Uczestnicy XI Folk Fiesta Era GSM

Charakterystyki występujących zespołów


Ząbkowice Śląskie, 7-9 lipca 2000 rok

AMALA

W 1996 roku bracia Brizani zamieszkali w Ljubljanie (Słowenia) i założyli cygański zespół Amala w celu zachowania bogatej tradycji cygańskiej muzyki. Amala gra muzykę, która charakteryzuje się bogatą rytmiką, delikatną harmonią, które pochodzą ze stylu życia rumuńskich Cyganów. To właśnie dzięki swojemu charakterowi muzyka cygańska przetrwała wieki i jest żywa i popularna do dnia dzisiejszego. Zespół Amala prezentuje tradycyjne śpiewanie oraz instrumentalne melodie bałkańskie przedstawione w nowym wykonaniu i aranżacji. Skład: Traja Brizani - bass, keyb. ,śpiew; Agim Brizani - bębny, śpiew; Cerim Haliti - tarabuka; Sasa Olenjug - git. solo, skrzypce; Gorazd Andrejic - perk.; Jovan Vukovic - synth.; Severdan Nuhi - git. , śpiew.


BRAThANKI

Muzyczne objawienie pop-folku roku 2000. Brawurowo podbili serca słuchaczy i wdarli się na polskie listy przebojów. Dowcipne teksty, porywające rytmy,które wykorzystują muzykę różnorakich grup etnicznych w połączeniu z rockiem, reggae, funky i tym wszystkim, co składa się na nowoczesną muzykę rozrywkową. Takiej żywiołowości, radości grania, wirtuozerii, dynamiki i poczucia humoru nie było jeszcze na naszym rynku. Skład: Halina Mlynkova - wokal; Jacek Królik - gitara; Janusz Mus - akordeon; Adam Prucnal - skrzypce; Grzegorz Piętak - gitara basowa; Stefan Błaszczyński - flet; Adam Niedzielin - instr. Klawiszowe.


BREIZH

Spotkanie z muzyką i tańcem bretońskim podzielone jest na dwie części. Pierwsza to warsztaty taneczne prowadzone przez Tomasza Kowalczyka. Druga część to koncert zespołu Breizh prezentującego tradycyjną muzykę bretońską, a jednocześnie sprawdzian umiejętności nabytych wcześniej. Obyczaje i muzyka Bretanii związane są z kulturą celtycką. I na pewno stanowi to o jej wyjątkowości. Od kilku lat obserwujemy w Bretanii powrót do celtyckich zwyczajów i tradycji. Breizh przenosi nas na kilka godzin na kamienne rynki starych bretońskich miast położonych nad stromymi i tajemniczymi brzegami Atlantyku. Skład: Grzegorz Górski - gitara, mandolina; Bartosz Jakubicki - bombarda, harmonijka ustna, whistle; Piotr Lasko - akordeon, dudy bretońskie (biniou koz), whistle, flet; Szymon Miśniak - djimbe, bodhran; Ewa Wojtyńska - skrzypce.


CHRIS JONES

Zaczął grać na gitarze w wieku 5 lat. Trzy lata później zdecydował, że zostanie gitarzystą kiedy dorośnie. Kariera Chrisa Jonesa jest naznaczona współpracą z takimi artystami jak: Bob Dylan, Peter, Paul & Mary and Mason Williams. W 1972 roku został wyróżniony tytułem "Młody kompozytor roku". Chris stworzył swój własny "muzyczny koktail" piosenek oryginalnych i wpadających w ucho. Po zakończeniu służby wojskowej w Niemczech zdecydował pozostać w tym kraju. Sława talentu Chrisa szybko rozeszła się po Europie, co zaowocowało współpracą koncertową oraz nagraniową z takimi artystami jak: Liz Meyer, Kieran Halpin, David Munyon, Allen Taylor, Mike Silver oraz Geraldine MacGowan (ex OISIN). W repertuarze artysty znajdują się: irlandzkie piosenki ludowe, blues, baroque, country oraz zwariowany rock'n'roll.


