Mira

Etno/czałga

Czałga to lokalny bułgarski odpowiednik ex-jugosłowiańskiego turbofolku, rumuńskiego manele czy na swój sposób naszego rodzimego discopolo. Z wszystkich wymienionych stylów bodajże najbardziej związana z folkiem jako takim czałga to wybuchowy miks folkloru Bułgarii, licznych wpływów orientalnych (głównie tureckich i irańskich) oraz szeroko rozumianego folkloru miejskiego. Przez jednych uwielbiana, przez innych znienawidzona. Przez fachowców oceniana jako gatunek mocno podrzędny - co nie przeszkadza bić mu rekordy popularności. Jedną z najciekawszych wykonawczyń owego nurtu jest wyróżniająca się "in plus" w swoim stylu, podobnie jak boska Denisa w manele, Mira. I choć nie jest główną gwiazdą czałgi, pozostając w cieniu np. Azisa czy Desislavy, gra muzykę moim zdaniem ciekawszą od tuzów czałgi.

Stanimira "Mira" Niedialkowa Kostowa urodziła się w Starej Zagorze dnia 22.12.1983 i tamże skończyła technikum chemiczne jako technik - laborant. Już w trzeciej klasie podstawówki zaczęła śpiewać w zespole ludowym "Zagorcze", a jako trzynastolatka dorabiała w restauracji. Szybko muzycy z miejscowej orkiestry przygrywającej "do kotleta" namówili ją do zaśpiewania z ich muzyką. Gościom i bywalcom lokalu spodobała się na tyle, że od tamtej pory młoda Mira regularnie śpiewała z kapelą po różnych knajpkach Starej Zagory.

Rok 1999 przyniósł Mirze udział w festiwalu "Tracja folk", na którym zdobyła nagrodę za najlepszy debiut, wykonując piosenkę '20 vek', będącą folkową adaptacją popularnej wtedy krążącej po Bułgarii piosenki zupełnie niefolkowej. Podczas kolejnej edycji festiwalu wykonała piosenkę "Stewardessa" i dołączyła do kapeli "Pajner", z którą to nagrała swój debiutancki album o tytule "Stewardessa". Płyta ukazała się dokładnie w jej 17 urodziny - 22.12.2000 - i był to przełom w dalszej karierze Miry. Hitem z tego albumu była piosenka 'Letvata' (czyli po prostu "bar" w sensie "kontuar") - stylizowany na folk kawałek o tym, że ciężko jest na ów bar wejść bez rozerwania sobie kiecki. Słowem - typowo czałgowy tekst zawierający nieskomplikowany przekaz, zatem teledysk do tego utworu stał się szybko wielkim hitem. Mira ustanowiła wtedy rekord występów scenicznych - w ciągu jednego miesiąca dała ich około trzystu!!! W 2002 ukazał się materiał 'Hej malkata" ("Hej mała") nagrany w duecie z bardzo znanym bułgarskim wykonawcą czałgi - Miłko Kałajdzijewem. Największym hitem z tego krążka jest utwór "Vatman" ("Motorniczy") oraz video nagrane w szerokotorowej zajezdni tramwajowej w przemysłowej części Sofii . W 2004 roku Mira wydała ostatnią płytę z grupą Pajner, zatytułowaną "Iskam" ("Chcę"), z hiciorem tytułowym "Iskam".

W 2007 po podpisaniu kontraktu z wytwórnią Sunny Music światło dzienne ujrzał solowy album 'Eła' ("Chodź tu"), z niekwestionowanym hitem cygańskim "Czarije szukarije", w który Mira tchnęła niesamowitą energię. Wiosną 2008 roku na listy przebojów trafia kontrowersyjny kawałek "Dai mi dai" traktujący o galeriankach oraz generalnie o paniach ze sponsorem lecących na kasę i traktujących to jako źródło utrzymania i sposób na życie. Wybuchł skandal - do końca nie wiadomo czy ten kawałek popiera czy ironizuje tego typu zachowanie. Niemniej sądząc z dotychczasowej dyskografii Miry, utwór ten po prostu stwierdzał fakt, że takie zjawisko istnieje. Wcześniejsze kawałki Miry w większości utrzymane były w klimacie frywolno-rozrywkowym (charakterystycznym dla stylu czałga). Pikanterii całości dodał fakt, że wraz ukazaniem się "Dai mi dai" na rynku, Mira wzięła udział w rozbieranej sesji w bułgarskiej edycji "Playboy'a", która uruchamiła dyskusję w mediach na temat tego typu zachowań. Kawałek z miejsca stał się hitem lata 2008 oraz dodatkowo - i raczej bez takiego zamiaru - hymnem bułgarskich prostytutek.

W 2009 ukazał się kolejny solowy krążek: "Ostavete ni na Mira", będący wypadkową etno, popu, folku i czałgi zmiksowanych w niezłych proporcjach i brzmieniowo bardzo dojrzały. 2010 przyniósł nowy hit "Pak taka" oraz współpracę Miry z DJ Niki. Pozostaje czekać na nową płytę. Tymczasem, w Rumunii, znaleźć można różne składanki czałgowe z kawałkami Miry, a szczęśliwcy trafią i solowe albumy. W Polsce, podobnie jak w przypadku Denisy, pozostaje prywatny import lub zakupy przez internet - co też ma swój urok.


Podziękowania dla : Jacka Grekowa, Sproketa i Petera Branekowa za nieocenioną pomoc merytoryczną w przygotowaniu niniejszego artykułu.
Skrót artykułu: 

Czałga to lokalny bułgarski odpowiednik ex-jugosłowiańskiego turbofolku, rumuńskiego manele czy na swój sposób naszego rodzimego discopolo. Z wszystkich wymienionych stylów bodajże najbardziej związana z folkiem jako takim czałga to wybuchowy miks folkloru Bułgarii, licznych wpływów orientalnych (głównie tureckich i irańskich) oraz szeroko rozumianego folkloru miejskiego. Przez jednych uwielbiana, przez innych znienawidzona. Przez fachowców oceniana jako gatunek mocno podrzędny - co nie przeszkadza bić mu rekordy popularności.

Dział: 

Dodaj komentarz!