Muzyka trzech pokoleń - tradycje muzyki instrumentalnej na Lubelszczyźnie

17 i 18 grudnia 2010 odbyła się ostatnia, podsumowująca odsłona projektu Muzyka Trzech Pokoleń, organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Ludowych w Lublinie oraz Kapelę Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej. Finałowa edycja, jak wszystkie wcześniejsze, składała się z dwóch części: warsztatowej i koncertowej. Uczestnicy warsztatów poznali tajniki gry na skrzypcach, bębenku obręczowym, basach i suce biłgorajskiej. Tym razem nauczycielami byli Stanisław Głaz, wybitny skrzypek z Dzwoli oraz Bronisław Rawski, mistrz bębnów obręczowych. Gry na basach uczyła Edyta Piekarczyk, na suce biłgorajskiej zaś Zbigniew Butryn. Uczniowie mieli także okazję doskonalić swój oberkowy krok na zajęciach tanecznych prowadzonych przez Grzegorza Ajdackiego. Po zajęciach w grupach adepci muzyki tradycyjnej spotkali się i tworząc mieszane składy, zagrali wspólnie. Na zakończenie projektu przygotowano film podsumowujący wszystkie edycje oraz rozdano pamiątkowe ordery. W sobotę wieczorem uczestnicy warsztatów, zaproszeni muzycy ludowi oraz zgromadzona publiczność bawiła się na pograjce w lubelskim pubie Za drzwiami. Była to doskonała okazja do spotkania niemałego grona lubelskich miłośników muzyki tradycyjnej.

Projekt trwał niemal przez cały rok. Inicjatorami oraz prowadzącymi warsztaty byli członkowie Kapeli Braci Dziobaków, muzycy tradycyjni młodego pokolenia Ewa Grochowska, Edyta Piekarczyk i Krzysztof Butryn, którzy od kilku lat, m.in. w Lublinie, organizują tego typu warsztaty i pograjki. Kolejne edycje odbyły się w maju, czerwcu, sierpniu, październiku i grudniu. Jak tłumaczy Krzysztof Butryn, cykl warsztatów połączonych z koncertami i pograjkami miał przede wszystkim na celu popularyzację tradycji muzycznych Lubelszczyzny wśród mieszkańców miasta. Spotkania z zaproszonymi mistrzami, autentycznymi muzykami ludowymi, były szansą na zapoznanie z tradycjami muzyki instrumentalnej, zwłaszcza skrzypcowej. Projekt, wsparty przez Miasto Lubin i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wpisany był w obchody roku Henryka Wieniawskiego i Fryderyka Chopina. Wśród muzyków, od których można było nauczyć się gry na skrzypcach, bębenku obręczowym, suce biłgorajskiej czy basach, znaleźli się oprócz Kapeli Dziobaków m.in. Stanisław Głaz, Bronisław Rawski, Bronisław Bida, Zbigniew Butryn oraz Maciej Filipczuk.

Warsztaty i pograjki udowodniły, że muzyka ludowa nie ogranicza się do bardzo wąskiego grona odbiorców. Jej uniwersalizm przyciągnął wiele osób, które wcześniej nie zajmowały się muzyką. Na jedną z edycji przyjechały osoby z Krakowa i Gdańska, specjalnie po to, by zagrać z Maciejem Filipczukiem. Podczas październikowej odsłony Muzyki Trzech Pokoleń można było również usłyszeć tegorocznych laureatów Mikołajków Folkowych, zespół Melodia w Polsce. Jak zapewnia muzyk tej formacji-Paweł Nowicki: "Projekt był bardzo ciekawą inicjatywą, która skupiła ludzi o bardzo różnych doświadczeniach muzycznych. Po zajęciach wszyscy mieli szansę zagrać ze swoimi mistrzami, poznać ich, porozmawiać. To było najważniejsze. Każda edycja była też okazją, by w oberku czy polce spotkać przyjaciół."

O tym, że muzyka tradycyjna w Lublinie czuje się wyjątkowo dobrze, nikogo nie trzeba przekonywać. O tym, że na warsztatach i pograjkach z muzyką tradycyjną wszyscy czuli się wyjątkowo dobrze, przekonałam się sama.

Informacje o podobnych inicjatywach w Lublinie można znaleźć na stronach www.oberek.blox.pl, www.myspace.com/kapelabracidziobakow.

Skrót artykułu: 

17 i 18 grudnia 2010 odbyła się ostatnia, podsumowująca odsłona projektu Muzyka Trzech Pokoleń, organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Ludowych w Lublinie oraz Kapelę Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej. Finałowa edycja, jak wszystkie wcześniejsze, składała się z dwóch części: warsztatowej i koncertowej. Uczestnicy warsztatów poznali tajniki gry na skrzypcach, bębenku obręczowym, basach i suce biłgorajskiej.

Dział: 

Dodaj komentarz!