Pospolite Ruszenie

„Pospolite Ruszenie”

Pospolite Ruszenie „Pospolite Ruszenie”

2014, Pospolite Ruszenie

Nie tak dawno ukazała się debiutancka płyta zespołu łączącego polskie pieśni średniowiecza i renesansu z ciężkim, rockowym brzmieniem. Do głosu dochodzą inspiracje muzyką jazzową, funkiem, folkiem, rockiem progresywnym czy ekstremalnym metalem. Typowo rockowemu instrumentarium towarzyszą liczne instrumenty dawne i etniczne, a grają na nich choćby Paweł Iwaszkiewicz i Paweł Muzyka (obaj znani z Open Folk), Henryk Kasperczak i Tomasz Dobrzański (z zespołu Jacka Kowalskiego). W sumie płytę nagrywało szesnaście osób (na co dzień kapelę tworzy sześciu muzyków), w tym lirnik Stanisław Nogaj. Na album składa się dziesięć utworów świeckich i religijnych, anonimowych oraz autorstwa Władysława z Gielniowa, Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, psalmy w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego, do muzyki Mikołaja Gomółki czy Wacława z Szamotuł. Każda z pieśni to kolaż dawnej melodii ze współczesnymi aranżacjami, głównie Krzysztofa Kramarza. W „Pieśni o Narodzeniu Pańskim” (sł. Jakub z Iłży, muz. Wacław z Szamotuł) został nawet wykorzystany motyw z „Redemption song” Boba Marleya. Do zaśpiewania dwóch lirycznych kawałków, „Dobranoc Ci Anusieńku” i „Do Kasie” został zaproszony Krzysztof Bugaj, którego liryczny tenor kojarzy się z muzyką dawną. Z równą przyjemnością słucha się śpiewu grającego na lirze korbowej Jana Trębacza. Płyta jest dobrze nagrana, melodyjna i pełna pomysłów.

Skrót artykułu: 

Nie tak dawno ukazała się debiutancka płyta zespołu łączącego polskie pieśni średniowiecza i renesansu z ciężkim, rockowym brzmieniem.

Autor: 
Dział: 

Dodaj komentarz!