Od wielu lat dziesiąte piętro budynku Collegium Joannis Pauli II Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego może być traktowane jako swoista skarbnica wiedzy etnomuzykologicznej. Mieszcząca się w tym miejscu Katedra Etnomuzykologii i Hymnologii Instytutu Muzykologii, w tym bezcenne Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego IM KUL, są pięknym świadectwem pielęgnowania, a w wielu przypadkach również odkrywania na nowo naszej tradycji. To, co dawne, łączy się z tym, co nowe. W tym też miejscu 15 i 16 maja 2019 roku odbyła się Międzynarodowa Etnomuzykologiczna Konferencja Naukowa „Tradycje ludowe w kulturze muzycznej: Zachowanie dziedzictwa – Inspiracje – Przeobrażenia”.
Wydarzenie zgromadziło wielu badaczy kultury ludowej, także z kręgu pozaeuropejskiego. Pierwszy dzień rozpoczęły warsztaty tradycyjnej muzyki indonezyjskiej, które poprowadził ks. dr Vinsensius Adi Gunawan z Indonezji. Uczestnicy mogli spróbować swoich sił w grze na egzotycznych instrumentach o nazwie anklung, zbudowanych z wydrążonego bambusa, a pochodzących z zachodniej części wyspy Jawa. Zdaniem prowadzącego, instrumenty te uczą wykonawców cierpliwości. Uczestnicy – po zapoznaniu się z techniką oraz zasadami gry na anklung – wykonali wspólnie kilka melodii, m.in. „Szła dzieweczka do laseczka” oraz „Barka”. Pierwszy dzień konferencji zakończył się koncertem kameralnym w wykonaniu dr hab. szt. muz. Iwony Sawulskiej (sopran) oraz dr hab. szt. muz. Agnieszki Schulz-Brzyskiej (fortepian). W programie znalazły się prawykonania utworów m.in. Stanisława Wiechowicza i Bolesława Wallek-Walewskiego.
Drugi dzień konferencji zaowocował wieloma interesującymi wystąpieniami. Goście zostali powitani przez ks. dr. hab. Janusza Lekana, prof. KUL – Prodziekana Wydziału Teologii KUL, a także przez dr. hab. Tomasza Rokosza, Kierownika Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii KUL, który rozpoczął I sesję, wygłaszając referat pt. „Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego IM KUL w kontekście badań terenowych prowadzonych w Katedrze Etnomuzykologii i Hymnologii KUL – przeszłość i teraźniejszość”. Następnie swoje wystąpienie zaprezentowała dr Kinga Strycharz-Bogacz, która mówiła o ks. prof. Bolesławie Bartkowskim oraz prof. Antonim Zole jako prekursorach etnomuzykologicznych badań nad żywą tradycją śpiewów religijnych w Polsce. Po referatach organizatorów konferencji sesję I zakończyli dr Jacek Jackowski (Instytut Sztuki PAN), który poruszył problem digitalizacji zebranych nagrań fonograficznych, znajdujących się w Archiwum MFR IM KUL, oraz dr Mariusz Pucia (Uniwersytet Opolski), który mówił o przekazach fonograficznych tradycyjnej muzyki Opolszczyzny w archiwach.
Prelegenci w ramach kolejnych sesji prezentowali niezwykle ciekawe wyniki swoich badań terenowych, a także odnosili się do zbiorów wybitnego badacza kultury tradycyjnej Oskara Kolberga, do którego nawiązała dr hab. Beata Bodzioch (KUL) w referacie pt. „Pieśni religijne Ziemi Kieleckiej w Dziełach wszystkich Oskara Kolberga”. Materiały z własnych badań zaprezentowała dr Agata Kusto (UMCS), ukazując w personalistycznym ujęciu postać ks. Andrzeja Kozieja – depozytariusza kultury tradycyjnej terenów Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Kolejni prelegenci – doktoranci Muzykologii KUL, Sebastian Lesiczka („Melodyka śpiewów pogrzebowych Lasowiaków i Rzeszowiaków”) oraz Dymitr Harelau („Zjawisko ornamentacji w śpiewach adwentowych i bożonarodzeniowych na Witebszczyźnie”) przedstawili wnikliwe analizy melodyki i ornamentacji śpiewów, które pozyskali w ramach badań własnych oraz archiwalnych.
Uczestnicy konferencji mogli następnie usłyszeć referaty m.in. dr. hab. Gustawa Juzali (Uniwersytet Wileński) – „Symbolika kankles w tradycji i współczesności”, dr Małgorzaty Dziury (Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej) – „Znaczenie dzwonów w obrzędowości ludowej”, a także dr Khrystyny Kazymyriv (Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ukraina) pt. „Mithologeme of Earth in Musical Culture of Ukraine: Culturological Aspect”.
W trakcie kolejnych sesji, uczestnicy konferencji poznali dalszą część niezwykle ciekawych referatów. Ks. dr Vinsensius Adi Gunawan prezentował nagranie video, ukazujące autentyczne śpiewy i taniec podczas celebracji mszy świętej na wyspie Flores, prof. dr hab. Piotr Dahlig podkreślał istotę przyczynku śpiewu w ujęciu augustiańskim, prof. dr hab. Zbigniew Przerębski zwracał uwagę na różne oblicza muzyki instrumentalnej śląskich górali – od heterofonii do homofonii. Interesującą dyskusję wzbudził referat dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej, pt. „Muzyka tradycyjna we współczesnej twórczości polskich kompozytorów – awangarda czy współistnienie?”. Prelegenci wymieniali się swoimi spostrzeżeniami, dyskutowali o tym, czy współczesnej muzyce przyświeca pewna idea użycia twórczości tradycyjnej, czy pozostaje ona niezmieniona i zachowuje swoją tożsamość?
Konferencję zakończyły dwa referaty, przedstawiające nawiązania do muzyki ludowej w twórczości kompozytorów polskich – Feliksa Nowowiejskiego (wystąpienie dr hab. szt. muz. Iwony Sawulskiej) oraz Andrzeja Nikodemowicza (referat dr hab. szt. muz. Elżbiety Charlińskiej).
Międzynarodowa Etnomuzykologiczna Konferencja Naukowa pokazała wielkie bogactwo, które drzemie w tradycyjnej kulturze ludowej, ujawniła, jak wiele pracy badacze poświęcają temu zagadnieniu i co najważniejsze – naświetliła nowe pola badawcze, które być może w niedalekiej przyszłości wygenerują potrzebę kolejnego spotkania badaczy kultury tradycyjnej.
Alicja Habza
studentka Instytutu Muzykologii KUL.
Od wielu lat dziesiąte piętro budynku Collegium Joannis Pauli II Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego może być traktowane jako swoista skarbnica wiedzy etnomuzykologicznej. Mieszcząca się w tym miejscu Katedra Etnomuzykologii i Hymnologii Instytutu Muzykologii, w tym bezcenne Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego IM KUL, są pięknym świadectwem pielęgnowania, a w wielu przypadkach również odkrywania na nowo naszej tradycji. To, co dawne, łączy się z tym, co nowe. W tym też miejscu 15 i 16 maja 2019 roku odbyła się Międzynarodowa Etnomuzykologiczna Konferencja Naukowa „Tradycje ludowe w kulturze muzycznej: Zachowanie dziedzictwa – Inspiracje – Przeobrażenia”.
Fot. A. Kusto