DIE GRINE KUZINE

".... grają w kapeluszach, są ubrani w kolorach biało-czarnych i trzęsą sceną grając tradycyjną muzykę klezmerską mieszając ją ze ska, jazzem i wszystkim co przyjdzie im do głów." - TIP-Berlinmagazin

Należą do nowej generacji klezmerów niemieckich. W ostatnich latach zespół uplasował się w światowej czołówce zespołów klezmerskich. Siła zespołu leży w talentach muzycznych poszczególnych członków zespołu, którzy swoje doświadczenie czerpali z zespołów w których grali wcześniej Die Grine Kuzine są znani jako "gangsterzy berlińskiej sceny klezmerskiej". Ludzie przychodzą na ich koncerty aby się bawić, smucić oraz świętować. Oprócz tradycyjnego repertuaru klezmerskiego zespół oferuje w swoim programie piosenki bułgarskie, macedońskie, serbskie, tureckie oraz karaibskie. Muzyka klezmerska w swym najlepszym wydaniu powinna być zmysłowym świętowaniem życia. Wzrastając w tradycji i nabierając doświadczenia. Die Grine Kuzine udowadniają, że muzyka klezmerska jest ciągle żywa w Europie Wschodniej. Skład: Alexandra Dimitroff - śpiew, akordeon; Jens Domberg - sousaphon; Johannes Kevenhörster - klarnet, saksofon sopranowy; Karel Komnatoff - trąbka, rożek angielski, śpiew; Snorre Schwarz -perkusja, śpiew.


DIKANDA

"Tajemnice muzyki czterech stron wschodu" - pojęcie to świetnie określa repertuar zespołu, w którym znajdują się pieśni i melodie polskie, macedońskie, cygańskie, żydowskie, białoruskie, greckie, ukraińskie, tureckie, ruskie i bułgarskie. Ludowe pieśni zasłyszane, wędrujące, podawane z ust do ust są podstawą do budowy nowych aranżacji .Cechą bowiem muzyki Dikandy nie jest skrupulatna wierność ludowemu oryginałowi, lecz w oparciu się o siłę korzeni i tradycji stworzenie nowego, lirycznego, czy też niezwykle żywiołowego utworu. Skład: Anna Witczak - akordeon, tamburyn, śpiew, Kasia Dziubak - skrzypce, Violina Janiszewska - śpiew; Daniel Kaczmarczyk - bębny, przeszkadzajki; Piotr Rejdak - gitara; Tomasz Pikulski - kontrabas.


FANFARE CIOCARLIA

"Czasem, kiedy ludzie pytają mnie skąd pochodzę a ja odpowiadam im, że z Zece Prajini oni myślą, że pochodzę z końca świata, a ja myślę, że tam, na końcu świata jest najlepsze miejsce do robienia muzyki" - mówi trębacz Costica "Cimai" Trifan. Zece Prajini jest małą wioską, w której żyje czterysta osób. Wioska otoczona górami oraz zakurzonymi drogami znajduje się w Rumunii, lecz o rzut kamieniem od granicy z byłą Republiką Radziecką - Mołdawią. To jest właśnie dom dwunastu rumuńskich muzyków cygańskich, którzy stworzyli orkiestrę dętą Fanfare Ciocarlia. Sztuka grania muzyki była tam przekazywana z pokolenia na pokolenie od niepamiętnych czasów. Nie zapisywano nut. Instrumenty przekazywane z ojca na syna straciły swój pierwotny blask i pokryły się patyną starości. Na takich właśnie instrumentach Fanfare Ciocarlia wzniecają ogień swoich szalonych i połamanych rytmów. Ludowe pieśni rumuńskie oraz rytmy z Turcji, Bułgarii i Macedonii grane są na trąbkach, klarnetach oraz bębenkach. W każdy weekend instrumenty są wyciągane przez muzyków po to, aby grać na nich na ślubach oraz w czasie innych ceremonii. Niekiedy grają ponad trzydzieści godzin non-stop. Na każdą okazję jest inny rytm: geamparale, sirba, hora, a jeśli nastrój tego wymaga jest i szalona ruseasca na koniec. Po powrocie do wioski muzycy koją swoje obolałe wargi i czekają na następny angaż. Skład: Oprica Ivancea - sopran clarinet, alto sax., Ioan Ivancea - sopran clarinet; Costica "Cimai" Trifan - tr., voc.; Radulescu Lazar - tr., voc.; Nicusor "Pusac" Cantea - tr.; Craciun Ivancia - alto sax.; Constantin "Sulo" Calin - tenor horn; Laurentiu Mihai Ivancea - baritone horn; Constantin "Pinca" Cantea - tuba; Monel Trifan -tuba; Costel "Gisniac" Ursu - large drum; Nicolae Ionita - perc.


