradycji". Wybór festiwalowej publiczności jest całkowicie niezależny od oficjalnych decyzji jury. Warunkiem niezbędnym uczestnictwa w głosowaniu jest wysłuchanie występów wszystkich zespołów w czasie obydwu dni konkursowych. Symbolem i znakiem rozpoznawczym "Burzy Braw" stały się już niezwykłe nagrody od publiczności dla zwycięzców głosowania, wręczane laureatowi przez przedstawicieli widzów na festiwalowej scenie. Za każdym razem zwycięzcy odbierają pokaźny woreczek zebranych wśród widzów symbolicznych złotówek, płytę CD z nagraniem gromkiej, festiwalowej burzy braw, a przede wszystkim żywe, gorące, spontaniczne brawa zgromadzonej publiczności.

Ciekawe, że jak dotychczas jury i publiczność byli nadzwyczaj zgodni. Trzy lata temu zarówno "Grand Prix" festiwalu, jak i "Burza Braw" zostały przyznane Joannie Słowińskiej z zespołem. Dwa lata temu Grzegorz Tomaszewski otrzymał "Burzę Braw" oraz I nagrodę im. Czesława Niemena. W 2006 roku nagrodę jurorów "Grand Prix" oraz nagrodę publiczności "Burza Braw" odebrał zespół Kwadrofonik. Czy i w tym roku opinie fachowców i publiczności będą identyczne?


Kto za tym wszystkim stoi?

Pomysłodawcami i organizatorami "Wirtu@lnych Gęśli" - plebiscytu na folkową płytę roku - oraz "Burzy Braw" - nagrody publiczności Festiwalu "Nowa Tradycja" jest niezrzeszona grupa miłośników muzyki folkowej. Naszą inicjatywę traktujemy jako doskonały sposób na popularyzację tego rodzaju muzyki, ale także jako dobrą zabawę. Mamy nadzieję, że obie nagrody będą atrakcją dla fanów, a artystom - wykonawcom i zespołom - pomogą znaleźć nową publiczność. Wszystkich słuchaczy folku gorąco zapraszamy do udziału w plebiscytach oraz do wspólnej folkowej zabawy.

Autor jest współorganizatorem plebiscytu internautów Wirtualne Gęśle oraz szefem Klubu Jarema w Warszawie.

Niezmordowany propagator muzyki folkowej i podróży muzycznych po świecie.

Kontakt mailowy z organizatorami: gesle@folk.pl .

Skrót artykułu: 

Tradycja nie do końca dała się wcisnąć w zerojedynkowy schemat i choć wrasta w wirtualną rzeczywistość, nie daje się wykorzenić. WIRTU@LNE GĘŚLE drążą niszę w murze między starym a nowym brzmieniem. Na skraju globalnej wioski dają schronienie tym nurtom, które nie znajdują swego miejsca wśród wszechobecnej komercji. W plebiscycie spotykają się płyty, wykorzystujące brzmienia tak współczesne, jak i tradycyjne. Gitara elektryczna czy skrzypce? Sopiłki czy syntezator? Białe głosy czy czarna muzyka? Każdy może sam dokonać tego wyboru - głosując!

Autor: 
Dział: 

Dodaj komentarz!