Wirtu@lne Gęśle

WIRTU@LNE GĘŚLE – nagroda dla najlepszej etnicznej płyty roku – zrodziły się spontanicznie, a zrealizowane zostały przez osoby, które uznały, że warto zrobić coś nowego i ciekawego. Coś, co będzie wspólnym przedsięwzięciem wszystkich fanów muzyki folkowej.



WIRTU@LNE GĘŚLE dotychczas otrzymali:

2009 r. – Nowa Ex-Tradycja – Żywiołak
Debiutancki krążek zespołu poprzedzony był rewolucyjnym wejściem na rynek. Swoim odkrywczym i niekonwencjonalnym dźwiękiem wdarli się w serca słuchaczy. Grupa prezentuje nowe spojrzenie na tradycje, które, wydawałoby się, już kompletnie zanikły. To spojrzenie na tradycję przedchrześcijańską z dużym dystansem i z niebanalnym przymrużeniem oka.





2008 r. – KONCENtRAD. – Beltaine
Drugi krążek Beltaine jest nowoczesnym połączeniem tradycyjnej muzyki celtyckiej z muzyką współczesną. Tradycyjne, lub inspirowane tradycyjnymi, melodie ubrane zostają w nowoczesne instrumentarium i współczesne aranżacje.





2007 r. – Huculskie muzyki – Orkiestra św. Mikołaja
Celem projektu jest przede wszystkim wzajemna wymiana doświadczeń muzycznych, a efektem wspólny program koncertowy oparty na folklorze muzycznym Wschodnich Karpat. Przedsięwzięcie to jest ukoronowaniem dotychczasowej wieloletniej współpracy i przyjaźni Orkiestry św. Mikołaja i Kapeli Romana Kumyka.






2006 r. - Indialucía – Michał Czachowski
Indialucía to projekt muzyczny łączący dwa fascynujące style muzyczne: muzykę indyjską oraz flamenco. Nagrania powstały w latach 1999 - 2004, głównie w Indiach i Hiszpanii. Wzięło w nich udział wielu znakomitych muzyków z obu kontynentów. Pomysłodawcą, producentem oraz szefem artystycznym nagrań jest Michał Czachowski.





2005 r. - Rockhill – Beltaine
Album stanowi muzyczną ilustrację święta Beltaine, obchodzonego gdzieś w Irlandii, na wzgórzu Rockhill. Znajdujące się na płycie utwory to tradycyjne melodie irlandzkie i bretońskie, oraz własne kompozycje inspirowane muzyką celtycką, a całość aranżacji czerpie pełnymi garściami ze zdobyczy muzyki współczesnej.






2004 r. – Hulaj, póki czas – Czeremszyna
Krążek ten stanowi zapis barwnej wędrówki dziesięciolecia istnienia Czeremszyny. Materiałem jest bogata skarbnica pieśni Podlasia, zbliżonych gwarą do języka ukraińskiego bądź białoruskiego. Na płycie znalazły się pieśni ukraińskie, białoruskie i łemkowskie.









W tym roku Wirtualne Gęśle odbyły się już po raz siódmy, a wybierać można było spośród 57 tytułów. Wśród nich znalazły się wydawnictwa inspirowane zarówno polską muzyką ludową jak i dźwiękami z różnych zakątków świata. Były płyty z archiwalnymi nagraniami wiejskich muzykantów, współczesnymi wykonawcami wiernie podchodzącymi do tradycji, ale też produkcje nowoczesne, łączące ową tradycję z jazzem, rockiem, elektroniką albo muzyką klasyczną. Krótko mówiąc – pełne spektrum i koloryt polskiego życia folkowego.

Laureatem WIRTU@LNYCH GĘŚLI 2009 roku została płyta:

Voo Voo i Haydamaky
Skład: Voo Voo – Wojciech Waglewski - gitary, śpiew; Mateusz Pospieszalski - saksofony, śpiew; Karim Martusewicz - gitara basowa, kontrabas, piła; Piotr Żyżelewicz – perkusja; Haydamaky – Ołeksandr Jarmoła – śpiew; Iwan Lenio – akordeon; Wołodymyr Szerstiuk - gitara basowa; Eugen Didic - trąbka, flugelhorn; Ołeksandr Demjanenko - gitara, mandolina.
Na krążku znalazły się utwory powstałe dzięki wyjątkowej współpracy zespołów Voo Voo i Haydamaky – mieszanka folku i rocka, oryginalnych brzmień i energetycznych dźwięków. To prawdziwe historie i prawdziwie męskie śpiewanie. Muzyka oparta głównie na repertuarze ukraińskim, czerpiącym w naturalny sposób z korzeni, skal i rytmów bałkańskich, ale również z bardzo pojemnej stylistyki rocka. Artyści pokazują to, co w ich muzyce jest najbardziej nośne - przywiązanie do tradycji, do muzyki źródeł, połączone z piekielną energią i wielką wyobraźnią. W nagranych utworach połączyli elementy z muzyki narodowej i tradycji etnicznych z własnymi doświadczeniami i muzyką zachodnią. Podczas współpracy obu zespołów, grupa Voo Voo była uzupełnieniem i swoistym filtrem dla emocjonalnej gry Haydamaków. Pod okiem Mateusza Pospieszalskiego, producenta muzycznego albumu oraz autora i kompozytora kilku pieśni, powstało niezwykłe połączenie muzyczne.

