Maj zabrzmiał w Warszawie na folkowo - najpierw festiwalem mazurkowym, a później Nową Tradycją (po drodze wplatając do wachlarza muzycznej oferty niezrzeszone drobiazgi w rodzaju tańców bretońskich). Trzecia edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata (7 - 13 maja 2012), organizowanego przez grono zapaleńców pod troskliwym okiem Janusza Prusinowskiego, właściwie rozpoczęła się w kwietniu, w poniedziałek wielkanocny, na Bielanach, ale główna część rozegrała się w maju. Otworzył ją koncert "Mazurki" Artura Dutkiewicza i zespołu Janusz Prusinowski Trio, w klimacie ludowo - jazzowym. Wtorek należał do konkursu Stara Tradycja. Miano tej części imprezy nawiązuje do festiwalu "Nowa Tradycja", a celem konkursu jest prezentacja i promocja młodych zespołów grających nieprzetworzoną muzykę wiejską. W tym roku w koncercie konkursowym wystąpiło 12 zespołów, a jury nagrodziło połowę, wyrażając radość "z powodu wysokiego poziomu konkursu oraz bardzo interesujących prezentacji.". I miejsce zajął Sebastian Lesiak, bardzo młody akordeonista i harmonista z Radomskiego, II miejsce - Kapela Gęsty Kożuch Kurzu z materiałem muzycznym z Łęczyckiego i okolic Łowicza; III miejsce ex aequo: - Artur Witczak (dudy, Wielkopolska) i Kapela Kocirba (region lasowiacki na Podkarpaciu). Wyróżnienia specjalne otrzymali: Barbara Wilińska (śpiew, Wielkopolska) i Wojciech Tur (skrzypce, Lubelskie). Publiczność swą nagrodą doceniła Kapelę Poszukiwacze Zaginionego Rulonu (Radomskie). Mnie zachwyciło dwóch muzykantów - nagrodzony Sebastian Lesiak, który z dużą energią gra wspaniałe, emocjonalne oberki (dał się poznać już w czasie zabaw przedostatkowych w Radomskiem) i Wojciech Tur, skrzypek - solista, który przepięknymi melodiami i niesamowitą, charakterystyczną nutą wniknął w serca słuchaczy.
W kolejnych dniach na wieczornych koncertach wystąpili: węgierscy muzycy z programem "Polskie tańce ze środkowoeuropejskich kodeksów i tabulatur z XVIII w."; polscy muzycy współcześni z własnymi kompozycjami inspirowanymi ludowością; tradycyjne kapele z Woli Załężnej (Opoczyńskie), z Futomy (Rzeszowskie), kapela Stanisława Głaza (Lubelskie); kolejni goście zagraniczni: Mazouk Bayou Band z muzyką Cajun z Ameryki Północnej; Tom i Rafael Daun z Niemiec, grający na dudach i harfie; Reine Steen oraz Astrid Selling Sjoberg i Kristin Borgehold (szwedzkie zespoły grające trójmiarową "polskę" to już stali goście festiwalu) oraz wszelkie obecne i spontanicznie chętne do występu kapele festiwalowe.
Koncerty łączące konwencje stają się coraz bliższe innym festiwalom folkowym. Najciekawsze jest to, że na takie koncerty często trafiają osoby, które na co dzień nie mają do czynienia z muzyką ludową i przyciąga je tzw. "znane nazwisko" -w tym roku np. Tomasza Stańki czy Janusza Olejniczaka, którzy grali w koncercie "Kujawy" razem z Triem Janusza Prusinowskiego, kapelą Ewy Grochowskiej, śpiewaczkami z Gałek Rusinowskich, skrzypkiem Tadeuszem Kubiakiem. Dodatkową ciekawostką jest to, że na potrzeby festiwalu muzycy z innych krajów przygotowują specjalne programy z muzyką trójmiarową pochodzącą z Polski.
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata to impreza przede wszystkim do tańca - codziennie po koncertach odbywały się zabawy w klubie festiwalowym - w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki lub w warszawskim Skwerze. Grały wszystkie zapowiedziane i niezapowiedziane kapele, mistrzowie i uczestnicy warsztatów, a chętnych do tańca i grania nie brakowało - często kręciły się dwa lub trzy równoległe "parkiety". Czasem tańce z klubów wychodziły na ulicę, wywołując zaciekawienie i zdumienie przechodniów.
W ramach festiwalu odbywały się też Małe Mazurki - specjalne zajęcia dla dzieci; warsztaty śpiewacze, instrumentalne i taneczne - niestety, większość w godzinach pracy przeciętnego zjadacza chleba; targowisko instrumentów oraz projekcje filmów etnograficznych.
Poszukując form współpracy i brzmienia w różnych stylach, mazurek krętymi ścieżkami "wraca do domu", do polskiej kultury.
Maj zabrzmiał w Warszawie na folkowo - najpierw festiwalem mazurkowym, a później Nową Tradycją (po drodze wplatając do wachlarza muzycznej oferty niezrzeszone drobiazgi w rodzaju tańców bretońskich). Trzecia edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata (7 13 maja 2012), organizowanego przez grono zapaleńców pod troskliwym okiem Janusza Prusinowskiego, właściwie rozpoczęła się w kwietniu, w poniedziałek wielkanocny, na Bielanach, ale główna część rozegrała się w maju.