GERALDINE MAC GOWAN & FRIENDS

Geraldine MacGowan wygląda jak irlandzka dama wprost ze stron książki. Czarne włosy, celtycki naszyjnik na jej szyi, wielkie serce oraz wspaniały głos. Czy pojedynczy głos może objąć oraz wyrazić uczucia całego kraju? Ktokolwiek słyszał Geraldine MacGowan wie, że jest to możliwe. Tak jak irlandzkie słońce i deszcz stale następują po sobie, tak głos Geraldine MacGowan ześle na ciebie uczucie zimna i gorąca. Artystka ta jest uznawana za jedną z "wielkich dam" irlandzkiej sceny muzycznej. W połowie lat 70 - tych założyła legendarny zespół OISIN, który należał do najpopularniejszych zespołów z kręgu irlandzkiego odrodzenia folkowego. Nagrania Geraldine MacGowan dokonane z OISIN do dzisiaj inspirują nowe generacje muzyków. Pomimo tak wielkich zasług, Geraldine nie chce spocząć na laurach. Wymienione wcześniej sukcesy były motywacją do powrotu do studia wraz ze świetnym gronem specjalistów. Zaowocowało to wydaniem nowej płyty zatytułowanej "Til the morning comes". Geraldine MacGowen posiada nie tylko "złoty głos", ma ona również złotą rękę do wyboru piosenek. Płyta "Til the morning comes" zawiera dotąd przez nikogo nie nagrane tradycyjne piosenki oraz współczesne piosenki napisane przez najlepszych kompozytorów irlandzkich. Skład: Geraldine MacGowan - voc., bodhran, Chris Jones - guit., voc., Brian O`Connor - flute.


JORGOS SKOLIAS & BRONEK DUŻY

Stylu zespołu nie da się zakwalifikować do konkretnej kategorii muzycznej. Jest syntezą różnych gatunków muzycznych, w których najważniejsza jest inspiracja folklorem, jego różnorodną rytmiką i kolorytem. W muzyce duetu znajdujemy nastrój bluesa, balladową narrację, wokalną soulową ekspresję podpartą rytmiczną pulsacją puzonu. Skład: Jorgos Skolias - wokal, instr. perk.; Bronek Duży - puzon.


JOSE TORRES & COMBINACION LATINA

Muzyczna podróż na Karaiby pod fachowym przewodnictwem specjalistów z wyspy jak wulkan gorącej. Cel tej podróży jest jeden - wspaniała zabawa w rytmach przebojów muzyki latynoskiej (m.in. la bamba, guantanamera, la betea). Wdzięk, żywiołowość, taniec, a przede wszystkim wysoki poziom artystyczny to cechy, które prezentują podczas koncertów. Skład: Jose Torres -instr.prek., voc. Lead; Milargos Abreu Machado - voc., dance; Tomas Celis Sanchez - instr. perk.; Andrzej Rusek - bass; Tadeusz Leśniak - piano; Marek Rajss - instr. perk.; Jarosław Kędziora - sax tenor; Jarosław Spałek - trąbka; Jerzy Skalski - trąbka.


