Nowości płytowe

Sąsiedzi

W kieszeni dolar

Trzecia, zapowiadana od dawna płyta Sąsiadów. Od początku swego istnienia związani są ze sceną tzw. folku morskiego. Najnowsza płyta to szeroki zbiór inspiracji i doświadczeń zespołu, które wpływały na muzykę grupy przez dekadę. Wśród piętnastu utworów znalazły się i dawne szanty oraz inne pieśni pracy, śpiewane a cappella, i piosenki o tematyce marynistycznej, ale też ludowa pieśń śląska – zgrabnie połączona z „irlandzką” melodią. Jest też oczywiście kilka pieśni bretońskch, jedna kanadyjska oraz muzyka Zielonej Wyspy. „Tacy dziś jesteśmy – między Śląskiem a Zagłębiem, między Polską a Europą i Ameryką Północną, między morzem a lądem, między tradycją a współczesnością, między naturalnym brzmieniem ludzkiego głosu a akustycznymi instrumentami wspartymi elektroniką”.

 

Vocal Varshe & Jacaszek

Bramy nieba

Projekt inspirowany reliefami wybitnego amerykańskiego abstrakcjonisty Franka Stelli oraz przedwojennymi zdjęciami i rysunkami drewnianych synagog. Z okruchów nieistniejącego już świata narodziło się nowatorskie dzieło, pełne eterycznej muzyki, mistycznych emocji i dźwięków przenikających czas. Powstał zjawiskowy, elektroakustyczny pejzaż, gdzie śpiew Vocal Varshe, tria, dla którego żywiołem są liturgiczne pieśni żydowskie, doskonale splótł się z magicznymi brzmieniami wyczarowanymi przez Jacaszka, dopełnionymi wiolonczelowymi partiami Anny Śmiszek-Wesołowskiej. „Bramy Nieba” to wychylająca się zza zasłony historii opowieść o świecie, którego już nie ma i o uniwersalnych wartościach, które były i będą zawsze. Płyta została stworzona specjalnie na VII edycję Festiwalu Nowa Muzyka Żydowska przy wsparciu Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

 

Młode Djembe

Na 100

Druga płyta zespołu bębniarskiego Agnieszki Kołczewskiej Młode Djembe „Na 100” (pierwsza to nagrana w 2011 roku „Demo/Rytmy”). Grupa istnieje od 2007 roku. Powstała jako efekt nieustających warsztatów bębniarskich, prowadzonych przez Kołczewską od 1996 roku w Lublinie. Na płycie zawarte są inspiracje rytmami afrykańskimi, azjatyckimi, kubańskimi we własnych aranżacjach, własne kompozycje grane na bębnach djembe oraz różnych instrumentach perkusyjnych świata, takich jak: vibraslap, marakasy, cabaza, kij deszczowy, bęben basowy, barchimsy itp. Niespodzianką dla fanów zespołu jest „African funk” – autorski utwór gościa specjalnego, basisty Piotra Klimeckiego.

 

Ola Bilińska i Babadag

Šulinys/Studnia

Album jest efektem współpracy Oli Bilińskiej z litewskimi artystkami, siostrami Kriščiūnaitė: Lauksminą, Ramintą i Dominyką, które od najmłodszych lat wykonują wielogłosowe tradycyjne pieśni litewskie, oraz z warszawskimi muzykami: Hubertem Zemlerem, Sebastianem Witkowskim i Igorem Nikiforowem. Ola Bilińska tym razem wzięła na warsztat sutartinės – prastare litewskie kanony o niezwykle ciekawej strukturze. Wykorzystała je jako jedną z warstw swoich piosenek: do tradycyjnych melodii dopisując nowe teksty (po polsku i po angielsku), do starych zwrotek – nowe refreny, do linii wokalnych – instrumentalne aranże. Siostry Kriščiūnaitė dbają o odpowiednie wykonanie i wplecenie sutartinės w nową całość, instrumentaliści zaś nurzają wijące się sploty starych i nowych melodii w apetycznym sosie swego współczesnego instrumentarium: perkusji, balafonu, metalofonu, gitary elektrycznej oraz klasycznego Rolanda Juno. Liderka spaja to wszystko swoim głosem, snującym opowieści zaczerpnięte z polskiej i litewskiej mitologii, dorzucając do tego solidną porcję elektronicznej psychodelii. Płyta została wydana i nagrana we współpracy z radiową Dwójką.

 

Janusz Prusinowski Kompania

Po śladach

Podążając śladami wiejskich muzykantów, Kompania odkrywa nieoczekiwane i nieoczywiste krajobrazy – muzyczne i ludzkie. Bywa, że zatacza w nich coraz to nowe kręgi, czasem wkracza w obszary całkiem nieznane, a niekiedy odnajduje w nich coś niezwykle osobistego. Na płycie „Po śladach” znalazły się zarówno staroświeckie obery, wykrzykiwane wyrywasy, improwizowane mazurki, jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji. Muzycy mają nadzieję, że ta publikacja – tak, jak zdjęcie z podróży – odzwierciedla miejsce, do którego zaprowadziła ich fascynująca wędrówka w poszukiwaniu muzycznej tożsamości i wewnętrznej jedności.

 

Fundacja Korzenie

Stuśnij ze ocusia

W tradycji i obyczajowości wsi śpiew towarzyszący kołysaniu dzieci służył nie tylko ich usypianiu. Dla kobiet był formą ekspresji doświadczania macierzyństwa. Za pomocą kołysanek wyrażały one swoje pragnienia, przekazywały emocje i refleksje na temat codzienności. Kołysanie pieśnią wspierało budowanie więzi pomiędzy opiekunkami a dziećmi, stanowiło także istotny element rozwoju najmłodszych – wprowadzało je w zasady życia we wspólnocie, było również pierwszym kontaktem dziecka z muzyką tradycyjną.
Na płycie znalazły się utwory przechowane w pamięci mieszkanek wybranych podkieleckich wsi, reprezentujących trzy pokolenia. Są także pieśni zaczerpnięte ze źródeł pisanych, m.in. wg tekstów Oskara Kolberga czy Władysława Siarkowskiego.

 

 

Skrót artykułu: 

Sąsiedzi, Vocal Varshe & Jacaszek, Młode Djembe, Ola Bilińska & Babadag, Janusz Prusinowski Kompania, Fundacja Korzenie

Dodaj komentarz!