
Żywi Joł!
Którędy?
Debiutancki krążek pilskiej kapeli, która zdobyła na Mikołajkach Folkowych 2022 II miejsce na „Scenie Otwartej”. Zespół od 2021 roku tworzą: Bartosz „Luz” Sobała – śpiew, flety, perkusjonalia, odpowiedzialny również za teksty, Karolina Furmańczyk (Lelek Furman) – śpiew, skrzypce, Karol „karlos” Sznowski – śpiew, gitary, Wojciech Stecyszyn – wokal, gitara basowa. „To unikalna fuzja etnicznych brzmień ze świadomymi rapsami prosto z serca” – reklamują swój album muzycy – „Czujemy się jak pierwsi surferzy na tej fali i podoba nam się to flow. Pozytywny przekaz dobrze znanych prawd, bez banału”. Album z charakterem od muzyków z różnych klimatów.
Kruczy sen
Pierwszy lot
Pierwszy album folkrockowego kwartetu z Warszawy istniejącego od 2022 roku, który tworzą wszechstronni artyści zajmujący się wieloma dziedzinami: od komponowania utworów i projektowania grafik, przez nagrania studyjne po postprodukcję. Na płytę trafiło 10 autorskich pieśni, w większości po polsku, które odwołują się do starożytnych mitologii. Poza tym grupa używa stworzonego przez siebie języka. „Album przekazuje to, co w każdym z nas tkwi, poprzez muzykę. Tworząc każdy utwór, chcemy ubrać w muzykę nasze myśli. Bez zastanawiania się, co jest teraz popularne, co wypada albo co się sprzeda” – mówi o płycie Emilia Chmurska, basistka zespołu, która też komponuje utwory, pisze teksty i wykonuje grafiki. Zespół tworzą również: Bartłomiej Jasiński – perkusista i perkusjonista, Erwin Rogoża – gitara, Anna Rząsa – śpiew.
Maria Pomianowska & Simultaneo
Nowe oblicza tradycji
Międzynarodowe inspiracje, natchnione kompozycje, wybitni wykonawcy. Nowa płyta Polskiego Radia to bilet do azylu, w którym harmonię ośmiu ludzkich głosów dopełnia brzmienie najbardziej polskich „skrzypiec” na świecie – suki biłgorajskiej. „Nowe oblicza tradycji” wymyślił dyrygent Karol Kisiel, szef oktetu wokalnego Simultaneo: „Chodziło o ukazanie suki biłgorajskiej w otoczeniu chóralnego (choć w kameralnej formie) środowiska dźwiękowego, stworzonego przez twórców z Polski, Serbii i Łotwy. Kompozytorzy zaproszeni do współpracy niemal od zera poznali naturę brzmieniową suki i jej techniczne uwarunkowania; dzięki temu niespotykana konfiguracja instrumentalno-wokalna stała się dla nich inspiracją, nie zaś ograniczeniem”. Międzynarodowy eksperyment przerodził się w wieloczęściowe, ale spójne i nastrojowe – i przystępne dla słuchacza – dzieło sztuki muzycznej.
Weronika Grozdew & Musos
Wandering Songs
To album z przesłaniem tyleż osobistym, co uniwersalnym. To swoisty pamiętnik z pieśniami, które przywędrowały do mnie dzięki ludziom, których spotkałam na swojej drodze. Wszystkie odwołują się do tego, co jest mi bliskie, co mnie ukształtowało i uwrażliwiło na świat muzyki i muzykę świata. To, co szczególnie zapadło w moją pamięć, to muzyka domowa, pełna wspólnego śpiewu – nie było wieczoru, żeby Mama nie śpiewała mi i moim braciom do snu, wszystkie święta i rodzinne spotkania są „ośpiewane”. Dzięki Tacie poznałam porywającą i archetypiczną wręcz w swej melodyjności muzykę grecką, która płynęła z czarnych płyt i z taśmy, kiedy przyglądałam się, jak tworzy w swojej pracowni. Bułgarską, choć nasiąkałam nią już jako dziecko, odkryłam sama, kiedy moją pasją stała się etnomuzykologia, a zaraz potem odważyłam się wydać z siebie „szopski głos”. „Wandering Songs” układają się w pewien uniwersalny obraz ludzkiego, przede wszystkim kobiecego życia i w narrację wypowiedzianych – czasem wprost, innym razem ukrytych za metaforą – pragnień, lęków, smutków, radości, czułości.
Elektryfikacja Wsi
Debiutancka EP-ka powstała w ramach projektu Polskiego Radia w Lublinie, który został stworzony z myślą o młodych twórcach piosenek z regionu lubelskiego. Znalazły się na niej cztery utwory wykonane przez kapelę Elektryfikacja Wsi – zespół młodych muzyków wywodzących się z jazzu i muzyki improwizowanej, którzy w swojej kreatywnej koncepcji zainspirowali się tradycyjną muzyką z polskich wsi. Wokalistka Olga Kozieł i perkusistka Julia Bourguois zaprosiły saksofonistów Macieja Mazurka i Tomasza Michalaka, kontrabasistę Grzegorza Piaseckiego i flecistę Michała Adamczyka, by zrealizować sesję opartą na melodiach z Powiśla, Lubelszczyzny, regionu radomsko-kieleckiego oraz kompozycjach Fryderyka Chopina. „Zespół w pełni organiczny sposób łączy elementy muzyki tradycyjnej i muzyki improwizowanej. Niezwykle ciekawa jest także forma tych nagrań. To swoisty jazzowy komentarz do ludowych pieśni. Kolejny dowód na to, jak wiele twarzy może mieć muzyka, gdy nie jest ubrana w komercyjny gorset” – komentuje Paweł Błędowski kierujący Studiem Lublin.
Daj Ognia
Przednówek
W drugim albumie krakowskiej kapeli został zrealizowany materiał z ogrywanych przez ostatnie dwa lata melodii – cały czas anachronicznych, wciąż czerpiących z polskich i skandynawskich tradycji muzycznych i niezmiennie opowiadających o niełatwej ludzkiej doli. Na dodatek da się do tego tańczyć. Tytuł nawiązuje do najtrudniejszego okresu między bezpłodną zimą a czasem pierwszych zbiorów, w którym pośród głodu i niepokoju o przyszłość tli się iskra rozpaczliwej wesołości, a między ludźmi szuka się nadziei. Płyta ukazała 13 grudnia, w dzień św. Łucji – jako patronki światła dającego nadzieję wśród najgłębszej ciemności.
Żywi Joł!, Kruczy Sen, Maria Pomianowska & Simultaneo, Weronika Grozdew & Musos, Elektryfikacja Wsi, Daj Ognia