KARPATY MAGICZNE

Zaginiona przestrzeń kultury + intuicja + jodłowy las + mgły nad górami + szukanie tożsamości + siła i bunt wobec fałszowanego dziedzictwa + nowe obszary + teatr + coś naprawdę własnego + miłość + kot na oknie + mdłości na myśl o makdonaldzie. Skład: Tomek Bereziński - wyobraźnia, wsparcie plastyczne; Ramunas Jaras - klarnet, głos, wsparcie mentalne, wyobraźnia; Wojcek Czern - wokalizy i śpiew, instrumenty różne; Maciej Maciejewski - gitara elektr., instr.perk.; Tomek Radziuk - bas; Anna Nacher - muzyka, gitara, śpiew i wokalizy, bębny archaiczne i elektroniczne, teksty , szukanie i wyobraźnia; Marek Styczyński - etniczne instrumenty z Azji, Europy i Australii, wyobraźnia, wokalizy, muzyka.


KROKE

Kroke - to słowo, które w jidisz oznacza Kraków. W życiu muzyków i w ich twórczości oznacza ono zarazem fundamentalny punkt odniesienia dla ich własnej tożsamości kulturowej i artystycznej. Zespół powstał w 1992 roku i w bardzo szybkim czasie zyskał sobie miano jednej z najciekawszych formacji występując na liczących się muzycznych scenach oraz festiwalach w całej Europie, obok tak znanych artystów i zespołów jak: Ravi Shankar, Bustan Abraham, The Klezmatics, Natacha, Atlas, Van Morrison. Używając tradycyjnych materiałów muzycznych, jako fundamentów do budowy oryginalnych aranżacji i improwizacji tworzą nowe, unikalne kompozycje, a także brzmienie niespotykane dotąd w muzyce żydowskiej. Skład: Tomasz Kukurba - altówka, skrzypce, śpiew; Jerzy Bawoł - akordeon; Tomasz Lato - kontrabas.


MUZYKANCI

Zespół , który obok inspiracji polską muzyką tradycyjną , sięga do folkloru mniejszości zamieszkujących Rzeczpospolitą. To pierwszy z dużych koncertów, do którego zespół zaprasza muzyków łemkowskich, romskich i żydowskich w osobach znakomitych jak: Teresa Mirga, Kałe Bała, Julia Doszna czy Dorotea Hegeduess. Intencją tego spotkania jest prezentacja wątków muzycznych składających się na różnorodny krajobraz kulturowy Polski. Znacząca część repertuaru Muzykantów to - obok pieśni - muzyka taneczna z różnych części Polski i obszarów pogranicznych. Na scenie pojawią się tancerze, ich polki, oberki, czardasze, nie będą tylko ilustracja scenograficzną, lecz nieodłączną częścią przedstawienia. Skład: Jacek Hałas - śpiew, akordeon, basy; Alicja Hałas - bęben; Jan Słowiński - śpiew, skrzypce, altówka; Joanna Słowińska - śpiew, skrzypce. Gościnnie:Teresa Mirga - śpiew; Dorothea Hegeduess - klarnet; Julia Doszna - śpiew; tancerze ludowi.


ORKIESTRA P/W ŚW. MIKOŁAJA

Należy do czołówki zespołów folkowych w kraju. Jako jedna z pierwszych kapel wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim. Muzycy starają się wykonywać utwory w sposób ciekawy dla współczesnego słuchacza grając na często egzotycznych instrumentach akustycznych Skład: Sylwia Bereza - wiolonczela, śpiew; Urszula Kalita - sopiłki, śpiew; Agnieszka Kołczewska - bębny, instr. perkusyjne; Anna "Mała" Łukasiewicz - śpiew; Bogdan Bracha - skrzypce, klarnet, sopiłki, śpiew; Sławomir Łukasiewicz - gitary, mandola, dutar, śpiew; Marcin Skrzypek - gitara, mandolina, cymbały, lira korbowa, śpiew.


