Pogranicze polsko-ukraińskie to miejsce współistnienia dwóch narodowości, dzielących obyczaje kulturowe i kultywujących własne sposoby życia. Różne zwyczaje mieszały się i uzupełniały, m.in. te same piosenki śpiewano w dwóch językach, a Boże Narodzenie ciągnęło się niemal miesiąc. Życie nie było idealne, ale mieszkańcy Pogranicza żyli w pokoju. Sytuacja zmieniła się po II wojnie światowej. Różne animozje i żale, przesiedlenia, milczenie i trudności w przekraczaniu granicy doprowadziły do powstania negatywnych stereotypów Polaków i Ukraińców. Celem projektu jest zmiana tych poglądów, pozytywne spojrzenie na naszych sąsiadów, Polaków i Ukraińców, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji w Ukrainie. Jego mottem są słowa „ufać i widzieć partnera do współpracy, ale przede wszystkim widzieć ludzką stronę obu narodów żyjących na wspólnej ziemi, którą oba nazywają swoją, dzielącą podobną historię”. Partnerami projektu są: Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego (SARF) w Lublinie oraz Stowarzyszenie Twórcze „Nivroku” z Tarnopola, a udział w nim biorą zespoły Joryj Kłoc ze Lwowa i Orkiestra św. Mikołaja z Lublina.
Orkiestra św. Mikołaja
Orkiestra św. Mikołaja to czołowa polska formacja folkowa inspirująca się rodzimą tradycją, łącząca instrumenty ludowe oraz biały śpiew z brzmieniem perkusji i gitary basowej. Jej nazwa nawiązuje do ikony św. Mikołaja wiszącej w opuszczonej cerkwi Beskidu Niskiego. Do skarbnicy ukraińskiego folkloru Orkiestra sięga od początku swego istnienia. Wystarczy przypomnieć pierwsze nagrania – „Muzykę gór” i następne: „Z wysokiego pola”, „Krainę Bojnów”, „Lem-Agination” czy wreszcie „Huculskie muzyki”, czyli materiał nagrany z kapelą legendarnego skrzypka z Ukrainy – Romana Kumłyka, uhonorowany nominacją do Folkowego Fonogramu Roku i tytułem „Wirtualne Gęśle” (www.mikolaje.lublin.pl).
Joryj Kłoc
Joryj Kłoc (tutaj: Ł jest wymawiane jako „Ł aktorskie”) to ukraińska obrzędowa hip-hop-dajboże-etno-czort wataha ze Lwowa, dzięki której starodawne instrumenty ukraińskie zabrzmiały w sposób nowoczesny. Nazwa zespołu pochodzi z tajnej gwary (argot) zamkniętych wspólnot niewidomych muzyków, grających na lirach korbowych i na kobzie. JORYJ − oznacza szacowny, honorowy, a KŁOC − kawałek, przystojniak, fragment albo stary, starszy. We współczesnym języku połączenie słów „Joryj Kłoc” można tłumaczyć jako Poważny, Honorowy Człowiek; Solidny Pan; Świetna, Znakomita Osoba albo po prostu − V.I.P. Jednakże wszystkie te tłumaczenia pasują do tej cudownej czwórki.
Płyta będzie promowana koncertami w Polsce:
27.04, Lublin – ACKiM UMCS Chatka Żaka
28.04, Cieszanów – Centrum Kultury i Sportu
30.04, Sanok – Muzeum Budownictwa Ludowego
Publikacja tej płyty stała się możliwa dzięki projektowi „Muzyka Pogranicza «Muza»”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z NGO Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego (Polska, Lublin) oraz NGO Stowarzyszenie Twórcze „Nivroku” (Ukraina, Tarnopol), ze wsparciem finansowym Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska–Białoruś–Ukraina 2014–2020.
Sugerowane cytowanie: Muza - Muzyka pogranicza. Orkiestra św. Mikołaja i Joryj Kłoc, "Pismo Folkowe" 2023, nr 164-165 (1-2), s. 42.
Pogranicze polsko-ukraińskie to miejsce współistnienia dwóch narodowości, dzielących obyczaje kulturowe i kultywujących własne sposoby życia. Różne zwyczaje mieszały się i uzupełniały, m.in. te same piosenki śpiewano w dwóch językach, a Boże Narodzenie ciągnęło się niemal miesiąc. Życie nie było idealne, ale mieszkańcy Pogranicza żyli w pokoju. Sytuacja zmieniła się po II wojnie światowej. Różne animozje i żale, przesiedlenia, milczenie i trudności w przekraczaniu granicy doprowadziły do powstania negatywnych stereotypów Polaków i Ukraińców. Celem projektu jest zmiana tych poglądów, pozytywne spojrzenie na naszych sąsiadów, Polaków i Ukraińców, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji w Ukrainie. Jego mottem są słowa „ufać i widzieć partnera do współpracy, ale przede wszystkim widzieć ludzką stronę obu narodów żyjących na wspólnej ziemi, którą oba nazywają swoją, dzielącą podobną historię”. Partnerami projektu są: Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego (SARF) w Lublinie oraz Stowarzyszenie Twórcze „Nivroku” z Tarnopola, a udział w nim biorą zespoły Joryj Kłoc ze Lwowa i Orkiestra św. Mikołaja z Lublina.