Nowości płytowe

Łukasz Ojdana

Kurpian Songs & Meditations

Pierwsza w pełni autorska płyta Łukasza Ojdany, na której muzyk mierzy się z tradycyjnymi melodiami kurpiowskimi. „W pieśniach kurpiowskich zainteresowało mnie to, że z racji ograniczonego stroju mojego instrumentu nie mogę ich w pełni odwzorować. Tradycyjny sposób wykonania tych melodii wykorzystuje skale zbudowane z ćwierćtonów, które są niemożliwe do uzyskania przy konwencjonalnie nastrojonym fortepianie... Aura tej muzyki, wynikająca z bardzo wyrafinowanego materiału źródłowego, a jednocześnie spora podatność na jej połączenie z moim językiem harmonicznym, spotęgowała u mnie fascynację tym właśnie obszarem” – mówi pianista. Efektem tych poszukiwań jest płyta o niezwykle intymnym i szczerym charakterze, pozbawiona kalkulacji i oglądania się na trendy, zarejestrowana niemal w jednym podejściu, bez realizatorskich sztuczek i dziesiątek godzin spędzonych w studiu. Utwory „Song I–X” oraz „Ending” to interpretacje tradycyjnych pieśni kurpiowskich. „Meditation I–X” to autorskie kompozycje i improwizacje Łukasza Ojdany inspirowane muzyką Kurpiów. W utworze „Song IV” gościnnie zaśpiewała Maria Ojdana.

 

Fanfara Awantura

Prawdziwie Polskie Techno

Polskie melodie ludowe w rytmach techno, na dodatek zagrane przez orkiestrę dętą! Mózgiem projektu jest Michał Fetler, znany z Jazz Bandu Młynarski–Masecki i grupy Polmuz. „Prawdziwie Polskie Techno” to zupełnie nowy garnitur orkiestry dętej Fanfara Awantura, kojarzonej dotychczas z estetyką bałkańsko-punkową. Po wielu latach udawania Cyganów nadszedł czas na coming out. Tradycyjna, na pozór, orkiestra dęta zaskoczy teraz biegłością w stylach Rave, Psytrance, Progressive, Minimal czy Detroit Techno, choć zagrane z klubową werwą utwory na motywach polki czy walcerka zdradzają, że awanturniczy tech-załoganci obeznani są też zarówno z muzyką Gorana Bregovicia, Brandt Brauer Frick, jak i z rozwibrowanym tanecznie jazzem gigantów z The Comet Is Coming i Sons Of Kemet. Na potrzeby jubileuszowego koncertu z okazji dwudziestopięciolecia Radiowego Centrum Kultury Ludowej Fetler skomponował siedem autorskich wariacji melodii ludowych z południowo-wschodniej Polski.

 

Kapela z Leśmierza

Bez nut – muzyka łęczycka

Dwupłytowy album z muzyką taneczną z ziemi łęczyckiej w wykonaniu Kapeli Tadeusza Kubiaka w dawnym i obecnym składzie. Pierwszy krążek prezentuje nagrania Kapeli i solowe wybitnego skrzypka tego regionu Tadeusza Kubiaka (1923–2018). Repertuar łęczyckiego mistrza to głównie trójmiarowe melodie taneczne: kujony, zawijosy, zabłocioki, mazury i oberki – grane płynnie, wdzięcznie i lekko, w tempie rubato, z dużym talentem improwizatorskim, bogactwem wariantów i ozdobników. Grał jakby od niechcenia, jednocześnie ze stałym skupieniem i równowagą czuwał nad muzycznym przebiegiem. Jest to muzyka silnie nacechowana indywidualnym stylem, za którym kryje się człowiek o wysublimowanej wrażliwości i wyjątkowym kunszcie. Kubiak znajdował szczerą przyjemność w wykonywanej muzyce, wyrażał w niej swoje usposobienie i temperament. Pod względem artystycznym reprezentował najwyższy poziom ludowego wykonawstwa. Druga płyta to kontynuacja działań muzycznych Kapeli, która gra nieprzerwanie od 1994 roku. Rolę prowadzącego po śmierci mistrza przejął Paweł Ladorucki (harmonia trzyrzędowa), który jest w zespole od początku jego istnienia. Na skrzypcach gra Natalia Kamecka – uczennica Tadeusza Kubiaka.

 

Sugerowane cytowanie: Nowości płytowe, "Pismo Folkowe" 2021, nr 152-153 (1-2), s. 2.

Skrót artykułu: 

Łukasz Ojdana, Fanfara Awantura, Kapela z Leśmierza

Dodaj komentarz!