ORKIESTRA NA ZDROWIE

Muzyka zespołu to inaczej "naturalna muzyka do słuchu i ruchu", na którą, w wydaniu Orkiestry składają się m.in. rock, muzyka etniczna z różnych regionów świata. Orkiestra Na Zdrowie, to nie komercyjne a towarzyskie spotkanie, w którym relacje pomiędzy uczestnikami tworzą wspólnotę związaną ze specyficzną postawą życiową (wegetarianizm, życie bez przemocy, ekologia, wędrówka - jako poznawanie świata i ludzi). Skład: Jacek Kleyff - git., śpiew, bębny; Dariusz "Nakon" Nakonieczny - bas el., śpiew; Jacek "Jawa" Warszawa - perk., harmonia,;Jacek "Łoś" Osior - git. el., śpiew; Iga Kazimierczyk - śpiew, bębny; Artur Świtkowski - dub master; Andrzej "Krzak" Strycharczyk - pomagajki.


SIERRA MANTA

Powstała w 1987 r. w Ząbkowicach Śl. Poszukując własnej formy dotarli, łamiąc przy okazji wyimaginowane granice kulturowe, do Ameryki Południowej. Rozwinięte formy muzyczne, różnorodność brzmień i pierwotne, najstarsze przekazy pochłonęły ich bez reszty. Po kilku latach grania odnaleźli, ukryte głęboko na dnie ich dusz pokłady muzyczne. Obecnie Sierra Manta wylądowała na swojskim gruncie - pod strzechy rodzimej kultury ludowej. Typowo andyjskie instrumentarium w połączeniu z przekazem słowiańskim dają nowe spojrzenie na sposoby interpretacji muzyki ludowej. Skład: Robert Tubek - quena, zampona, śpiew; Maciej Flank - gitara, śpiew; Jan Wawrzała - bombo, instr. perk., śpiew; Ireneusz Wójcicki - charango, akordeon, quatro, śpiew; Wojciech Niezgoda - bas.



"Ich dzika energia jest esencją muzyki cygańskiej... ich muzyka jest gezjerem pomysłów na muzykę XX wieku... w ich muzyce pobrzmiewają beepop, salsa oraz rytmy z Zimbabwe i Nigerii." - The New York Times

Taraf de Haiduks znaczy "banda rozbójników" i jest to wiejski zespół ludowych muzyków cygańskich zwanych lautari z małej wsi rumuńskiej Clejani leżącej na południowym zachodzie od Bukaresztu. Około 12 muzyków i śpiewaków w wieku od 20 do 78 lat nigdy nie grało poza własnym regionem. Sytuacja zmieniła się, kiedy zainteresowali się nimi dwaj belgijscy fani, którzy zakochali się w ich muzyce. Wytwórnia Crammed Discs wypuściła ich pierwszą płytę zatytułowaną "Musique des Tsiganes de Roumanie". Płyta ta wprowadziła zachodnich słuchaczy w bogaty świat cygańskiej muzyki z Rumunii, która zawiera średniowieczne ballady, turecko brzmiące bałkańskie melodie taneczne, i charakterystyczne zaśpiewy przypominające o pochodzeniu Cyganów z sub-kontynentu indyjskiego. Taraf stał się pierwszym zespołem wiejskim koncertującym po świecie z tak wielkim sukcesem bez względu na to czy grali w domach, na dużych scenach, na ulicach czy w barach.

