Nowości płytowe

Dynastia Sowów

Kolekcja Muzyki Źródeł Polskiego Radia

Trzydziesta płyta w radiowej serii „Muzyka Źródeł – Portrety” została poświęcona Dynastii Sowów z Piątkowej. To jeden z najbardziej znanych muzykanckich rodów Pogórza Dynowskiego (region rzeszowski). Rodzinne kroniki datują początek osadnictwa tej familii w Piątkowej na XVIII wiek. Wówczas przybył tam Piotr Sowa: protoplasta rodu, skrzypek i cymbalista. Na tych instrumentach grały kolejne pokolenia: syn Piotra – Józef (1822-1898), a potem synowie Józefa – Paweł, Jan i Michał. Wszyscy byli uzdolnieni muzycznie, grali na skrzypcach, cymbałach i basach, byli też budowniczymi tych instrumentów. Na początku dwudziestego stulecia urodzili się synowie Jana: Jakub (1886-1914) i Józef (1903-1978) oraz Michała: Józef (1904-1983) i Piotr (1911-1977). To oni stali się głównymi spadkobiercami muzycznych tradycji dynastii Sowów. Piotr Sowa był też jednym z najwybitniejszych na Rzeszowszczyźnie budowniczych instrumentów. W 1925 roku stryjeczni bracia założyli rodzinną kapelę, której prymistą został młody, zaledwie czternastoletni wówczas, utalentowany skrzypek, Wojciech Sowa (syn Jakuba, 1911-1977). Obdarzony był wielką muzykalnością, wyobraźnią muzyczną oraz wrodzoną biegłością techniczną. Grał od dziecka, znał także wiele tańców: różne odmiany polek, oberki, sztajerki, wolne. Ten repertuar, zarejestrowany przez Polskie Radio w latach 70. XX wieku, znalazł się na prezentowanej płycie.

 

Warsaw Afrobeat Orchestra

Wëndelu

„Wëndelu oznacza wędrowca w afrykańskim języku wolof, którym posługuje się jeden z naszych gości na płycie, Mamadou Diouf” – wyjaśnia założyciel grupy Adam Kłosiński. Tytuł krążka dobrze oddaje jego zawartość eksplorującą szeroką gamę dźwięków z Afryki i Jamajki, a także wywodzących się z polskiej muzyki etnicznej, jazzu czy rocka. Utwory takie jak „No Such Thing”, „Let It Flow” czy „Usurpation” ukazują oczywiste wpływy reggae i dub, natomiast w kierunku afro-disco i funk podążają „Close to Far” i „Which Direction”. Całość kończy remix znanego wcześniej „Your Way” dokonany przez Masala Sound System. Powstała w 2012 roku Warsaw Afrobeat Orchestra w wyjątkowy sposób łączy afrobeat, reggae, dub, funk, rock, jazz czy world music. Doświadczeni muzycy i wokalistki to wielobarwny, taneczny tygiel, który nie pozwala nikomu ustać w miejscu i już na starcie przykuwa uwagę. Skład formacji: Iza Byra – wokal; Magdalena Kuś – wokal; Anna Piotrowska – wokal; Jan Jędrzejczyk – piano; Wojciech Trusewicz – gitara; Rafał Gańko – trąbka; Adam Kłosiński – puzon; Karol Gołowacz – saksofon; Jakub Bruszewski – bas; Igor Chołda – instrumenty perkusyjne, Dariusz „PepciaQ” Daniszewski – perkusja.

 

Kwadrofonik
Adam Strug

Requiem ludowe

Płyta obejmuje na nowo skomponowaną muzykę żałobną, zanurzoną głęboko w tradycji pieśni mazowieckich i tekstach pochodzących ze Śpiewnika Pelplińskiego z 1871 roku. Spotkanie nestora pieśni tradycyjnych, Adama Struga, z grupą Kwadrofonik doprowadziło do stworzenia dzieła na pograniczu muzyki tradycyjnej i współczesnego eksperymentu. „Requiem ludowe” nawiązuje do mszy żałobnej w sposób symboliczny. Wyrafinowana struktura dzieła (kolejne etapy wędrówki człowieka ku śmierci) łączy się z pięknem interpretacji Adama Struga i eksperymentalnymi oraz niezwykle sugestywnymi aranżacjami grupy Kwadrofonik. W „Requiem ludowym” odnajdziemy wiele emocji związanych z zadumą nad umieraniem, artyści jednak nie epatują niepotrzebnym patosem. To muzyczna wizja końca życia i bardzo osobistego przejścia każdego z nas do śmierci. Piękno miesza się z tragizmem, a nadzieja z wizją piekła.

