Oleś Brothers & Jorgos Skolias

„Sefardix”

ForTune 2013

To kolejny po płycie „Hurdu, hurdu” z pieśniami śląskimi etniczny projekt braci Oleś, jazzmanów szukających również inspiracji w muzyce tradycyjnej. Pomysł na połączenie muzyki Żydów sefardyjskich ze śpiewem w języku greckim powstał w głowie Mirona Zajferta, dyrektora warszawskiego festiwalu Nowa Muzyka Żydowska. Koncert został wykonany w 2011 r. przez awangardowy skład - rozbudowany zestaw perkusyjny (Bartłomiej Oleś), kontrabas w podwójnej roli: instrumentu melodycznego i rytmicznego (Marcin Oleś), oraz śpiew (Jorgos Skolias). Na trwającą niemal godzinę studyjną płytę składa się 9 utworów opartych na wielokulturowym bogactwie muzycznym basenu Morza Śródziemnego. Poza kompozycjami opartymi na konkretnych melodiach sefardyjskich, znalazła się tu także kompozycja Bartłomieja „Brata” Olesia - „Tympanon & Kymbala”, znakomicie wpisująca się w charakter albumu. Wydawać by się mogło, że maniera wokalna i i interpretacyjna Skoliasa (zachrypnięty, zmęczony, jakby z trudem wydobywany głos, częste melodeklamacje, elementy śpiewu gardłowego, niemal zwierzęce okrzyki) jest tak charakterystyczna, że nic nowego już się nie odkryje. Jednak ten głos urzeka i fascynuje, szczególnie w melorecytacji w piosence „Sokaki” czy improwizowanej a capella „Kandili Kiei”. Na krążku znalazł się również solowy utwór na kontrabas „Noches”, potwierdzający ogromne możliwości tego instrumentu i kunszt Marcina Olesia. Z tymi pełnymi dramatyzmu melodiami sąsiaduje niemal rockowa „Faghito” czy dynamiczna „Wurca”. To z pewnością jedna z ciekawszych płyt etnicznych zeszłego roku.

Skrót artykułu: 

ForTune 2013

To kolejny po płycie „Hurdu, hurdu” z pieśniami śląskimi etniczny projekt braci Oleś, jazzmanów szukających również inspiracji w muzyce tradycyjnej. Pomysł na połączenie muzyki Żydów sefardyjskich ze śpiewem w języku greckim powstał w głowie Mirona Zajferta, dyrektora warszawskiego festiwalu Nowa Muzyka Żydowska.
Dział: 

Dodaj komentarz!