Ile muzycznych wydawnictw niezależnych działało w Polsce od zarania - trudno się doliczyć. Wiele z nich skończyło równie szybko, jak zaczęło, inne przestały działać mimo doświadczenia i pewnej wyrobionej marki (vide: Biodro, Ignis, Cat Sun...). Z rozmów z wydawcami nie bije szczególny pesymizm, czy ból niezależnego istnienia - większość zdaje sobie sprawę z realiów, w których działa i świadoma wymaganego wysiłku i nakładów pracy konsekwentnie realizuje swoje cele. A owe cele to zazwyczaj promocja bliskiego im środowiska czy nurtu muzycznego lub po prostu - swoich nagrań. Większość ma doświadczenie i kontakty wyniesione ze sceny punkowej oraz z fanzinów lub własnej działalności artystycznej, co może tylko pomóc i zdecydowanie odróżnia ich od wydawców "z zawodu". W porównaniu z masową produkcją płyt jest tu zawsze duża dbałość o opakowanie i oprawę graficzną - wiele z płyt to designerskie dzieła sztuki (na przykład serie Mik.Musik.!. czy wydawnictwa OBUH).
Poniżej lista dziesięciu subiektywnie wybranych wydawnictw. Warto je sprawdzić! Zasięgiem i reklamowym rozmachem z pewnością nie dorównują gigantom muzycznego rynku, ale przewyższają ich jakością artystyczną. I z pewnością uczciwymi intencjami.
Blend (http://www.blend.serpent.pl)
Duża oferta krajowego hip-hopu najwyższej próby, mocno niezależnego. Brak tu hitów z TV i list przebojów. Stąd wyszedł Skalpel i wielu innych.
Europeans Records (http://www.europeans-records.com)
Stworzone, by wydać nagrania własnego zespołu Supreme. Po jego rozpadzie - regularne wydawnictwo zajmujące się alternatywnym gitarowym graniem: indie, rock, lo-fi, post, emo, noise i pokrewne.
Katiusza Pop (http://www.katiuszapop.net)
Przedsięwzięcie wyrosłe niejako z serwisu http://www.yass.art.pl. Muzyka improwizowana, penetrująca obrzeża jazzu, elektroniki, elektroakustyki.
Kilogram Records (http://www.kilogram.pl)
Gdańskie wydawnictwo, wydające głównie nagrania Mikołaja Trzaski oraz innych artystów z najwyższej półki poszukującego jazzu, post-jassu.
Mik.Musik.!. (http://www.mik.serpent.pl ; http://www.mikmusik.org)
Wydawnictwo stworzone przez szefa Mołr Dramamaz, aby wydawać własne płyty, szybko stało się cenioną na świecie instytucją propagującą oryginalną, nowoczesną elektronikę, swoistą mik-muzykę.
Post_Post (http://www.rockers.serpent.pl)
Label wydający głównie postrock, elektronikę, wchodzący w skład Rockers Publishing skupiającej kilka wydawnictw płytowych oraz czasopisma "Antena Krzyku" i "Arlezine".
Qqryq (http://www.qqryq.serpent.pl)
Duży katalog, głównie punk, reggae, ska i okolice. Wydawnictwo z tradycjami, od lat znane, cenione i... niezależne.
W Moich Oczach (http://www.wmoichoczach.com.pl)
Tutaj początkiem był fanzin. Pokaźny katalog reggae, dub i okolic, sporo polskiej klasyki plus gwiazdy nurtu z zagranicy.
Vytvornia Om (http://>www.vytvorniaom.serpent.pl ; http://www.robotobibok.com)
Wydawnictwo powołane do życia głównie na potrzeby wydawania płyt grupy Robotobibok.
Zgniłe Mięso Rekords (http://www.zgnilemieso.com)
To ekipa muzyków niezwykle aktywnych, znanych z wielu projektów (m.in. Starzy Singers, Baaba, Ludzie, Łyżka), tutaj propagujących głównie swoje szalone, mniej poważne odsłony: Mały Szu, Mitch & Mitch, Drew-Bud.
Wiele innych wytwórni znajduje się na stronie http://www.serpent.pl (dawniej: terra.pl).
Ile muzycznych wydawnictw niezależnych działało w Polsce od zarania - trudno się doliczyć. Wiele z nich skończyło równie szybko, jak zaczęło, inne przestały działać mimo doświadczenia i pewnej wyrobionej marki (vide: Biodro, Ignis, Cat Sun...). Z rozmów z wydawcami nie bije szczególny pesymizm, czy ból niezależnego istnienia - większość zdaje sobie sprawę z realiów, w których działa i świadoma wymaganego wysiłku i nakładów pracy konsekwentnie realizuje swoje cele.