Pomiędzy nagraniami i koncertami członkowie zespołu powracają do swojej rodzinnej wsi Clejani i swego normalnego życia. Żyją z muzyki i dla muzyki. Muzyka towarzyszy też najważniejszym wydarzeniom rodzinnej wsi jak: chrzciny, pogrzeby, dożynki itp. Starsi muzycy wnoszą do zespołu serce oraz doświadczenie, młodsi szybkość i energię. Skład: Neascu Neculae - voc., viol.; Iorga Ilie - voc.; Pascalan - voc. Cacurica - voc., cymbalum; Marin Manole - accord.; Marius Manole - accord.; Ionitsa Manole - accord.; Tanase Ion - cymbalum; Cristinel - cymbalum; Viorel - double bass; Costica - voc.,viol.; Caliu- viol.; Flute- flute.


THE CRACOW KLEZMER BAND

W 1997 roku w życie muzyczne krakowskiego Kazimierza wpisała się nowa grupa klezmerska. Rozpoczęli od tradycyjnej żydowskiej muzyki klezmerskiej, sięgając do najróżniejszych stylistyk i trendów. Inspirowani wciąż żywą muzyką ludową pr
gnęli nadać swoim kompozycjom nowych wibracji i dynamizmu. Obecnie tworzą muzykę opartą na własnych pomysłach i kompozycjach, które łączą w sobie elementy muzyki klezmerskiej, bałkańskiej, jazzowej, a także muzyki klasycznej i współczesnej. Skład: Jarosław Tyrała - skrzypce; Jarosław Bester - akordeon; Oleg Dyjak - akordeon, klarnet, bongosy; Wojciech Front - kontrabas.


VILLAGE OF PEACE

Grają współczesną odmianę muzyki roots rock reggae. Przez ostatnie trzy lata wiele koncertowali w kraju i za granicą. Liderem zespołu jest Ace Simpson z Nowej Zelandii, który jest autorem większości tekstów traktujących m.in. o tolerancji, przyjaźni , szacunku do człowieka. W poetyckich tekstach Ace można doszukać się również nawiązań do starodawnej kultury Indii. Od pięciu lat zespół jest gościem Pokojowej Wioski Kriszny organizowanej razem z Przystankiem Woodstock. Skład: Ace Simpson "Sri Prahlada" (Nw. Zelandia) - voc., Tomasz Grześko - git. Solowa; Dominik Łuczak - git.; Bartek Mrowiński "Bhakti Priya" - bas; Slavek Alijew (Rosja) - keyboards; Andrzej Nowak - perk.

YAT-KHA

Z serca Tuvy pochodzi zespół który w swojej muzyce miesza tradycję z muzyką rockową, mocne rockowe akordy z rezonującym głęboko basowym, gardłowym śpiewem Tuvan. Łamią wszelkie granice stylu łącząc szamanizm z naładowanym politycznie podziemnym punkiem. Ich nowa płyta zatytułowana Dalai Beldiri jest egzotyczną mieszanką Azji i Europy, tradycji oraz Nowej Fali. Hipnotyczne mantry i pulsujące reggae. W ich muzyce znajduje się wszystko - od dźwięków tybetańskich klasztorów do brzmienia amerykańskich zespołów garażowych.

"Ich nieprawdopodobnie łatwo wpadające w ucho melodie zawierają echa bluesa country i irlandzkich ballad. - The Guardian

"Jest tyle mamiącego artyzmu w ich glosach; ich brzmienie przyciąga całą uwagę... Yat-Kha stworzyli jedyną w swoim rodzaju mieszankę prastarych tradycji z elektronicznym brzmieniem oraz wyzywającą energią rocka." - Chcago Tribune

"Inni, niż wszystko inne na tej Ziemi" - World Music Reviev

Skład: Albert Kuvezin - vox ,guit.; Aldryn -Ool Sevek - vox ,igil,morinhuur; Alexei Saaia - bass, morinhuur, bvox; Zhenya Tkachov - dr., kengyry, perc., bvox; Lu Edmonds - manager.

Skrót artykułu: 


Ząbkowice Śląskie, 7-9 lipca 2000 rok

Dział: 

Dodaj komentarz!