 

Multi Culti

Z Kolbergiem po Afryce i Azji

Płyta zawiera nagrania stworzone i zarejestrowane w latach 2011-2014 w Egipcie, Libanie, Tunezji, Pakistanie, Algierii, Senegalu, Korei oraz w Polsce. Jest to pierwsze na świecie przedsięwzięcie, którego istotę stanowi praca nad tworzeniem fuzji muzycznych, opartych o tradycje polskie, głównie z Mazowsza oraz wybranych krajów Afryki i Azji. Płyta łączy efekty pionierskiej pracy upowszechniania i promowania polskiej muzyki ludowej w Afryce i Azji oraz towarzyszącej projektom muzycznym szeroko pojętej edukacji artystycznej. „Wiele pieśni i tańców, które prezentuję na innych kontynentach, ucząc ich w środowisku lokalnych społeczności i tworząc na ich bazie międzykulturowe kompozycje, pochodzi z bogatych zbiorów Oskara Kolberga” – mówi Pomianowska. – „Wykorzystuję całe pieśni i melodie instrumentalne lub tworzę własne kompozycje na bazie ludowych utworów. Wplatam oryginalne teksty ludowe z dzieł Kolberga pomiędzy historie opisywane po arabsku, koreańsku, chińsku czy w języku wolof lub urdu. Całość dopełniona jest wspólnymi improwizacjami, które tworzą niepowtarzalną aurę moich wielokulturowych spotkań w Azji i Afryce”. Tego typu międzykulturowe spotkania to nieustające poszukiwanie uniwersalnego archetypu w muzyce, który odpowiada za bezinteresowność aktu twórczego. Część utworów na płycie pochodzi z nagrań studyjnych, część jest unikalnym zapisem koncertów.

 

Marcin Masecki

Mazurki

Najnowszy projekt solowy Marcina Maseckiego poświęcony jest polskiej muzyce ludowej. Tą tematyką zajmuje się już od paru lat (vide: Polonezy, nagrodzona Paszportem Polityki orkiestra grająca autorski zestaw tańców narodowych), natomiast pomysł na solową płytę z wariacjami na temat mazurków padł ze strony wytwórni For Tune w połowie 2014 roku. W tym albumie Masecki zestawia dwa instrumenty, które oficjalnie są tym samym – pianino akustyczne i cyfrowe. Różnica między nimi jest minimalna (tym mniejsza, im lepszej jakości symulator elektroniczny), a jednak jest. Fakt, że nikt jej nie poświęca uwagi artystycznej jest dla Maseckiego źródłem inspiracji.

 

Gdyby Kolberg miał fonograf...

Prezentowane nagrania (2 CD) zostały wykonane w latach 1945-1989, podczas badań terenowych organizowanych przez Zachodnie Archiwum Fonograficzne, Państwowy Instytut Sztuki oraz Instytut Sztuki PAN. Projekt był częścią powojennych objazdów wsi i odbudowy zniszczonych w czasie wojny zasobów archiwów fonograficznych (poznańskiego i warszawskiego). Ogólnopolska Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego obejmowała indywidualne wyprawy terenowe Anny Szałaśnej, Janiny Szymańskiej i innych. Na taśmie zostały utrwalone głosy autentycznych śpiewaków i muzyków ludowych urodzonych w drugiej poł. XIX i w pierwszej poł. XX w. Najstarsze nagrane wykonawczynie urodziły się w 1856 i 1868 r. Wydawnictwo prezentuje wybrane przykłady muzyki z niemal wszystkich głównych regionów etnograficznych Polski, korespondując tym samym z regionami opisanymi przez Oskara Kolberga. Dla kilkudziesięciu nagrań zaproponowaliśmy ilustrację w postaci zapisów muzycznych z Dzieł wszystkich. Dobierając nagrania i zapisy, staraliśmy się podążać śladem Kolberga i zachować zgodność regionalną. Choć nie odpowiadają one idealnie młodszym o niemal wiek zapisom – co jest oczywiste w przypadku wariabilności ludowego repertuaru – ukazują to, czego Kolberg nie mógł precyzyjnie bądź w ogóle uchwycić: styl, maniery, ornamentykę, realne brzmienie i wysokość, barwę, dynamikę, tempo, zmiany metryczne, swobodę rytmiczną itp. Słuchając niektórych przykładów, chwiejnych intonacyjnie i rytmicznie, uświadamiamy sobie przed jak trudnym zadaniem stawał dokumentalista mający do dyspozycji tylko ołówek.

Skrót artykułu: 

Dynastia Sowów; Warsaw Afrobeat Orchestra; Kwadrofonik i Adam Strug; Multi Culti; Marcin Masecki; Gdyby Kolberg miał fonograf...

Dodaj komentarz!