Karolina Cicha & Spółka
Karaimska mapa muzyczna
Muzyka Karaimów czerpie inspiracje z litewskich i krymskich tradycji muzycznych, słychać też wpływy ukraińskie, rosyjskie czy polskie. Jest bardzo ważną częścią wielowiekowej świeckiej kultury najmniejszej mniejszości w Polsce szacowanej obecnie na dwieście osób. W poszukiwaniu źródeł i świadectw praktyki muzycznej społeczności karaimskiej trzeba sięgnąć do historii Krymu, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wileńszczyzny oraz Polski XIX i XX wieku. Dziś pieśni pozostają w ulotnej pamięci najstarszych Karaimów zamieszkałych w rozproszeniu oraz w nielicznych świadectwach materialnych – archiwalnych nagraniach zachowanych w karaimskich kolekcjach prywatnych. Karolina Cicha jest specjalistką w odkrywaniu dźwiękowego i tekstowego bogactwa kultur mniejszości. To też ona przywraca ducha tych pieśni, w twórczy sposób integruje karaimską, orientalną tradycję ludową ze swoją współczesną wrażliwością.
Slavic Jazz Underground
Jare Gody
Slavic Jazz Underground to kolektyw muzyczny powołany przez Lenę Romul (saksofonistkę, wokalistkę i kompozytorkę). Idea zespołu polega na sklejeniu inspiracji folkowych z muzyką współczesną, lekko elektroniczną, lekko jazzową. Na froncie zmaksymalizowana kobieca energia: trzy równoważne głosy (Lena Romul, Martyna Zając, Patrycja Malinowska), opowiadające o głębokich kobiecych rozterkach i uniesieniach, a za nimi solidna instrumentalna podstawa męska (Patryk Kraśniewski, Bartek Alber, Piotr Olszewski, Jerzy Markuszewski). Produkcji i realizacji nagrań podjęli się Mariusz Dziurawiec i Jarosław Smak z legendarnego Studio AS One, a gościnnie na płycie usłyszymy artystki z Kapeli ze Wsi Warszawa, cymbały Magdy Sobczak, lidera Żywiołaka – Roberta Jaworskiego na lirze korbowej, Barta Pałygę na fideli i piszczałkach oraz Łukasza Czekałę w solówce jazzowej na skrzypcach. Wisienką na torcie są saksofony liderki kolektywu. Oprawą graficzną zajęła się siostra Leny, Justyna Romul.
Lumpeks
Lumpeks
Debiutancki album kapeli został zarejestrowany w Polskim Radiu w końcu 2019 roku. Lumpeks tworzy czterech utalentowanych muzyków – trzech jazzmanów z Francji oraz polska śpiewaczka i barabanistka. Olga Kozieł, kontrabasista Sébastien Beliah, saksofonista Pierre Borel i trębacz Louis Laurai stworzyli hipnotyzującą mieszankę jazzu i dawnej polskiej muzyki wiejskiej. W polskiej muzyce ludowej jazzmanów najbardziej zafascynował odmienny od jazzowego sposób myślenia o improwizacji. Nie polega na wymyślaniu nowych dźwięków czy sposobu grania, ale na wybitnych umiejętnościach i oryginalnym brzmieniu muzyków ludowych. Nazwa Lumpeks pasuje do idei zespołu. Wyszukują perełki, które można przerobić na ubrania, trochę nie z tej epoki, zrobić to na swój sposób, dopasować do siebie. Wybierają melodie od różnych muzykantów, z archiwów, które ich inspirują. Trochę je ucinają, trochę doszywają. Noszą tę muzykę po swojemu.
Sugerowane cytowanie: Nowości płytowe, "Pismo Folkowe" 2020, nr 150 (5), s. 2.
Karolina Cicha & Spółka, Slavic Jazz Underground, Lumpeks