Nowości płytowe

Monika Wałach-Kaczmarzyk

Siumi dolina, siumi gróń

Album zawiera nagrania muzyki z Beskidu Śląskiego. Kompozycje, które starannie wyselekcjonowano ze zbiorów Rafała Wałacha, prezentują bogactwo i różnorodność repertuarową i stylistyczną muzyki tradycyjnej Trójwsi. Na płycie znalazły się przede wszystkim utwory o charakterze wokalnym, przeplatane instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi. W nagraniach wzięły udział trzy pokolenia muzyków z Istebnej, Koniakowa i Jaworzynki (m.in. Józef Broda, Zbigniew Wałach, Jan Kaczmarzyk). Wydawnictwo zostało wzbogacone o czterdziestostronicową książeczkę, która zawiera notkę biograficzną artystki, tekst na temat muzyki Beskidu Śląskiego oraz komentarz autorstwa dr hab. Magdaleny Szyndler, a także archiwalne i współczesne fotografie.

 

Warszawskie Combo Taneczne
Kapela Zdzisława Kwapińskiego

Skarałeś mnie Boże

Muzyczne spotkanie tradycji miasta i wsi. Dwa zespoły podzieliły się wiedzą oraz repertuarem i znalazły elementy wspólne dla tradycyjnej muzyki wiejskiej z Radomskiego i folkloru warszawskiego. Pierwszy raz w karierze Combo doszło do kooperacji z zaprzyjaźnioną Kapelą Zdzisława Kwapińskiego pochodzącą ze Zwolenia i Radomia. Artysta jest skrzypkiem, saksofonistą, śpiewakiem i tancerzem, a także znawcą folkloru ziemi radomskiej. Na płycie zostały zarejestrowane tanga, mazury, polki i oberki. Jan Młynarski debiutuje tu także jako tekściarz, tworząc współczesne „Kuplety Warszawskie 2020” i „Oberek Mokotowski” do dawnych, zapomnianych melodii. Ze spotkania dwóch światów powstała dwunastoosobowa orkiestra, uzyskując unikatowe, wymykające się metryce i geografii brzmienie oraz refleksję, iż dużo więcej nas łączy, niż dzieli.

 

Muzyka Zakorzeniona

Biskupizna

Biskupizna prezentuje dosyć specyficzną i żywą do dziś tradycję muzyczną. Królują tam dudy oraz śpiew. Większość nagrań zostało zarejestrowanych w 2019 roku. Na płycie zagrali i zaśpiewali członkowie Biskupiańskiego Zespołu Folklorystycznego z Domachowa i okolic, który jest kontynuatorem założonego w 1932 roku przy Kole Regionalnym w Domachowie Biskupiańskiego Zespołu Folklorystycznego „in crudo”, powstałego z inicjatywy Jana Bzdęgi. Formacja działała do wybuchu II wojny światowej i została reaktywowana dopiero w roku 1972. Oprócz biskupiańskich melodii na płycie jest też eksperymentalny skład śpiewający stworzony z miejscowych oraz przybyszów z Warszawy i Poznania, a także ważna ciekawostka etnomuzykologiczna – harmonia diatoniczna.

 

Sugerowane cytowanie: Nowości płytowe, "Pismo Folkowe" 2021, nr 154 (3), s. 2.

Skrót artykułu: 

Monika Wałach-Kaczmarzyk, Warszawskie Combo Taneczne, Kapela Zdzisława Kwapińskiego, Muzyka Zakorzeniona

Dodaj komentarz!