W pierwszej dziesiątce znalazły się również:

Percival Schuttenbach „Reakcja pogańska”
Tytułowa „Reakcja pogańska” to historyczna nazwa nawrotu pogaństwa na ziemiach polskich w latach 1034-1037. Pomysł na płytę opiera się na połączeniu pozornie mało podobnych nurtów muzycznych: oryginalnych pieśni muzyki ludowej z niszowym metalem i ciężkim rockiem.






Lemko Tower „Śpiwanoczky”
Czwarte płytowe spotkanie z radosną, pełną emocji muzyką Łemków ze Strzelec Krajeńskich na pewno nie zawiedzie nikogo. Oto potomkowie wygnanych z Podkarpacia górali miast wtopić się w jednolity krajobraz kulturowy zachodniej Polski, zechcieli opowiedzieć nam o tym, co mają najcenniejszego.






Danar „Danar”
Fonograficzny debiut zespołu Danar, jednej z najciekawszych grup wykonujących muzykę celtycką w Polsce. Głęboka inspiracja irlandzką tradycją oraz odważne podróże interpretacyjne w kierunku jazzu i muzyki świata.







Percival & Radbor „Słowiański Mit o Stworzeniu Świata”
Projekt przedstawia rekonstrukcję słowiańskiej kosmogonii. W swoim założeniu jest próbą złożenia w całość pojedynczych mitów i tropów, jakie odnajdujemy w kronikach, bajkach i podaniach.







Hoboud „Wskrzeszenie Hobouda”
Brzmienie albumu jest wynikiem połączenia nowoczesnych nurtów muzyki z XVIII i XIX wiecznymi melodiami zaczerpniętymi z materiałów źródłowych (pieśni zaśpiewane są w gwarze warmińskiej, przeplecione gawędami).







Dziczka „Tradycyjne pieśni z Ukrainy”
Na pierwszy album Dziczki składają się pieśni weselne i liryczne Wschodniej Ukrainy. Muzyczną bazę dla repertuaru stanowią nagrania autentycznych śpiewaków z archiwum Tetiany Sopiłki oraz Laboratorium Folkloru Państwowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie.






Kroke „Out of sight”
Wybitnie urocze i wesołe wydają się nowe kompozycje grupy nagrane w pierwotnym składzie Trio. Jest to swego rodzaju powrót do korzeni. Odrzucenie perkusji oznacza wzmocnienie skrzypiec, akordeonu i basu. Dzięki twórczemu połączeniu tradycji i własnego spojrzenia muzyka Kroke jest wciąż odkrywcza.






Green Wood „ Elegia o latach minionych”
Płyta stanowi wypadkową fascynacji tradycjami muzycznymi krain celtyckich, rodzimą poezją śpiewaną, epickością średniowiecza, twórczością Katarzyny Gartner, zamiłowaniem do nurtu fantasy, narodową dumą oraz przynależnością do konkretnego regionu Polski jakim są wyspy Uznam i Wolin.






The Ukrainians „Diaspora”
Album prawie w całości, zawiera zupełnie nowy i świeży materiał autorski! płycie znajdzie kawał solidnej muzy, do której Ukrainiansi zdołali go przyzwyczaić pierwszymi trzema, klasycznymi już dziś, albumami. Muzycznie jest to ta sama, niepowtarzalna „ukrainiansowska” folkowa konwencja, z zadziornym punkowym pazurem.






Od 2006 roku wybieramy też najciekawszą okładkę, w tym roku wyróżniono okładkę płyty Kaszëbsczi piestrzéń (Kaszubski pierścionek) Chóru Sensus Musicus.
Sensus Musicus to grupa śpiewaków o szerokich zainteresowaniach i bogatym doświadczeniu muzycznym. Na płycie chór z Lęborka prezentuje program pieśni kaszubskich, ale wykonują również muzykę kantatowo-oratoryjną, jak też i świecką muzykę chóralną. Okładkę płyty zaprojektował Mirosław Rekowski - www.rekowski.pl.
Skrót artykułu: 

WIRTU@LNE GĘŚLE – nagroda dla najlepszej etnicznej płyty roku – zrodziły się spontanicznie, a zrealizowane zostały przez osoby, które uznały, że warto zrobić coś nowego i ciekawego. Coś, co będzie wspólnym przedsięwzięciem wszystkich fanów muzyki folkowej.

Dział: 

Dodaj komentarz!