Wystawa "Fetysze" prezentuje kompozycje Tomasza Rolniaka wykonane z pomalowanych drewienek, klocków, kamieni, gałązek, a nawet całych drzew. To instalacje malarskie, których forma jest świadomie archaizowana, malowana atechnicznie. Artysta poprzez rytuały swoich instalacji powraca jak gdyby do źródeł i miejsc kulturowych, w których rodziła się słowiańska tradycja - do ich duchowej kolebki. Tomasz Rolniak pisze: "Fetysz jest uważany za wcielenie bóstwa w przedmiot naturalny, np. kamień, drzewo, lub wytworzony, np. figurka, wisiorek. Fetyszowi przez odpowiednie znakowanie lub podpis przypisywano magiczną moc". W twórczości artysty profesor Tadeusz Gustaw Wiktor z Zakładu Malarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego odnajduje utajony protest, niezgodę na współczesny blichtr cywilizacyjny, na postępującą modernizację świata, na jego globalizację, za którą idzie degeneracja natury i kultury. W pracach Rolniaka dopatruje się tęsknoty za prostym, duchowo czystym światem, którego nie skaził jeszcze postęp techniczny, światem o pierwotnej, przejrzystej obyczajowości. "Fetysze Rolniaka jako ścinki, fragmenty drzew (i kamieni), ozdobione magicznym zapisem, można skojarzyć ze znaleziskami archeologicznymi, z łupkami glinianych i ceramicznych naczyń. W muzeach eksponuje się je jedno obok drugiego, na kawałku sukna" - pisze o wystawie profesor Tadeusz Gustaw Wiktor. (
) Tomasz Rolniak, chodząc po podkarpackiej ziemi, zbiera jej święte ścinki, kamyki, drwa, gałązki, które etykietuje swymi barwami, swoimi znakami, swoim pismem."
Tomasz Rolniak
Absolwent Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dyplom obronił w Pracowni Malarstwa profesora Tadeusza Gustawa Wiktora w 2008. Laureat licznych nagród i wyróżnień. Artysta o niespożytej energii twórczej. Inicjator wielu znaczących pokazów malarstwa i rysunku młodych adeptów sztuki. Aktywnie działał w Kole Młodych RAZEM (przy Wydziale Sztuki UR), którego podczas studiów był prezesem.
Mała Scena "Chatka Żaka"
Otwarcie wystawy 10.12.2010, godz. 18.00, wstęp wolny
Wystawa "Fetysze" prezentuje kompozycje Tomasza Rolniaka wykonane z pomalowanych drewienek, klocków, kamieni, gałązek, a nawet całych drzew. To instalacje malarskie, których forma jest świadomie archaizowana, malowana atechnicznie. Artysta poprzez rytuały swoich instalacji powraca jak gdyby do źródeł i miejsc kulturowych, w których rodziła się słowiańska tradycja - do ich duchowej kolebki. Tomasz Rolniak pisze: "Fetysz jest uważany za wcielenie bóstwa w przedmiot naturalny, np. kamień, drzewo, lub wytworzony, np. figurka, wisiorek. Fetyszowi przez odpowiednie znakowanie lub podpis przypisywano magiczną moc".